Gjest stårma Skrevet 18. juli 2011 #1 Skrevet 18. juli 2011 Jeg fikk påvist sukker/glukose i urinen sist jeg var hos jordmor (var da litt over 38 uker på vei). Hun ringte sykehuset som ville ha meg inn for å ta en glukosebelastningstest, men med sprengt kapasitet og ferieavvikling fikk jeg en time som er 2 dager før termin i neste uke. Det er jo fortsatt noen dager til så babyen kan jo ha blitt født før det (eller jeg kan selvsagt gå over termin). Jeg har vært i ok form hele svangerskapet, urinen har vært bra helt frem til nå og eneste har vært at jeg har hatt for høyt blodtrykk (har hatt blodtrykk liggende på 145/96 med en hvilepuls på 100) de siste ukene og har ødem/vann i kroppen på nivå 1-2, noe som har ført til at jeg har vært mye sliten men ellers grei form. Jeg har lagt på meg ganske så mye (synes jeg selv, men jordmoren sa det var greit), har lagt på meg rett over 20kg men mye er nok vann for jeg spiser ca det samme som før jeg ble gravid så føler ikke jeg er helt skyld i vektøkningen selv. Før jeg ble garvid var jeg normalvektig (60kg og 174cm høy). Jeg har alltid forbundet sukker i urinen med usunt kosthold, men jordmoren mente at jeg ikke kunne ha påvirket dette såpass mye med kostholdet mitt, og jeg spiser egentlig ganske så sunt (stort sett bare godteri i helgene). Har fått beskjed om at babyen ligger ann til å bli stor helt frem til nå. Men ser at jordmoren har skrevet "lite vekst?" på dokumentet som jeg skal ta med til glukosebelastningstesten, itillegg til at hun skriver om blodtrykket og glukose i urinen. Har noen vært borte i dette før? Hva betyr dette egentlig? Og er det ikke litt sent/bortkastet å få utredning 3 dager før termin? Jeg mener å ha hørt at sukker i urinen kan føre til store babyer, men ser jo nå at jordmoren lurer på om babyen har startet å vokse dårlig? Føler det er litt lenge å vente en uke til hvis babyen ikke har det bra i magen min? Merker at jeg ble litt bekymret nå, nærmer seg jo slutten. Og hva vil egentlig skje på denne glukosebelastningstesten og etter den, det er jo såpass få dager igjen av svangerskapet for meg uansett?
<3 meg og den lille <3 Skrevet 18. juli 2011 #2 Skrevet 18. juli 2011 ville ikke tatt den om det var bare to dager til termin. som du sier er det hast er det hast å da tar de den med engang.. men er ikke lege :=) tok den testen i uke 28 jeg og ikke for å være ekkel men den var grusom... Ønsker ingen noe så ekkelt. Kanskje de velger å sette deg i gang om testen viser utslag.. men ta en telefon til lege eller JM å spørr, er vel det letteste.. Lykke til i allefall:=)
Viiii Skrevet 18. juli 2011 #3 Skrevet 18. juli 2011 Heisann Har du sjekket ut om legesenteret du hører til, kan ta denne testen? Jeg tok glukosebelastningstest på legesenteret hvor fastlegen min holder til. Jordmor sendte meg dit - men jeg vet at ikke alle legekontorer kan utføre dette. Mitt gamle legekontor kunne det IKKE.... Kan være verdt å få det sjekket ut.....
Ellois Skrevet 18. juli 2011 #4 Skrevet 18. juli 2011 Jeg tok glukosebelastningstest i uke 36/37, hos fastlegen min. Men hos meg var det fordi jeg er over 35 år (eller 38 år, husker ikke helt regelen). Har ikke hatt sukker i urinen før dette. Har som deg også lagt på meg 20 kilo. Men var normalt slank før svangerskapet. Mine verdier lå akkurat på grensa til svangerskapsdiabetes, så det ble bråstopp på alt med sukker de siste ukene. Fordi babyen ikke skulle bli for stor. Spiste ganske sunt fra før jeg også, men gled litt ut på godisen etterhvert... Nå er det kun sunne ting frem til fødselen. Uansett, det tok 1 uke å få svaret på glukosebelastningstesten, så skjønner heller ikke helt hva vitsen er med å ta den så nære termin...? Klart, du kan jo gå over tida. Men uansett, det er jo bare å kutte ut alt med sukker den siste uka eller to. Det er jo det du vil få beskjed om uansett, hvis det blir påvist svangerskapsdiabetes. Og 1-2 uker er jo ikke lenge. Men mindre du har verre grad med diabetes og må ha medisiner.... Men ja, synes det blir knapp med tid å begynne med det på også. Jeg ville ringt fastlegen og hørt hva han/hun sa, om jeg var deg. Lykke til!
<3 meg og den lille <3 Skrevet 18. juli 2011 #5 Skrevet 18. juli 2011 en uke??? fikk svaret med engang jeg..
Ellois Skrevet 18. juli 2011 #6 Skrevet 18. juli 2011 Jepp, måtte vente 1 uke på svaret. Men kan ha noe med at jeg tok det hos det lokale legekontoret og de sendte det til Ullevål for analyse...? Vet ikke.
Umulius11 Skrevet 18. juli 2011 #7 Skrevet 18. juli 2011 Skjønner godt du syns det er i siste liten og ta testen;) Jeg tok den i uke 28 på helsestasjonen og fikk svar med en gang. Har svangerskapsdiabetes og får veldig god oppfølging fra Ahus med UL og jordmorskontroller hver uke (er i uke 36 nå). De følger med på veksten til lillegutt og setter i gang fødselen når de syns han er passe stor:) Hvis han ikke kommer selv før termin setter de i gang fødselen da, siden diabetikere ikke går over tiden. Kanskje det er derfor de vil at du skal ta den så nærme termin. Så hvis du får påvist S. diabetes så setter de deg kanskje i gang på termin;) Lykke til!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå