Eliida Skrevet 18. juli 2011 #1 Skrevet 18. juli 2011 Jenta mi på 12 mnd. sliter med hard avføring og det virker som om hun får mer og mer vondt ved avføring også. Har gitt henne moste svisker i fruktpure og på havregrøt, men virker ikke som hun reagerer på svisker i form av løser avføring. Etter råd på apoteket gir jeg henne 5-10 ml. Betulac til forkost. Avføringen har blitt noe løsere, men hun får bare mer og mer vondt ved avføring og blir også sint/får vondt når jeg legger henne ned for å skifte henne. Jeg vet ikke hva jeg bør gjøre her, og lurer på om det er noen med erfaring ute der? Hun spiser godt og drikker ca. 200 ml lettmelk på kvelden + litt melk i havregrøt til frokost. Vi reiser bort på onsdag og jeg liker dette mindre og mindre. Mulig jeg tar henne til legevakten i morgen. Takknemmeling for svar!
EgG Skrevet 18. juli 2011 #2 Skrevet 18. juli 2011 Gi henne rosiner, det fungerer i allefall mer effektivt enn svisker her i huset. I tillegg kan du sette henne på doring/potte slik at hun får hjelp av tyngdekraften. Jeg begynte med det da jenta mi var 10mnd pga samme problem. Nå er hun 1,5år sitter på do flere gang pr. dag og gjør det hun skal der. Har faktisk også begynt å si i fra nå. Ellers fungerer kanskje biola og blåbær på hard mage.
Eliida Skrevet 18. juli 2011 Forfatter #3 Skrevet 18. juli 2011 Supert! Skal gi henne rosiner i morgen Biola var også et godt tips - hadde slett ikke tenkt på det!! Potte skal også frem fra glemselen (etter storesøster på 5 år). Blåbær!! Jeg har jo plenty av blåbærsuppe kjøpt i Sverige - først og fremt til søster på 5, men her skal jammen 1-åringen også få Takker for tipsene EgG.
Mrs Mon-e Skrevet 18. juli 2011 #4 Skrevet 18. juli 2011 Her fant vi frem rosinboksen i dag siden lillegutt har slitt med å få ut no i går. Etter formiddagshvilen så fikk han endelig tømt magen Rosiner funker kjempebra her ihvertfall, men gir han det som regel hvis jeg vet han ikke har hatt normal avføring dagen før. Håper det funker..
EgG Skrevet 19. juli 2011 #5 Skrevet 19. juli 2011 Håper det hjelper. Kan også være lurt å syre unna produkter med banan i! Snuppa mi får kun bananprodukter når hun har løs mage. Eple er også et produkt som kan gi hard mage, men ikke å ille som banan. Lykke til!
Tweak Skrevet 19. juli 2011 #6 Skrevet 19. juli 2011 Blåbær virker forhardende på magen her i hus... Vær forsiktig og prøv en ting av gangen. Det kan hjelpe med å få fart på trykkinga å holde 1 åringen med ryggen mot magen din og hendene dine under lårene/knærne som du ville ha holdt en som skulle tisse ute i skauen. Jeg holdt sånn over vasken da vi slet med hard mage (vasket med sprit etterpå). Ofte er det en veldig hard propp ytterst som ikke klarer å løse seg opp uansett hvor mye "løsemidler" som har løst opp alt ovenfor. Det kan bli veldig ubehagelig og vondt det også...
Eliida Skrevet 19. juli 2011 Forfatter #7 Skrevet 19. juli 2011 Takk for supre svar! Jeg ga henne rosiner i dag og skal fortsette med det.Hun elsket det!! Har også gitt henne banan til ettermiddagsfrukt, men det har jeg sluttet med - fra og med i dag "Godt" å høre at det er flere som har lignende problemer. Har ei datter på snart 6, men hun hadde ikke i nærheten av de samme vansker med å tømme magen...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå