Pogoled Skrevet 18. juli 2011 #1 Skrevet 18. juli 2011 Har vært til to sjekk på sykehuset pga litt lavere omkrets av hode, sammenlignet med gjennomsnittet... Fikk ny time til sjekk av hodeomkrets og leie 29. juli. Ble i dag oppringt av legen fra sykehuset hvor hun sa at vi kunne få time på onsdag for å sjekke at hodet vokser og at han forhåpentligvis har gått over til hodeleie. Ble litt engstelig jeg... Er det noen andre der ut som har fått barn med mindre hodeomkrets enn gjennomsnittet? Hva betyr det da? Sist jeg spurte sa legen at noen barn bare har lavere omkrets, men ble engstelig da hun ringte og fremskyndte timen i dag.. Men det er jo mulig at hun vil ha kontroll på leie til veslegutt og da.. Noen med erfaringer fra lignende??
holahopp Skrevet 18. juli 2011 #2 Skrevet 18. juli 2011 hei, jeg opplevde motsatt som deg, de sa han lille i magen hadde stort hode i forhold til normalen og måtte på vekstkontroll, men det viste seg at den første legen hadde målt feil og hodet var helt normalt. Jeg bekymret meg også veldig, men ikke bekymre deg for mye for at man skal få en normal må jo noen være mindre og andre må være store. Og nå på slutten sa legen til meg at de vokser litt i rykk og napp og det er ganske vanskelig å måle jo lengre man kommer pga det blir mer solid ben på baby ble jeg fortalt. Går nok helt sikkert bra
Alida*Englebarn Skrevet 18. juli 2011 #3 Skrevet 18. juli 2011 Når og hvordan fant de dette ut? Var det på ultralyd og i hvilken uke?
dollypopp *tvillinggravid* Skrevet 18. juli 2011 #4 Skrevet 18. juli 2011 Frøkna vår hadde hodeomkrets på 32 da hun ble født. Ligger fortsatt under den nederste streken på kurven, men følger sin egen kurve perfekt. Hun var ikke emr enn 2845 g og 49 cm da hun ble født, så hadde vært rart om hun hadde hatt stort hode..
lille frø, mor til to Skrevet 19. juli 2011 #5 Skrevet 19. juli 2011 Hei det gjør ingenting om hodeomkretsen er litt lav. Det man derimot sjekker veldig nøye er asymetrisk veksthemming. Det vil si at fosteret ikke lenger følger sin egen vekstkurve. At veksten bremser opp i magen. Det kan være et tegn fosteret ikke får nok næring. Og selv med asymetrisk veksthemming kan man gå ut svangerskapet. Men man følges opp hver eneste uke med ultralyd av spesialister på området. Jeg har foster med asymetrisk veksthemming og det går helt fint.
Pogoled Skrevet 19. juli 2011 Forfatter #6 Skrevet 19. juli 2011 Første gang de fant dette ut var ca i uke 30. Ved neste kontroll i uke 32-33 hadde hode vokst, men lå fortsatt under vekstkurven. Jepp, begge gangene var på ultralyd...
Pogoled Skrevet 19. juli 2011 Forfatter #7 Skrevet 19. juli 2011 Takk for svar:) Ettersom jeg forstod er det kun hodet som ligger under vekstkurven... uansett er det ingen som har forklart meg noen ting.. ved den første ultralyden sa legen at "han er litt liten", ved den andre ultralyden fikk jeg vite at det var hodeomkretsen som var litt lav. Deretter spurte jeg hva det betø, og fikk til svar "ingenting". Jeg hadde slått meg til ro med dette, inntill jeg fikk tlf hvor de framskyndet timen min. På nytt spurte jeg hvorfor dette ble gjort, og fikk til svar at jeg hadde en baby med lavt hodeomkrets og at han i tillegg lå i seteleie... Greit nok det, men ikke særlig beroligense siden jeg har visst begge deler i flere uker.. Det er muligens bare redselen min som gjør at jeg freaker litt ut her... prøver å tenke at jeg fikk fremskyndet timen siden jeg er 34+4 og at de må begynne å vurdere hva de skal gjøre med leie... hodeomkretsen er bare noe de må sjekke for sikkerhetsskyld... MEN det er ikke så lett...
lille frø, mor til to Skrevet 19. juli 2011 #8 Skrevet 19. juli 2011 Bare et lite tips hvis fosteret er litt lite. Det er lurt å "ruge". Altså ta det helt med ro og spise utrolig mye mat, gjerne med sukker.
augustmini Skrevet 19. juli 2011 #9 Skrevet 19. juli 2011 Jeg ble kalt inn på legesjekk m/ultralyd hos poliklinikken på fødeavdelingen pga vekstavvik forrige uke. Det fordi det ble oppdaget på ultralyd uken før at hodet var lite, og at vekten var lav (dette i forhold til fosterets egen vekstkurve). På ultralyd hos legen foretok han sjekk av navlesnor og morkake for å sjekke at det ikke var snakk om veksthemning/for lite næringsopptak. Dette var det ikke og legen konkluderte med at det hele skyldtes genetiske forhold. Fosteret er symmetrisk "i forhold til seg selv" og det var dermed ikke noen fare. Jeg ble innkalt til ny kontroll på poliklinikken neste uke fordi, med legens ord, det er bedre med en sjekk for mye enn en for lite... Jeg fikk litt sjokk med en gang jeg fikk beskjeden, men ble veldig betrygget av legesjekken i tillegg til at jeg nå får god oppfølgning. Jeg har ikke fått inntrykk av at det er andre faremomenter rundt det å ha et lite foster enn at det kan skyldes dårlig næringsopptak - i mitt tilfelle ville det blitt et spørsmål om barnet hadde det bedre inni eller utenfor magen. Til opplysning er jeg i uke 37 så jeg er ganske nær termin. Ellers sa legen at et lite hode nok bare ville gjøre fødselen lettere for meg!
Pogoled Skrevet 19. juli 2011 Forfatter #10 Skrevet 19. juli 2011 Hei augustmini:) Takk for betryggende svar.. det roer å få høre andre i lignende situasjoner. En lager seg ulike scenarier i hodet som svirrer og svirrer... Ikke rart man blir smågal...
augustmini Skrevet 20. juli 2011 #11 Skrevet 20. juli 2011 Det er helt sant, folk har blitt gal av mindre... Som jordmor sa så er jo vekstkurven basert på et gjennomsnitt og alle er jo forskjellig. Det eneste de sa var at det var viktig å kjenne etter fosterbevegelse og ha lav terskel for å ringe føden dersom noe føles utenom det vanlige. Greit å ha i bakhodet! Lykke til videre :-)
Pogoled Skrevet 20. juli 2011 Forfatter #12 Skrevet 20. juli 2011 Weeeeeheeee!!! Lillegull har snudd seg og ligger nå fint i hodeleie.. i tillegg var hodeomkretsen helt innenfor normalen!!! Det var fantastisk godt å se og høre i dag:)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå