Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har en sønn på 7 mnd og jeg er helt sikker på at jeg ikke ønsker flere barn. Før ville jeg ha to barn, men det vil jeg ikke lenger. Jeg møter ingen forståelse for dette blant familie og venner og alle sier at jeg kommer til å ville ha en til. Er det virkelig så ille å være enebarn? Er jeg egoist?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det må jo i utgangspunktet være opp til foreldrene, men personlig synes jeg alle barn fortjener ett søsken. De jeg kjenner som er enebarn, sier alle de skulle ønske de hadde i alle fall en søster eller bror de kunne delt sorger og gleder med gjennom oppveksten. Tenk så mye glede! Og ikke minst avlastning for dere som foreldre, selv om det sikkert også er mye krangling. I tillegg blir de som regel mer bortskjemt av å være alene. De som av en eller annen grunn ikke kan få flere, kan jeg forstå lar det bli.

Men når det er sagt, mener jeg ikke at du er noe ondt menneske, eller egoist for den del. Dere må jo få velge selv hvor mange barn dere vil ha. Typisk alle andre å ha en mening om hva som er rett og galt for deg ;)

Skrevet

Hei! Aller først :Jeg syns ikke du er egoist :)

Som med alt annet er det fordeler og ulemper med å ha ett-to-tre osv barn. Så hvis du føler deg komfortabel med ett barn, så hvorfor skulle få et barn til fordi samfundet mener du burde ha det?? Tror faktisk det er mange som får barn fordi de føler de må det. At det forventes av alle mennesker å produsere. Har ei venninne som har et barn (5år nå), og hun ønsker ikke flere barn. Syns det er kjempepraktisk med barnevakt når hun kun har en, og kan gi full oppmerksomhet til den ene du har. Ellers kjenner jeg flere som er enebarn, som alltid har savnet et søsken. Men det finnes også mange søsken som aldri snakker sammen. Selv har jeg valgt å få 2 barn, tviler sterkt på at det blir fler.

Skrevet

Egoist? Det kan jeg ikke svare på. Jeg tror jeg ville ventet litt med å ta avgjørelsen. Med spedbarn i huset, er det ikke alltid man er helt tilregnelig. Vent til barnet er eldre, kanskje du føler det annerledes? Når det gjelder enebarn, så finnes det sikkert mange lykkelige av den sorten der ute. Og det er jo helt ok å bare få ett barn, mange som gjør det. Jeg er helt sikker på at jeg skal ha flere, til dels fordi jeg vil gi jenta mi søsken. Har selv vokst opp i en stor søskenflokk, og vet hvilken glede det gir både store og små. Dessuten tenker jeg fremover: jeg har en venninne som er enebarn, hvor foreldre og besteforeldre er døde. Hun er den eneste som er igjen, og det er veldig vondt for henne. Dessuten: når jeg sitter på gamlehjemmet er det mange til å besøke meg, hehe!

Når det er sagt, så kjenner jeg mange som har sagt "ikke flere" etter første, men som har ombestemt seg senere. Man vet aldri! Det er det som er så herlig med livet! Lykke til!

Skrevet

Jeg kan se tilbake på mitt småbarnsmamma-liv og innse at det hadde vært SÅ mye lettere om jeg hadde latt det bli med den første.

Jeg ble alenemor like etter at nummer to var født, pluss at mange andre ting gikk gale veien, så dette var såklart med på å gjøre ting vanskelig, men jeg ser på muligheten til å være mamma for ETT barn som noe helt unikt og spesielt, da all oppmerksomhet kan brukes i rett fordeling....

Min eldste var tre år da nummer to kom og han fikk altfor dårlig oppfølging av meg fra og med da. Det er utrolig trist å tenke på nå, men slik ble det altså.

De første årene med bare en sønn var så utrolig fine!

Nå er mine to gutter store tenåringer og har idag mye glede av hverandre.

Men i oppveksten var det evig krig og forferdelig mye konflikter.

Jeg selv er enebarn og har alltid savnet søsken, så i utgangspunktet anser jeg at barn med søsken har de største fordelene.

Men det fordrer at familielivet rundt er godt nok.... For det ER vanskeligere når man har ansvaret for flere samtidig og da gjerne barn i helt forskjellige stadier.

Nå har jeg fått en 'attpådært' og gleder meg til å være mamma bare til èn! ...altså, jeg er jo såklart mamma til de store gutta fortsatt, men det skal bli fint å kunne gi EN liten gutt full oppmerksomhet fremover!

Skrevet

Tror jeg ville ventet litt med å ta den avgjørelsen. Ungen din er jo bare 7 mnd :) Om et par år kan det hende du har endret mening :)

Jeg syns alle barn fortjener et søsken. Jeg har 3 søsken, og fytti så mange gleder (og sorger) vi har delt!:)

De fleste barndomsminnene mine er mine søsken med i. Jeg tror jeg hadde følt meg veldig alene dersom jeg ikke hadde hatt søsken, og det vil jeg aldri "utsette" min gutt for iallefall.

Som tingenes herre sier, jeg har også en fetter er enebarn hvor både foreldre og besteforeldre er døde. Han har flere ganger sagt at han skulle ønske han hadde søsken. Han føler seg veldig alene, og det er vondt for ham.

Om du er egoist eller ikke, kan jeg ikke svare på, men lurer på hva som er grunnen til at du har bestemt deg for å ikke få flere barn?

Skrevet

Takk for alle svar! Jeg har 3 søsken, men disse er såpass mye eldre enn meg at jeg ikke kan huske å ha bodd sammen med dem. Og ja, det har nok gjort med bortskjemt ;) Årsaken er psyken min, jeg har av forskjellige grunner slitt med fødselsdepresjon mm og det som gjør at jeg kommer meg igjennom dagene er at jeg tenker aldri igjen. Kroppen, hodet og hjertet mitt sier nei. Jeg skal bare ikke og det er så godt å vite. Men jeg kan selvfølgelig vente å se selvom jeg har sagt til mannen min at hvis jeg vurderer å få en til må han snakke meg ifra det. Jeg har verdens snilleste gutt, tenk om jeg får en som er litt krevende... Jeg synes selvfølgelig at det er trist å tenke på at han er alene, men det må være bedre enn en halvgal mor...

Gjest Madolyn
Skrevet

Det er VELDIG greit med kun ett barn, og det er også greit med ingen barn. Vi er 7 milliarder mennesker som sammen overbefolker denne jorda, så jeg håper, og regner med, at det blir en global ettbarnsgrense ila de neste 100 årene. Ellers er det vel absolutt ingen igjen en gang i fremtiden, når vi har brukt opp alle ressursene :(

Det var det definitivt store bildet, og jeg syns dermed ikke at mennesker som velger å få ingen barn eller ett barn er noe mer egoistiske enn de som velger å få to eller flere.

Dette er DITT og din kjæres valg! Fortsett å forholde deg til din lille, vakre baby, og hva som får deg gjennom dagene. Hva du ønsker og mener om noen år, trenger du jo ikke å ha bestemt allerede nå!

Min kjære er enebarn, og han føler ikke at han har manglet noe, ei heller har han blitt rar eller bortskjemt ;) Selv har jeg en søster, og vi hadde mye glede av hverandre i barndommen, og vil garantert ha stor glede av hverandre livet gjennom, og det er deilig å være to om å "dele byrden" når foreldre evt trenger mer hjelp i fremtiden.

Gjest Madolyn
Skrevet

Jeg leste gjennom innlegget mitt og jeg mener selvsagt ikke å "angripe" de som har eller vil ha to barn eller flere. Jeg mener kun å svare på trådens tittel; at det er definitivt greit og ikke egoistisk å få ingen eller ett barn :)

Skrevet

Heisann!

Jeg synes det slett ikke er egoistisk å bare ønske seg ett barn. Selv er jeg enebarn og mannen jeg er gift med er enebarn så vi har vel litt erfaring på området:) Ingen av oss har noen gang savnet søsken. Det kommer vel litt an på familien og hvem andre enn søsken en har å forholde seg til. Det er selvfølgelig kanskje viktigere å være mer sosial utover kjernefamilien om en bare har ett barn, men så lenge barnet kan knytte sterke bånd til andre er jo det det viktigste.

Selv har vi ei datter på 8 mnd som da hverken har tanter, onkler eller søskenbarn.... men vi jobber med å skape andre relasjoner for henne. Vi har faddere som ønsker å ha mye kontakt og ansvar for henne, vi har kusiner og fettere av oss som vi kaller onkler og tanter, så hun skal jo aldri bli alene i verden forde!!! Men siden hun har så liten familie i utgangspunktet håper vi på ett barn til, flere blir det ikke:)

jeg mener nå at de relasjonene en har med en søsken kan skapes med andre, derfor er jo ikke å være enebarn det samme som å være ensom!

