ToneC Skrevet 18. juli 2011 #1 Skrevet 18. juli 2011 Hei, sliter fortsatt litt med ammeteknikken. Forsøker å venne av babyen fra brystskjold, men blir veldig sår. Tror ikke babyen får nok av brystknoppen i munnen ved tilkbobling. Gjør i hvertfall vondt etter en liten stund. Bruker stort sett vuggestilling og litt liggende amming. Har sett på videoene til ammehjelpen, men der er barna mye større og blir ikke så mye veiving som når jeg skal legge han til. Akkurat som han ikke klarer å snu hodet godt nok til å komme til, pluss at han sutter ytterst på den ene brystknoppen. Dritvondt! Har noen noe tips? Føler at jeg sitter med skuldrene opp under ørene når jeg ammer i blant.. mest fordi det svir. Han får behandling for sopp nå.. Har brukt det i 2 uker (jeg også). Men det bør da gi seg snart. Noen gode tips...? Hvordan få han til å gape høyrere? Prøver og prøver..
Jenny251210 Skrevet 18. juli 2011 #2 Skrevet 18. juli 2011 Har du prøvd å klemme areola sammen så han får tak der i stedet for på brystvorta? Det pleier å funke
ToneC Skrevet 18. juli 2011 Forfatter #3 Skrevet 18. juli 2011 Hmmm.. nei.. Så på videoene på ammehjelpen igjen, og ser hun ene også har mye større bryst enn meg, og da behøver man jo ikke løfte barnet så høyt opp, hun legger bare brystet ned. Det kan ikke jeg gjøre. Forsøker å bygge opp også, så jeg slipper sitte å holde han (sliter litt med skuldrene også etter mye bæring). Eller jeg støtter han, men ikke hele vekten. Har ammepute etc. Skal prøve å klemme på areola!
Jenny251210 Skrevet 18. juli 2011 #4 Skrevet 18. juli 2011 Det er veldig vondt når de suger på brystvorta. Husker jeg slet med det de første dagene. Ta tommel og pekefinger, og klem sammen så blir det flatere og lettere for han å få riktig tak. Hjalp meg ihvertfall. Hva med ammepute?
ToneC Skrevet 18. juli 2011 Forfatter #5 Skrevet 18. juli 2011 Har ammepute:-)! Men hvordan få han til å gape da? Prøver å dytte med brystvorten både på nesa og munn..
Jenny251210 Skrevet 18. juli 2011 #6 Skrevet 18. juli 2011 Ofte er det lettere å ligge....det synes jeg ihvertfall. Kan hjelpe å stryke på kinnet hans. Ikke gi opp - det blir lett etterhvert Klem sammen og dytt inn i munnen hans om du skjønner...og dra hodet hans inntil deg mens du støtter.
A_K Skrevet 18. juli 2011 #7 Skrevet 18. juli 2011 Prøv vanlig pute i stedet for ammepute, og forsøk å få baby til å ligge på siden , ikke på ryggen, så trenger han ikke vri hodet
ToneC Skrevet 18. juli 2011 Forfatter #8 Skrevet 18. juli 2011 Har vanlig pute også. Babyen har en forkjærlighet for den ene siden.. Den andre siden strever vi fææælt med. Han vil liksom ikke ligge på den siden. Er der jeg har vært mest sår også. Liggende amming blir jeg supersår av, sikkert litt fordi det er uvant også.
Dajm Skrevet 18. juli 2011 #9 Skrevet 18. juli 2011 Har du verdert kriropraktor eller manuellterapaut? Høres ut som det kan være en god ide siden du sliter på den ene siden... Babyen altså... Kan ha vært en tøff fødsel for nakke og rygg.
littlefairy Skrevet 18. juli 2011 #10 Skrevet 18. juli 2011 Et lite tips til å gape høyere, ta brystknoppen mot nesa hans, så han lukter puppen din, han vil da gape etter den, og svipp! så forter du deg og ta puppen inn i munnen, da vil han få bedre tak
titti*mamma*i*februar11 Skrevet 18. juli 2011 #11 Skrevet 18. juli 2011 Har du forsøkt "tvilling-stilling"?? Det er den eneste måten jeg har klart å amme snuppa på... Jeg også studerte videoene på ammehjelpen uten å bli klokere før jeg tilslutt satt meg i en stol med brede armlener - la en litt stiv pute (evt brett sammen en dyne) sånn at hun kom høyere opp - og la henne med magen mot meg - med beina ut under siden min (sjekk ammehjelpen video for tvilling stilling også så ser du hva jeg mener)... Det funker ihvertfall godt for oss her, selv om hun bare er en;)
rouble Skrevet 18. juli 2011 #12 Skrevet 18. juli 2011 Enig med hun over her. Prøv tvillingstilling. Jeg sleit med det samme som deg, men med denne stillingen fikk jeg til ammingen med en gang. Bruker ammepute.
*Andrine* Skrevet 19. juli 2011 #13 Skrevet 19. juli 2011 Hei! Masse gode råd over. Vi slet også, og for oss var årsaken rett og slett nakkeproblemer hos vesla. Etter en del behandlinger hos fysioterapaut ble det bedre. Spør på helsestasjonen etter hvilken fysioterapaut de sammarbeider med. Vi fikk også time hos manuelterapaut men det var 6 ukers ventetid så vi gikk til osteopat i mellomtiden - med gode resultater. Men nå var problemet såpass stort hos oss at hun ikke fikk i seg næring ved å suge selv, måtte pumpe og gi henne på flaske den første tiden. Det som har funket best for oss er å amme liggende for da slipper hun å vri nakken så mye og når hun ble bedre i nakken forsvant sårheten ganske raskt. Men huff jeg husker det var smertefullt! Ps. jeg har også små bryster går helt fint nå, men som så mange andre har sagt du må forme brystene.
ToneC Skrevet 19. juli 2011 Forfatter #14 Skrevet 19. juli 2011 Takk for mange gode råd:-). Gikk greit i natt å amme liggende, men med brystskjold..:-(. Må avvenne litt gradvis, hvis ikke blir det så sårt at jeg ikke orker amming. Akkurat nå tror jeg både helsestasjon og fysioer er i svært redusert bemanning, så må sikkert vente et par uker.
lillenims Skrevet 19. juli 2011 #15 Skrevet 19. juli 2011 Ikke være lei deg for å bruke brystskjold Amming med skjold er mye bedre enn ingen amming, og sånn som du beskriver det høres det helt riktig ut å bruke skjold. Jeg ville brukt det til sårene var borte, og så sørget for å korrigere feil sugeteknikk (inkludert fysiopaut) og SÅ forsøkt avvenning fra skjoldet. Vær obs på at babyen vanligvis stimulerer brystet litt dårligere med skjold, så produksjonen kan bli litt for liten, og barnet kan også få i seg for lite melk (dette vil gå utover produksjonen). Derfor bør du veie på helsestasjonen en gang i uka for å følge med at det blir passe vektoppgang. Om din vanlige helsestajson er feriestengt er det sikkert en annen i kommunen som er åpen. Om produksjonen går ned/barnet legger for lite på seg så kan du forsøke å amme oftere, bytte tilbake til bryst 1 etter bryst 2 (altså amme på "4" bryst i stedet for 2), eller pumpe litt (så det blir tommere) etter hvert måltid. Pumpemelka kan du enten gi med en gang eller etter neste amming. Bruk gjerne nebbkopp i stedet for flaske for å unngå sugeforvirring. Det er video av slik mating på http://www.ammehjelpen.no/video Om ungen legger passe på seg er det ikke nødvendig å gjøre noe ekstra for å amme med skjold
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå