Collet :) Skrevet 18. juli 2011 #1 Del Skrevet 18. juli 2011 Hei dere! Vi har ei skolejente til høsten og jeg sitter nå å kikker over skoleruten for skoleåret 2011/2012... Og jeg gruer meg allerede. Ser jo at det er forutenom en laaaang sommerferie masse ferie og fridager innimellom. Åssen skal vi få dette til å gå i hop?! Vi har begge full jobb og har kun en bestemor å be om pass i ferier... Har ikke lyst til å sende snuppa på SFO mens resten av skolen har ferie heller... Hvordan løser alle dere andre dette?!? Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/143408890-sukk-skolejente-til-h%C3%B8sten-og-jeg-gruer-meg-allerede-til-ferieavvikling/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Bruble Skrevet 18. juli 2011 #2 Del Skrevet 18. juli 2011 Veeel, jeg er alene med ungene og har og ei jente som skal begynne på skolen. Her blir hun nok å måtte være på sfo sammen med andre unger som og må på sfo. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/143408890-sukk-skolejente-til-h%C3%B8sten-og-jeg-gruer-meg-allerede-til-ferieavvikling/#findComment-143408910 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Fire småtroll Skrevet 18. juli 2011 #3 Del Skrevet 18. juli 2011 Hun blir ikke alene på sfo mens resten av barna har ferie, de fleste foreldre jobber jo... Det er noe færre barn på sfo i f.eks høstferien, men det er nok av barn likevel. Det at de er noen færre gjør at de kan gjøre en del morsomme ting, som å gå på kino, ha svømming, baking, turer i skog og mark osv osv. Her er de veldig flinke til å finne på ting på sfo i skoleferiene så ungene koser seg litt ekstra der da. Vi er også flere foreldre som tar f.eks en fridag/feriedag eller to i forbindelse med skoleferiene og da inviterer vi gjerne noen venner hjem. F.eks har min 1.klassing hatt to klassekamerater på besøk mens foreldrene deres jobber også ha min sønn vært med en kamerat til hans bestefar mens jeg har vært på jobb osv. Det løser seg helt fint skal du se. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/143408890-sukk-skolejente-til-h%C3%B8sten-og-jeg-gruer-meg-allerede-til-ferieavvikling/#findComment-143408950 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest mphs Skrevet 18. juli 2011 #4 Del Skrevet 18. juli 2011 Har også ei som begynner på skolen nå i august. Hun må selvfølgelig være på sfo mens vi jobber. Har ikke ubegrenset med ferie. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/143408890-sukk-skolejente-til-h%C3%B8sten-og-jeg-gruer-meg-allerede-til-ferieavvikling/#findComment-143408962 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ugl@ Skrevet 18. juli 2011 #5 Del Skrevet 18. juli 2011 Nå er det vanlig at barn er på sfo i enkelte av feriene, så det blir ikke alene ;-) Folk flest har de samme utfordringene, var verre før da sfo ikke fantes. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/143408890-sukk-skolejente-til-h%C3%B8sten-og-jeg-gruer-meg-allerede-til-ferieavvikling/#findComment-143408969 Del på andre sider Flere delingsvalg…
1881 Skrevet 18. juli 2011 #6 Del Skrevet 18. juli 2011 Her må også ungene våre være på sfo, har ikke anledning og ta en haug med feriedager fordi skolen har både planleggingsdager, osv... Du får ta henne med på jobb om du ikke ønsker at hun skal være på sfo! Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/143408890-sukk-skolejente-til-h%C3%B8sten-og-jeg-gruer-meg-allerede-til-ferieavvikling/#findComment-143408971 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Skrevet 18. juli 2011 #7 Del Skrevet 18. juli 2011 De har det kjempefint på SFO i ferier, de drar på turer, lekeland, kino og andre ting, spiser god mat og baker... Så tror du skal slappe av, jenta di kommer til å kose seg der. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/143408890-sukk-skolejente-til-h%C3%B8sten-og-jeg-gruer-meg-allerede-til-ferieavvikling/#findComment-143409064 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Renate77 ♥med gutt og jente♥ Skrevet 18. juli 2011 #8 Del Skrevet 18. juli 2011 Dere har nå også 5 uker ferie dere kan fordele utover året. Trenger ikke ta alle 5 (til sammen 10 uker, du og faren) om sommeren. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/143408890-sukk-skolejente-til-h%C3%B8sten-og-jeg-gruer-meg-allerede-til-ferieavvikling/#findComment-143409074 Del på andre sider Flere delingsvalg…
2søtesmåh Skrevet 18. juli 2011 #9 Del Skrevet 18. juli 2011 Men man MÅ nesten bruke 4 uker hver for de 8 uker sommerferie det er..Her har vi "aktiv sommer" tilbud..Fra 0900 til 1400 som koster 1500kroner uka og matpakke og utreiser til steder med inngangspenger kommer i TILLEGG!!!! SÅ om man godtar og ikke ha ferie sammen som familie, så har man 2 uker ferie igjen...Den brukes opp i FØR juleferie, påskeferie og "innklemt-" og planleggingsdager ...Her endret de nemmelig reglene på SFO..Før fikk alle, også de med minimusplass (6-10t i uka) ha barna i SFO HELE høst og HELE vinterferien og innklemtdager ble ikke regnet som del av disse "uketimene":..Men i fjor så endret de..Har man 6-10 timer, kan de være der 6 til 10 timer i høstferien..Det vi si en dag på SFO...Da vi har de der fra 0700 til 1500....Og evt noen få timer neste dag..De som har fullSFO har heller ikke mulighet til mer enn 3 hele dager (og noen få timer 4.dag, som ergo ikke er "Brukande") Blitt helt sykt..OG det er så lite barn i SFO etter dette at SFO blir ENDA dyrere da driften er så lite økonomisk..Mange 2.klassinger som er en del hjemme alene, og blir flere og flere....Selv med større søsken og mobil tilgjengelig finner jeg det drøyt.... Selv er vi heldig og har tanter og onkler og besteforeldre her...Men selv med stor familie har vi vansker med og få nok hjelp slik at vi kan ta en uke, kanskje to ferie sammen vi voksen og barn..FOr disse besteforeldre og tanter og onkler skal jo ha ferie og på turer de også..Vi hjelper hverandre så godt vi kan, men jaggu ikke lett og få kabalen til og gå opp.. For noen år siden hadde barnehagene samme ferie som skolene på sommeren, jeg lurer på om skolen snart må erkjenne at samfunnet ikke er tilpasset 8-15 dager lenger??? Tror 6 uker er vanlig ferie i andre land, og mange har rimelige "Leire" (idrett, kunst, musikk osv) i forbindelse med ferier slik at ungene og foreldre har hele sommerferien sammen..Også har de bare en vinterferie, ikke høstferie og fri flere dager FØR påska begynner...... Vi har pr dags dato hatt en uke ferie sammen som det lengste, jeg mann og barn.....For ikke bare gjør skoleferien det vanskelig, men en av oss har også jobb som ikke gir rom for 4-5 uker sammenhengende ferie på sommeren..3uker har man rett på, men de bør taes så den ene er på slutten av august, eller at den starter i starten av juni..Altså mens barna faktsik HAR skole..... Den andre har en arbeidplass hvor folk setter seg opp på ferie et års tid før, også kan ikke vi det, da den andre ikke VET når denne kan ta ferie før nyt år har startet og oppdragsmengde/avtaler er avklart....VI er ikke alene, vi har det ikke verre enn alle andre, snarere enklere pga familien i nærheten,, men vi sliter med og få antall feriedager strekke til......Heldigvis har vi hatt kun 1 syktbarndag hver i det året som var!!! Så vi har fått ført opp skolefridager som "syktbarndag" og ikke blitt trekt i lønn:o) Men det er snille arbeidsgivere og ikke noe annet ) Nei, vil ikke barna skal settes bort hele tida, men hadde skoleferien vært 5 uker, høstferien kuttet ut (som i resten a verden) så hadde vi faktsik HATT ferie sammen, alle mann, når det var ferie.........For ungene KJEDER seg store deler av sommeren..ALlerde første dag hjemme mases det om og treffe venner og man begynner koordinering og ringing til foreldre til venner....Tror ikke det er bare hos oss.. