Gå til innhold

Hvit paa tunga

Anbefalte innlegg

Skrevet

Gutten min paa 5 og ei halv uke er kritthvit paa tunga! Vi ammer, og jeg tror det er belegg av melka, men er dette normalt? Flere som har dette? Boer noe gjoeres med det?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er nok mest sannsynlig bare melkebelegg!:)

Men du skal vel på 6ukers kontroll snart og da kan du be legen sjekke det :) Min også hadde det, og legen sjekka det da på 6ukersen, helsesøstra sa at hvis det ble gulaktig skulle jeg ta kontakt.

Noen barn får trøske og det kan smitte over på brystknoppene til mor, da blir man visst nok hvit der også. Men jeg tror trøske også kommer i ganen og rundt om i munnen.

=)

Skrevet

Min sønn på snart 3 uker er også hvit på tungen. Hs sa at det var trøske (det er en form for sopp) og at jeg kunne prøve å skrape forsiktig med en tskje og ta blå farris på en qtips og ta det på tungen hans. Om det ikke hjalp fins det medisiner som fjerner det.

Skrevet

Ja når legen sjekka tunga hans, tok hun en sånn ispinne og prøvde å gni vekk, siden det gikk bort var det bare melkebelegg, og helt vanlig :D

Skrevet

Hei BarniHodetOgENDELIGiArmene!

Det skjedde med vår også da kan var bare noen uker. Det er sopp fra melkebakterier. Det er ikke farlig, helt vanlig.

Du må få resepst på en medisin som heter: Mycostatin! Denne skal gis 4 ganger daglig til det er borte og et par dager ekstra! Medisinen er heller ikke farlig :) vi måtte gi vår en stund, han fikk det nemlig to ganger på kort tid!

Husk å få sånn 1ml sprøyter på apoteket som du lett får det inn på tunga! De fordeler det selv ved å smatte på det! Vi hadde ikke noe problem å gi det, virket som han syntes det smakte godt :)

Lykke til!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...