Gå til innhold

Hvordan finansierer DU/dere barnevogn/utstyr kjøp?? Vogn til 6000-12000? Sparer?

Anbefalte innlegg

Skrevet

For moro skyld, hvordan finansierer du/dere innkjøpene av utstyr nå, eller arver dere fra andre søsken, hvordan finansierte dere alt den tiden alt ble kjøpt inn? Tenker ikke bare på sponsing av familie, meb alt som ikke er sponset, hvordan betaler dere det? Sparer dere i månedsvis? Går alle skattepengene/feriepengene? Avbetaling/delbetaling?? Tar dere opp lån? Evt hvor stort lån?? Noen kjente(og ukjente) som ikke har en veldig god økonomi, MEN dukker opp med vogn til 8000++ det er mange rimeligere alternativer også, men folk MÅ ha det de sikler på i butikkene, vittig:) moro å høre:) kan jo være anonym hvis du vil:)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

heihei, litt artig tråd:)

her har vi kjøpt litt etter litt etterhvert som lønn, feriepenger, skattepenger kommer inn. det samme med klær ol, da bruker jeg somregel barnetrygden ++. har kjøpt en vogn på avbetaling da vi ikke hadde så god råd akkurat da pga samboerens firma gikk konkurs å han gikk uten lønn, men den er nesten nedbetalt nå. ganske grei ordning egentlig. utenom får vi en god del av besteforeldre og da som skjemmer ut sitt eneste barnebarn:)

men ja, det er dyrt med barn, vi brukte ca 30 000 i barneutstyr før jenta kom til verden, å gjennomsnitt går det nok 3000 i mnd nå om dagen.

Skrevet

Vi trengte bare vogn denne gangen og den ble sponset av skattepengene (+ svigers) alt det andre vi hadde fra før er i hovedsak sponset av mine foreldre for 7,5 år siden når vi fikk førstemann =)

Andre småting fordeler vi utover på mnd lønningene... Men blir ikke mer babyutstur i sommer for vi må bygge om hverandaen og isolere gulv i yttergang før vinteren og babyen kommer =)

Skrevet

Artig tråd ja:) tenker det selv!:) greit tema hvordan folk "ordner seg":)

Skrevet

Dytter

Skrevet

Når eg fekk mitt første barn i 2005, kjøpte me simo kombivogn på Finn, den var eit år gammel, til 2500 kr med stelleveske, myggnetting og regntrekk- ny 7000 kr ( den va så fint brukt at den var ikkje slitt på hjula eingong). Sprinkelseng på Bohus 1400 kr, madrass på barneutstyrsbutikk 700 kr, bilsete fekk me av ein bank som hadde avtale med ein helsestasjon, men har kjøpt nytt nå siden polstring og tryggheten er bedre i dag enn den gongen, stellekommode 1400 med stellematte. Egentleg kan ein kjøpe alt utstyr brukt bortsett frå bilsete, bilsete kan ein ikkje kjøpe brukt så sant det ikkje er nokon du kjenner, setet kan vere utsatt for kollisjon uten at det blir oppgitt i annonser og det er ikkje trygt. Ikea har jo mykje billig babyutstyr, me valgte å IKKJE kjøpe anna enn madrassa i barneutstyrsbutikk, fordi prisane der er veeeeeldig høge og mykje er unødvendig fancy. Men det skal vere sagt at seng med madrass og vogn fekk me av foreldre og svigreforeldre.

Skrevet

Alt i alt blir det jo alltid summer i det hele, hvrdan ble alt dette finansiert??:)

Skrevet

He he, det er ikke Verandaen som skal bygges om, vi må bygge om trappa utenfor døra.. den er litt smal og kronglete, spesielt når man skal komme inn og ut med vogn der... + at vi skal gjøre det slik at vogna kan stå under tak/overbygget utenfor døra så slipper vi å ha den i regn og snøvær =)

Skrevet

Va hadde en del penger spart opp ettersom vi har kjøpt hus, så vi utsetter noen av interiørinnkjøpene og bruker litt av pengene på utstyr i stedet (ble gravid litt kjappere enn beregnet). Ender vel opp med å bruke 10-12000 til slutt, har fått litt av mamma (en tuselapp til vogn + litt klær).

Jeg har ett barn fra før på fem, men hun er født på sommeren, så har ingen varme klær i små strl, vogna solgte jeg da jeg ikke hadde lagringsplass (ikke var den særlig god heller), og hun brukte min gamle sprinkelseng som falt fra hverandre da vi var ferdige med den. Har litt bedre råd denne gang, så da unner jeg oss litt ekstra (uansett kan vi jo selge det meste etterpå, nå skal vi ikke ha flere). Har kjøpt vogn/bilsetepakke fra Sverige til 5600 inkl frakt (Brio, inkl isofixbase, div trekk og nett). Seng får jeg kjøpt brukt av ei på jobb, madrass er kjøpt på kampanje på IKEA, kommer til å kjøpe stellebord og matstol der også, får låne lekegrind av en venninne. Har kjøpt en del ulltøy på halv pris, og kjøpte stelleveske (Hoppop med reisestol) på Flust for bonuspoengene mine (måtte legge litt i selv da) :) Doro babycall er innkjøpt på 50% på Babyshop. Skal kjøpe en Manducosele da Babybjørnen fra sist ikke er særlig god. Satser på å bruke min gamle saueskinnspose til denne babyen også, funket fint sist. Synes egentlig vi har vært flinke til å kjøpe smart, men det blir mye penger til sammen likevel *gulp*

Skrevet

Tar ett stort innkjøp i mnden.. Juni-bilstol, juli- barnevogn, august-seng, september-stellebord. Alt det andre kjøper vi sånn innimellom.

Skrevet

Hei!

Vi er begge studenter, så da sier det seg selv at vi ikke har den beste økonomien enda.. likevel har vi godt med sparepenger som vi har valgt å bruke litt fra til å kjøpe utstyr o.l.

Jeg er veeldig nøye og MÅ ha alt perfekt..hehe. Har kjøpt noen vogner brukt, men disse har jeg alltid solgt videre fordi de ikke ser helt nye ut. Vi var så heldige at vi fikk en splitter ny dyr vogn av bestefar til barnet vårt. Denne har vi nå solgt i fordel for en annen ny vogn.

Alt det andre som vi ikke har fått, har vi betalt med sparepenger.

Skrevet

Jeg og mannen min er i midten av 30-årene, med god økonomi. Vi er ganske nøkterne, handler mest på Rema og jeg bruker ikke penger på Spa, designklær etc, så har en god del igjen når huslånet etc er betalt. Kan derfor kjøpe det vi trenger til ungene rett av lønning. Har fått noe av besteforeldre, arvet noe, kjøpt noe brukt og noe nytt. Men vi er heldige og kan betale fra "lomma"...

Skrevet

Vi sitter også igjen med en del penger i mnd etter at faste utgfter er betalt at det ikke er noe problem å handle inn utstyr ettersom man trenger det. Da vi fant ut at jeg var gravid satt vi av penger slik at vi hadde kanskje 20-30000 da vi skulle ut å handle alt sammen.

Skrevet

Vi brukte skattepenger, men vi bestillte fra tyskland så det ble jo halve prisen :-)

Skrevet

Men sparer du så mye på å kjøpe fra Tyskland etter at moms er betalt i Norge? Vurderte å kjøpe vogn på nett fra England, men ryker fort på et par tusenlapper når man skal legge på 25% moms på toppen. Er det noen vei utenom dette??

Tips tas imot med takk!

Skrevet

Hei! Da vi fikk første for 3 år siden fikk vi sponset vogn og bæresele, vi arvet seng, bilstol, vippestol og klær opp til str 3 år! Så vi har vært veldig heldig.

Kjøpte kun stellebord og matstol selv... Husker ikke alt.. Men elles så kjøpte vi litt etterhvert og ikke alt på en gang.

Nå når vi skal ha nr 2 så har vi fremdeles alt etter førstemann også klær siden det blir samme kjønn, men må kjøpe xtra når sommer nærme seg pga anna årstid..

Skrevet

Jeg har brukt engangsstønaden til dette. det er 3 barnet mitt nå og bruker denne gangen også engangsstønaden=)

Skrevet

har kjøpt brukt vogn med utstyr til 3500,- av noen venner men kjøpte i dag ekstra bag,bilsete og adapter brukt til 1000,- på finn. har lånt et bilsete av et søskenbarn også, så har vi ett til hver bil. Tar imot det jeg kan av "arve" ting og klær med glede. fikk 4000,- av svigermor og da kjøpte vi seng, skap, stellehylle, hyller og div på ikea. Begynnte å kjøpe småtøy når det var vårsalg og tar resten når høstsalget starter. Har ei jente fra før så noe arver hun jo etter henne. Tar man seg god tid til å shoppe kan man faktisk gjøre noen vanvittige kupp :) Sjekker ut best i test på de dyreste tingene og kommer med konkrete ønsker til fam. og venner så de kjøper noe vi faktisk har bruk for ;) Er heldige å får mye gratis produkter (vaskemidler, pleie produkter, våtservietter) av venner som driver med dette, så da blir det jo ikke stort vi trenger å kjøpe det første årene. Bleiene kjøper vi staks på coop og rema best og billigest i test! så vi har faktisk ikke brukt så me penger :) Og det er jeg veldig glad for, for det kan dukke opp ting i fremtiden som vi heller burde bruke sparepenger og lønninger til! Kjøpte allt nytt til førstemann og det angrer jeg på fortsatt, for man får ikke pengene igjenn ved å selge det brukt. Vogna gikk i stykker og noen av møblene var absolutt ikke verdt de dyre kronene de kostet! og jeg kunne aldrig i livet tatt noe på avbetaling bare for å ha det beste ;)

Skrevet

Har kjøpt brukt både fra venner og Finn.no

Tull å kjøpe alt nytt..

Skrevet

Til førstemann fikk vi 5000 av min pappa til vogn, la i noen kroner selv og kunne dermed kjøpe "drømmevogna". Sprinkelseng låner vi, stellebord kjøpte vi billig i Sverige, lekegrind var gave fra Farmor, bilstol kjøpte jeg brukt av en venninne, vippestol arva vi, tripp trapp-stol var dåpsgave... Arva masse klær også, så alt i alt var det ikke så mye vi måtte kjøpe selv. Føler meg virkelig heldig!!

Til andremann fikk vi ny vippestol til dåpen, samt tripp trapp-stol. Kjøpte selv Stokke newborn set - vel anvendte penger! Det var det eneste "store" kjøpet denne runden....

• 5 uker senere...
Skrevet

Dette var jo ett litt artig spørsmål :)

Dette var første barn for vår del. Vi fikk vogn med alt tilbehør (dyne, laken og sengesett, vinterpose og lammeskinn, stellebag) fra mine far og stemor i gave. Fra min svigermor fikk vi bilstol og base og et godt antall tøybleier. Resten av tøybleiene kjøpte jeg fra finn.

Vogge fant vi på gjenbrukshallen på søpla. God som gull etter noen strøk med maling.

Sprinkelseng fikk vi arve av min biologiske mor. Madrass "byttet" vi til oss av et vennepar som hadde kjøpt feil strørrelse, da de skyldte oss litt penger.

Dyne og sengesett til sprinkelsenga fikk vi av mine besteforeldre.

Lekegrind, babycall, babygym og flaskesterilisator fikk jeg av en venninne som ikke ville ha flere barn. Ellers har vi fått masse klær og leker i gave. Når vi selv kjøper noe, prøver jeg å handle klær og lignende på salg. De vokser jo så fort når de er små at det er dyrt å kjøpe masse fullprisklær fra dyre butikker. Vi har også arvet masse klær! Tipp topp :)

Skrevet

Hadde faktisk spart en del til formålet. Har gledet meg i mange mange år til å kjøpe babyustyr. Men sånn utenom så har vi ganske god råd, så har stort sett alltid penger til slike ting.

Skrevet

Har en god del til overs hver mån så det går fint. Men har ikke tenkt å kjøpe det dyreste som finnes. Skal følge med på finn.no også. Der kan man jo få nye ting til havlpris omtent!

Skrevet

jeg er så heldig at mine foreldre er i ekstase da dette er deres første barnebarn. Derfor har de bestilt emmaljunga vogn, vogge, ordnet med dåpskjole, kjøpt seng med tilbehør, samt bunad og flere bæreposer med klær allerede... hehe... I og med at jeg forventes å bli alenemor uten at det var planlagt, og måtte kjøpe ny leilighet og bil i full fart, er dette kjærkomment, og jeg setter umåtelig pris på deres glede!! Det eneste jeg mangler å kjøpe er bilsete, men det tror jeg sannelig min kjære bror har planer om.... så har vært heldig denne gangen, for det er iallefall alvorlig dyrt å kjøpe alt nytt...

Skrevet

arvet mesteparten, kjøpte vogn på tilbud så fikk den til 4800. kjøpte ikke masse masse med klær, får jo en del i gaver når babyen blir født og de vokser så fort ut av det. kjøpte det jeg visste jeg trenfte og så ann behovet etter hvert

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...