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/143408890-sukk-skolejente-til-h%C3%B8sten-og-jeg-gruer-meg-allerede-til-ferieavvikling/#findComment-143409235 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Alva♂️♂️♂️♀️ Skrevet 18. juli 2011 #10 Del Skrevet 18. juli 2011 Som du andre skriver. De fleste småskolebarna, spesielt de i 1. og 2. klasse er faktisk på SFO i skoleferiene, så hun blir jo ikke akkurat alene. Mine barn elsker de ukene på SFO, tror det minner dem litt om tiden i bhg, godt å bare få leke litt med venner en hel uke :-) Holder du datteren din hjemme, risikerer du fort at hun blir gående hjemme og kjede seg fordi alle andr vennene er på SFO. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/143408890-sukk-skolejente-til-h%C3%B8sten-og-jeg-gruer-meg-allerede-til-ferieavvikling/#findComment-143409282 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Collet :) Skrevet 18. juli 2011 Forfatter #11 Del Skrevet 18. juli 2011 Takk til dere alle, nå er jeg litt lettere til sinns...! Dere har nok rett, at det er flere på SFO nå til dags. Nå har jeg sett på feriekabelen og med avspasering og feriedager igjen ut året kan mannen min og jeg klare å ha henne hjemme i hele juleferien og 2 dager i høstferien, så hun må nok på SFO 3 dager da, men det burde jo gå bra.. Til våren blir det nok mer SFO på henne, for med vinterferie og påsken, samt ny runde med høstferie og juleferie i tillegg til sommerferie blir det mye...!! Får kjøpe "Verdens Beste SFO"- film, skal høre den er bra og inspirerende om SFO!! Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/143408890-sukk-skolejente-til-h%C3%B8sten-og-jeg-gruer-meg-allerede-til-ferieavvikling/#findComment-143409377 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Libido- Skrevet 18. juli 2011 #12 Del Skrevet 18. juli 2011 Man har da 5 ferieuker. 3 som regel på sommer og de to andre ukene kan man f.eks ta når det er vinter og høstferie på skolen. Ellers blir det nok sfo, slik som "alle andre" =) Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/143408890-sukk-skolejente-til-h%C3%B8sten-og-jeg-gruer-meg-allerede-til-ferieavvikling/#findComment-143409563 Del på andre sider Flere delingsvalg…
olla Skrevet 18. juli 2011 #13 Del Skrevet 18. juli 2011 her i huset er det vill jubel når det er SFO i ferier. De finner på masse kjekt, f.eks kino, museum, turer, ekstra god mat.....+++ Det er i disse feriene at vi føler at vi får skikkelig valuta for pengene vi betaler, og ungene elsker det!!! Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/143408890-sukk-skolejente-til-h%C3%B8sten-og-jeg-gruer-meg-allerede-til-ferieavvikling/#findComment-143409626 Del på andre sider Flere delingsvalg…
2søtesmåh Skrevet 19. juli 2011 #14 Del Skrevet 19. juli 2011 Libido, alle har ikke 5 uker... Ferieloven gir MINIMUM 4 uker og tre av disse har man rett til og få 3 uker sammenhengende og på sommeren om arbeidsplassen ikke er av sånn art at det med god begrunnelse ikke bør/kan taes ut da. Er man organisert så har man som regel 5 uker, men man skal slettes ikke anta at alle har det. Og jeg tenker med gru på et forhold hvro begge har bare 4 uker... Nei, om det var 5 uker sommerferie, en uke vinterferie, påskeferien begyne onsdag før skjærtorsdag, da hadde en eller begge av oss kunen vært med barna i hele ferien, aller feriene deres...DET hadde vært drømmen det....Fortsatt hadde noen slitt, men tror mange, mange fler hadde fått triveligere ferier om dette ble innført.. Igjen, ungene har det ikke like moro hjemme som på skole/sfo i de langen ukene FØR og ETTER mamma og/eller pappa har ferie. Alternativene til "barneoppbevaring" her jeg bor er for dyr og for dårlig, og man risikerer og komme sammen med bare barn man ikke kjenner...De vil jo være med venner.....Og med 5 uker ferie hadde vi ikke trengt "oppbevaring" av barn, vi kunne passet de selv i 5 uker(halv uke med pappa, 3 uker sammen, halv uke med mamma også hos besteforldre som har tradisjon med og ha de en liten uke....), men som det er nå er det 2 uker med pappa, 1 uke med mamma og pappa og 2 uker med mamma, ei langhelg/lita uke med besteforelde, også resten av sommeren (i år der det 3 uker)litt hit og litt dit og overalt, med mas, mas,mas om vi ikke kan høre om hun er hjemme, eller hun er hjemme, elller hun osv osv osv... Men igjen, vi er heldige, med masse familie i nærheten og vi sender barna som "passer sammen" mellom oss, ringer rundt og hører om andre barn kjeder seg og prøver og gi barna en fin ferie uten FOR mye "kjede seg"..Men ville gjenre hatt FAMILIEtid, HELE familien, lenger..... Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/143408890-sukk-skolejente-til-h%C3%B8sten-og-jeg-gruer-meg-allerede-til-ferieavvikling/#findComment-143411235 Del på andre sider Flere delingsvalg…
fox`y Skrevet 19. juli 2011 #15 Del Skrevet 19. juli 2011 Gutten min begynner på skolen til høsten også. å han må på sfo når skolen er stengt. har ikke mulighet til å ta meg fri fra jobb pga slike dager. mannen er sjømann så sånn er d no bare. kommer til å kose seg like mye på sfo sikkert som da han gikk i barnehagen. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/143408890-sukk-skolejente-til-h%C3%B8sten-og-jeg-gruer-meg-allerede-til-ferieavvikling/#findComment-143411546 Del på andre sider Flere delingsvalg…
HTC Skrevet 20. juli 2011 #16 Del Skrevet 20. juli 2011 Nei, det er ikke lett. Vi sleit selv i fjor med tanke på at barnet vårt skulle begynne på skolen og skulle ha mye ferier. Vi fikk løst det slik =D Hun sluttet tirsdag 21 juni. Mannen tok fri onsdag 22 juni. 23 og 24 ble hun og lillesøster tattmed til bestefar som bor 2 timer unna. Dette var avklart 1/2 år tidligere, så bestefar tok ut disse to dagene som ferie. Man og tirsdag 27 og 28 hadde vi avklart at bestemor tok ut ferie og passet barna. I perioden onsdag 29 juni til fredag 1 juli, hadde jeg og mannen vekselvis med oss barn på jobb + at de besøkte venner. Man 4 juli til fre 8 juli var mannen hjemme med barna alene på ferie en uke Man 11 juli til fredag 22 juli, har hele familien samlet ferie i to uker. Man 25 juli til fred 29 juli, er jeg alene med barna på ferie. Mandag 1 august til fredag 5 aug er minste i bhg og eldste på SFO Mandag 8 august er minste i bhg og eldste på fotballskole. Mand 15 til onsdag 17, har bestemor tatt ut feriedager og passer barna. Onsdag 18 august begynner skolen og hverdagen igjen. Jeg grudde meg masse, men med god og tidlig planlegging kunne familien justere ferietid og spurt familie og venner i god tid, så de også fikk justert ferietid + meldt oss på SFO og fotballskole i de periodene vi selv ikke fikk dekket opp. Begynn planlegging etter jul, så får du lagt sommerferien. De andre fridagene og ferier melder du barnet inn på sfo, hvis du ikke har andre alternativer. Jeg har gjort det og er helt fornøyd med det. Pass bare på at du setter deg ned å går igjennom skoleruten tidlig, så du er sikker på at du har et sfo tilbud (jul og påske er typisk tider du må finne andre løsninger). Lykke til, man bruker ofte mer tid på bekymring enn nødvendig ;-) Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/143408890-sukk-skolejente-til-h%C3%B8sten-og-jeg-gruer-meg-allerede-til-ferieavvikling/#findComment-143415805 Del på andre sider Flere delingsvalg…
