Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jenta mi er veldig flink til det meste, men ikke når det kommer til å spise selv. Da vil hun bare tøyse. Dette gjelder spessielt ved brødmåltider. Litt bedre ved middagstid. Har prøvd både å dekke bord samt å bare gi henne det jeg har valgt av pålegg, men det nytter ikke. Hun vil rett og slett ikke spise selv. Vil enten bygge med påleggspakkene, se på alt rundt seg, reise seg opp å stå i stolen etc. Hun får jo ikke gjøre dette så det ender jo med skriking. De få gangene hun faktisk spiser selv er det snakk om noen få biter.

Så det ender med at jeg snakker om alt og ingenting for å distrahere henne, mens jeg mater henne. Og da spiser hun, men dette går jo ikke når hun skal begynne i barnehagen til høsten... Jeg gruer meg til å få hjem en veldig sulten unge...

Gode råd mottas med takk!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du skal se at det ordner seg i barnehagen. De har egne rutiner på ting, som barna raskt retter seg etter. Dessuten er det kanskje hyggeligere å spise når det sitter mange andre barn rundt bordet og gjør det samme? Ta det rolig, hun kommer ikke til å komme utsultet hjem.

Det er vanlig å slite litt med måltidene rundt den alderen. Det beste (selv om det er vanskelig) er å ta det med ro og la barnet spise det det vil, ved bordet. Blir det for sulten, tar det vel igjen ved neste måltid. (Vi sliter med det samme for tida, og tar enkelte grøtmåltider rett foran tv'en etter at han har mistet tålmodigheten ved bordet. "Fy-fy"-men det funker jo...)

Skrevet

Ja, jeg vet jo det vil ordne seg etter hvert i barnehagen, men jeg kunne virkelig tenkt meg at det var ordnet før... Det er liksom nok av andre ting hun må venne seg på der.

Skrevet

Har jobbet selv i bhg, og IKKE stress med det. Av erfaring kommer det av seg selv - det gjorde det med gutten min ogsaa naar det gjelder alt. Selvom det virker mye aa laere seg paa en gang naar hun begynner i bhg tar dattera di det i sitt eget tempo, det ordner seg skal du se!

Skrevet

Takk for oppmuntringen. Er bare litt fortvilt over situasjonen. Synes det er vanskelig at hun ikke spiser selv i denne alderen, men bare tøyser for jeg regner med barnehagepersonellet vil tolke det som om at hun er mett, men jeg som mor vet at det går ned en skive til når tøyset trår til... Sukk...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...