Gå til innhold

Introduksjon av melk ?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Når kan jeg begynner å introdusere lille man på snart 11 mnd for vanlig melk? Å når kan jeg slutte med NAN, Lei av det flaskestyret :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

I foelge det jeg har lest meg opp paa (mest amerikanske kilder), er det greit aa vente til barnet har fyllt 1 aar foer man begynner med melk. Dette for aa begrense allergi og ogsaa fordi barnets fordoyelsessystem ikke klarer aa fordoye melk effektivt foer etter de foerste 12 mnd.

Skrevet

Min har fått vanlig melk siden han var litt under 6 mnd men da utvannet grunnet at han ikke ville ha mme. I dag er han 10 mnd og får vanlig h melk som ikke er utvannet lengre.

Gjest Juliea+gullet07.03.11
Skrevet

Jeg kommer ikke til å introduserer vanlig melk jeg da. Vann holder i massevis. Kalsium kan fåes gjennom så mye annen mat enn melk.

Jeg mener melk er usunt, men det er meg da. Alle er forskjellige.

Hørt generelt at det ikke skal gies før etter fyllte året.

Skrevet

Det anbefales å ikke gi kumelk å drikke før etter 12 mnd. Dette skyldes IKKE allergi, da det er kumelk i vanlig MME også (også i NAN Ha, men der er melkeproteinene endret) - men at melk veldig ofte fortrenger andre matvarer med mer jern i, og melk hemmer også opptaket av jern. Barn under 1 år spiser generelt mindre enn dem over 1 år, men naturligvis er det glidende overganger og 1-års-grensa er nok satt for at de aller fleste skal "komme i mål".

Om du velger å gi kumelk nå, så pass på å gi mat med mye jern i. Feks leverpostei, barneprim, broccoli, rødt kjøtt, gjerne sammen med grovt korn (grovt brød/knekkebrød), og gi noe med c-vitamin attåt - appelsin, juice, frukt.

I løpet av en dag kan du (nå eller etter at han er 1 år) feks. gi grovt brød med smøreost og leverpostei og et glass juice til frokost, yoghurt til mellommåltid, brød med prim til lunsj, frukt og melk til mellommåltid, kjøtt med potet og broccoli til middag, appelsin til dessert, og grøt med melk til kvelds. Vann å drikke i stedet for melk, så blir det mest/best mulig jernopptak.

Småbarn skal ha omtrent samme mengde kalsium som oss voksne, dvs feks 3 brødskiver med godt med ost på, eller et glass melk (ca 2 dl) i stedet for en av skivene, evt en halv liter melk i døgnet. Når de spiser cirka like mye som oss så tør jeg påstå at det går fint å gi dem samme melka som oss også, før det må du tenke litt mer siden de faktisk trenger mye jern og mye kalsium selv om de spiser lite.

NAN trenger du iallfall ikke fortsette med etter 1 år, uansett hva Nestlé måtte komme med av forvirrende annonser. Uansett kan du godt gi den på tutkopp eller av vanlig kopp nå også :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...