tuppa81 Skrevet 21. juli 2011 #17 Del Skrevet 21. juli 2011 Vent til barnet/barna ikke har noen tilbud om sfo plass. jeg synes IKKE 12 åringerskal være hjemme alene i flere uker. skolen kan ha fri i maks 5 uker. kutt ut høstferie,den er jo KUN7 uker etter endt sommerferie. fri fra skjærtorsdag t.o.m 2 påskedag og sommerferei igjen. På arbeidsplassen min får vi ikke lov å ta ut ferie i desember, vinterferie, påske, høstferie p.g.a da er det ingen igjen og jobber. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/143408890-sukk-skolejente-til-h%C3%B8sten-og-jeg-gruer-meg-allerede-til-ferieavvikling/#findComment-143418182 Del på andre sider Flere delingsvalg…
2søtesmåh Skrevet 22. juli 2011 #18 Del Skrevet 22. juli 2011 Jammen bra flere tenker som meg:o) Akkurat hva jeg kunne sett for meg altså) Jeg "ser for meg" også en lengre skoledag generelt, hvor alt av organisert fritidsaktiviteter blir inkludert i skolehverdagen, og da selvsagt også et varm-måltid. De færreste barn er hjemme FØR 1600, eller evt 1700 uansett, samtidig med foreldra, og DA begynner stresset med kjøring til turn, karate, fotball, musikkøvelse,- i TILLEGG kommer en og annen bursdag, møter, dugnader osv osv.. Da tenker jeg at om alle treninger, teater- og musikkøvelser skjedde i og/eller rett etter skoledagen hadde foreldre sluppet unna mye hentign/brining på ettermiddagene, man hadde hatt tid til lekser sammen med barna (som for meg er viktigere enn og kjøre de hit og dit) og generelt sett fått LITT kortere ettermiddager sammen, med når man har HELE disse litt koreter ettermiddagene sammen, blir det summa summarum MER tid sammen. Som med 5 uker sommerferie, null høstferie osvv..Med 8 uker sommerferie og andre ferier får vi bare 4 uker sommerferie voksen og barn hvorav 2 med BEGGE foreldre, også en forelder på de andre feriedagene....Det andre alternativ ser jeg for med 5 uker ferie med foreldre, hvorav tre med begge og eller evt vinterferie med BEGGE foreldre osv osv... Mange andre land organiserer det slik, og ser jo at i Amerika (som forøvrig ikke er et land jeg ellers ser så mye positivt med....)er jo "alle" idrettslag, korps osv osv SKOLE lag..Språkklubber, teaterlag, fotballag osv osv..Hvorfor kan vi ikke tenke på det her til lands? Men kamper, konkurranser og oppvisninger skulle SELVSAGT skjedd på kveldene, for DET vil man jo som foreldre være med på..... Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/143408890-sukk-skolejente-til-h%C3%B8sten-og-jeg-gruer-meg-allerede-til-ferieavvikling/#findComment-143418565 Del på andre sider Flere delingsvalg…
tresøtesmå-torødogenblå Skrevet 22. juli 2011 #19 Del Skrevet 22. juli 2011 Jeg synes det er litt fasinerende at man argumenterer for lenger skoledager og lenger skoleår fordi man ikke klarer å skaffe pass til barna sine. Barn går ikke på skolen for å ha et sted å være mens foreldrene jobber, men for å lære det de trenger for å klare seg i samfunnet senere i livet. Hva med å se på hva som skjer med læringseffekten for barn om de skal gå på skole 46 uker i året? Jeg tror barna TRENGER disse feriene, det å få være lenge uten tanke på lekser og skolearbeid. Et avbrekk om høsten og et par avbrekk i vårsemestret er også bra, tror jeg. Og hvem skal undervise barna i disse lengre skoledagene og de ekstra