Lykke til!

Skrevet

Alle maser uansett hvor mange barn man har. Trust me. Jeg risikerer å bli sittende i rullestol både i og etter sv,skapet hvis jeg blir gravid en gang til. jeg har to barn nå. ei på 2 og en på 6 mnd. Men allikevel maaaaaser folk om at vi kommer nok til å få flere, at vi må bare vente og se og ikke ta noe sterilisering.

Jeg klarte ikke å si meg ferdig etter ett barn men skjønner de som gjør det og den følelsen av å være ferdig. Man klarer å slå seg til ro med det. Jeg har selv 3 søsken. To storebrødre og ei lillesøster og trives med stor familie.

Men det er helt opp til dere om dere vil ha flere eller ikke. Er dere fornøyd nå så syns jeg dere skal droppe¨å få flere barn :)

Skrevet

Du er absolutt ikke egoistisk! Dessverre så overrasker det meg ikke at du ikke møter forståelse. Jeg opplever at vår familie og våre venner sliter med å i det hele tatt akseptere at noen velger å gjøre ting annerledes enn dem selv når det kommer til barn.

Jeg sier selv at jeg ikke vil ha flere barn, og jeg mener det! Men, min er fortsatt så liten at jeg skal ikke se bort i fra at jeg endrer mening når jeg glemmer hvor fælt svangerskapet og fødselen var!:)

Uansett, har du lest denne?

http://www.dagbladet.no/2011/06/20/tema/klikk/foreldre/helse/16992709/

Forskning viser at det er svært lite som skiller enebarn fra barn med søsken

"Enebarn kan derimot ha en tendens til noe høyere intelligens og være litt bedre utdannet enn barn med søsken, men ellers er det ingen forskjell."

Skrevet

Flott skrevet Madolyn! Kjempe enig med deg! :)

Skrevet

Nok en gang, tusen takk for alle svar! Jeg kjenner at jeg liker å lese at man ikke har tatt skade av å være enebarn og jeg synes at artikkelen var veldig interessant.

Skrevet

Jeg synes ikke du er egoistisk i det hele tatt! Det er jo opp til her enkelt par om man vil ha flere eller ikke. Synes egentlig det er litt teit med folk som skal ha fler for å gi førstemann søsken. Er det en god grunn da? Man bør vel få fler fordi man virkelig vil selv. Jeg er selv enebarn og har ikke tatt skade av det. Har hatt foreldre som har gitt meg masse oppmerksomhet, men er aldri blitt bortskjemt. Samboeren min har en søster og han savnet faktisk å få være i fred og ikke ha en lillesøster rundt beina hele tiden. Så det er ikke alltid søsken har glede av hverandre. Uansett om man får ett eller ti barn, så lenge det er det man virkelig ønsker så er det det eneste som er viktig :)

Skrevet

Jeg er litt i samme situasjon selv. Hadde bestemt meg for å få et barn/ingen. Nå har jeg fått ett:-).Men alle sier ... med neste barn.. ditt og datt. Når jeg svarer at det kanskje ikke kommer flere ser folk litt rart/forskrekket på meg. Er såpass "gammel" nå også, så vet ikke om jeg orker et til heller. Men ser absolutt fordel med søsken. Jeg selv har en bror og min far er syk, da har vi vært to til å dele på dette ansvaret. Samtidig som det er hyggelig med søsken på ferie etc. Selv om broren min og jeg kranglet svært mye da vi var små:-). Synes i hvertfall folk må få bestemme dette selv uten alle "forventninger" fra samfunnet/de rundt.

Skrevet

Hehe, du kan nok ikke si allerede nå at du ikke vil ha flere barn... Det er altfor tidlig å vite noe om...

Jeg hater å være enebarn, så ja, det er egoistisk...

Skrevet

Jeg er midt i et arveoppgjør og søskene mine var gode og ha før dødsfallet, da sto vi sammen, nå krangler vi om arva, så det er for og imot... Jeg skal virkelig ikke ha flere barn fordi jeg kommer ikke til å være noen god mor. Så får jeg sørge for at sønnen min ikke hater å være enebarn og det håper og tror jeg at jeg klarer.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...