ukene? Dere vet at lærerne allerede har fulle årsverk i det skoleåret som er i dag? Et kjapt overslag: To timer lenger skoledag hver dag = ca 40 flere timer i måneden per klasse = 160 timer ekstra i året per klasse i de 40 ukene skolen allerede varer i dag 5 uker ekstra undervisning = 50 timer ekstra pluss 5*24 timer=120 timer = 170 timer Totalt ca 210 timer ekstra undervisning PER KLASSE i fht i dag. Når vi vet at vi allerede sliter med å skaffe kvalifiserte lærere, hvor skal vi få tak i dem til dette? En gjennomsnittlig barneskole med 2-3 paralleller vil trenge 7-8 nye lærere i fulle stillinger for å dekke opp dette. Man kan ikke alltid se verden fra sin navle. Når det er sagt, synes jeg det høres ut som enkelte av dere har utrolig dårlig sfo-tilbud. Hos oss er full plass full plass, da er sfo stengt fire uker i juli og påske / jul. Ellers er det alltid åpent og ingenting koster ekstra. Og ungene storkoser seg der. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/143408890-sukk-skolejente-til-h%C3%B8sten-og-jeg-gruer-meg-allerede-til-ferieavvikling/#findComment-143419193 Del på andre sider Flere delingsvalg…
2søtesmåh Skrevet 22. juli 2011 #20 Del Skrevet 22. juli 2011 Lærere bør begynne og regne en time for en time som alle andre, også er det dette med at det må flere ansatte inn i forhold til trenerroller på håndball, fotball, musikk teater, dans osv..Mange av disse jobber i dag allerede på diverse kulturskoler, andre er trenere på fritida, mer eller mindre uten lønn, men kunne fått det som jobb. Selvsagt ville dette være den største reformen innenfor norsk skole helt siden alle barn fikk rett på 9 års gratis grunnskole, men med bruk av skolemodeller fra andre land, tror jeg vi ville fått det til og funke... Cluet er det at færre og færre jobber 8-16, flere og flere jobber ulike skiftordninger..:Felles er at flere og flere stresser på ettermiddager med og rekke og kjøre barn hit og dit, og mange barn faller utenfor organisert aktivitet fordi foreldre ikke tar initiativ til og melde de inn og bringe/hente de på ulike aktiviteter.... SOm du sier tresøte..., barna trives på SFO, de trives sammen med adnre barn, og personlig har vi ikke noe problem med travle dager da jeg begynner på jobb før halv sju og erhjemme med begge barna FØR 1500....Når vi er ferdig med middag, har vi god tid før evt aktiviteter, men de ettermiddager UTEN aktiviteter, så har hun ingen venner og besøke før mye senere, de er på SFO!!! Så jeg tenker på samfunnet og foreldre generelt...Om barna er på SKOLEN og gjør unna håndball, fotball, musikkøvelsa der eller om de kommer hjem en LITEN tur, ser på TV mens du lager middag, blir KJØRT til øvelsa for så og bli HENTET igjen,- hva er egntlig forksjellen? Jo at DU treffer barna samme tid som før, men du slipper og tenke på at de skal kjøres hit og dit til da og da...OG dere har HELE ettermidagen og kvelden sammen..Ser du virkelig ikke fordelene her. Og alle barn med foreldre som ikke gidder og yte en innsats for å la de være med på aktiviteter, disse hadde OGSÅ blitt med på laget eller teatergruppa. Og ja, SFO'en din er nok av de beste i landet vil jeg si..Her har man maks antall timer pr uke, og de skal helst ikke overføres til neste uke....Og SFO stenger når skola stenger og åpner når den åpner, og også i høst og vinterferie så kan man bruke bare det antall timer man har betalt for og hver time over koster rundt en 100-lapp, samt ekstra for måltid og drikke om det faller inn i de timene de er der over...TIl jul stengte det i fjor samtidig med skolen, var stengt hele mellomjula og hele "litjuka" i påska var det også stengt.....Noe annet spesielt er at ingen på SFO her kan jobbe 100%, for skoelåret er ikke langt nok og selv om man skulle ha jobbet fra kvart på sju til kvart på fem hver dag SFO er åpent, så har man ikke fullstilling.........FOr SFO ansatte jobber en time for en time.....Det blir litt spesielt synes jeg.... Neida, jeg ser jo svakheter i "drømmeskolen" min, men tenk på at for ikke mange år siden var også BARNEHAGENE stengt hele sommerferien, hadde gjerne også vinterferie og høstferie og stengt hele påska og jula..Nå har man noen få steder begynt med DØGNÅPEN barnehager,- for foreldre med skiftarbeid, hvro begge jobber skift, eller det er snakk om aleneforsørger..Barnehagene har greid det, hvrofor ikke skolene? Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/143408890-sukk-skolejente-til-h%C3%B8sten-og-jeg-gruer-meg-allerede-til-ferieavvikling/#findComment-143419272 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Smilefjeset Skrevet 22. juli 2011 #21 Del Skrevet 22. juli 2011 Jeg forbereder meg i god tid, setter av litt penger og tar ut ferie uten lønn for å dekke inn litt mer av feriedagene. Vi har begge tatt valget om å ha såpass mye lån at vi må jobbe 100% begge to, men nå som vi får skoleunge så har vi bestemt oss for å kutte ned på forbruk og utskeielser slik at vi kan ta mer fri uten lønn. Det er jo ikke alle som kan ta mer ferie, men veldig mange får til det hvis de forbereder arbeidsgiver i god tid. Og i prekære situasjoner har man faktisk krav på velferdsperm uten lønn, dersom det f.eks viser seg at SFO er stengt og ingen andre kan ha tilsyn med barnet. Barna er tross alt det viktigste vi har her i verden. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/143408890-sukk-skolejente-til-h%C3%B8sten-og-jeg-gruer-meg-allerede-til-ferieavvikling/#findComment-143419295 Del på andre sider Flere delingsvalg…
tresøtesmå-torødogenblå Skrevet 22. juli 2011 #22 Del Skrevet 22. juli 2011 Du er jammen frekk. Lærerne får begynne å regne en time for en time som andre folk sier du? Når du skrev det, gadd jeg nesten ikke lese resten. Jeg er lærer, og jeg jobber et fullt årsverk. Man kan ikke begynne å få betalt kun for den tiden man underviser. Eller synes du ikke jeg skal bruke tid på å forberede timer, rette prøver / innleveringer, ha samtaler med elever og foreldre, ha møter med de andre lærerne for å planlegge skoleåret eller diskutere hvordan man skal legge opp opplæringen best mulig, bruke tid på å tilrettelegge undervisningen både til dem som tar alt med en gang og dem som trenger lenger tid, osv osv osv. Selvsagt kan vi innføre et system hvor også lærerne teller den tiden de faktisk jobber. Det ville blitt veldig dyrt for min arbeidsgiver. Jeg talte en måned i fjor. Ingen problemer med å fylle årsverket, heller motsatt. Hvis jeg skulle si at jeg nekter å jobbe en time mer når jeg har brukt opp den tiden jeg har betalt for, ville elevene stå uten lærer minst den siste måneden av skoleåret, gjerne de to siste. Mitt hovedpoeng er: Skolen er ikke til for å passe barna dine mens du jobber. Den er til for å lære barna dine det de trenger. Resten er et fritidstilbud som gjerne kan organiseres på skolen, men det er ikke skole. Begynn heller å jobbe for at SFO blir et skikkelig tilbud. Hvis du mener samfunnet har ansvaret for å passe barna dine mellom syv og halv fem, er det greit for meg. Men da er det pass, ikke skole. Og det er ikke lærerne som skal organisere det, og du kan ikke forvente at det skal være gratis. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/143408890-sukk-skolejente-til-h%C3%B8sten-og-jeg-gruer-meg-allerede-til-ferieavvikling/#findComment-143419303 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå