Gå til innhold

Dere som tror at helseteppe..

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Hvordan kan barnet dø av at teppet henger der for å gi skygge?

jeg hadde skjønt hysterien deres om jeg hadde teipa igjen luftehull, men det er faktisk 15 cm åpent helt nederst. Hvis jeg skulle vært redd for alt barnet mitt kan dø av, ville jeg pakket det inn i bobleplast (med ventilasjon ofc) og aldri sluppet det ut av huset.

Annonse

Hvis du ikke greier skjønne det selv så er det vel ikke håp for deg. Babyer tåler mindre enn voksne, så de kan få for lite luft, dø i krybbedød selv om det fortsatt er en bittelliten åpning. Det holder at det blir for dårlig sirkulasjon, for varmt, eller klamt der inne.

Tenk deg selv da å ligge i et lite telt på sommeren i varmen, med en noen få cm åpning som er alt du får av frisk luft og sirkulasjon. Behagelig og sunt? Nei. Ville du lagt en baby der inne? Nei...

det er da forskjell på å isolere alle åpninger, enn å skygge for mesteparten av sola.

jeg brukte teppe på min sønn, kommer til å gjøre det denne gang også... er ikke farlig så lenge en ikke dekker totalt...

en passer jo på den lille, ser inn, kjenner i nakken osv.

Til hun som faktisk dekker til vogna tross alle advarsler:

Små barn tåler ikke overoppheting som teppe over vogna gir. Et luftehull hjelper lite; lufta blir tung, og babyen kan bli overopphetet.

Ta nå for guds skyld i mot rådene som ALLE eksperter og kloke hoder gir deg. Det er ikke godt å angre når det er for sent..

Trenger du skygge til barnet kan du anskaffe deg en parasoll til vogna.

Trodde jeg hadde møtt på de mest fanatiske, men hallo!

Ungen har et koseteppe over seg, under har han en body, strømpebukse, tynn genser og en overtreksbukse. Og lue.

Ikke noen voksipose, ullklær, skjerf eller vinterluer.

Jeg vil ikke kalle 40x15 en bitteliten åpning, pluss at glidelåsen bakpå er åpen slik at det blir gjennomlufting. Men meg om det.

Nå blir jeg sint! DET ER GJENNOMTREKK I VOGNA!!! Det er åpning foran pga glippen i teppet, og bak så luften sirkulerer.

Men i følge dere fanatikere så er vel det også galt. Ungen kan vel fryse i hjel pga det.

Dere kan som sagt få navnet mitt og melde meg til barnevernet, hvis dere føler for det.

signerer 12:41

det blir for hysterisk hvis vi tror at babyen kreperer når det er en stor luke til luft. skal vi begynne å reagere på hvor stor luke det er i barnevognene også. snart må vel de små trilles rundt på brett for at de skal få nok luft. men da kommer vel trekkpolitiet inn i bildet?

jeg er helt enig at man ikke skal dekke igjen luken på vognen, men når det er en stor luke må vi roe oss ned. har selv solskjerm, men reagerer ikke når folk skjermer for solen med et lite teppe.

Annonse

vel.. her har jeg hentet noe fra sidene til LUB.

"Det er viktig med god utlufting rundt barnets munn og nese når det sover. Dersom man velger å ha et teppe eller lignende foran kalesjen mens barnet sover i vogna, anbefaler vi at man lar det være gode/store åpninger slik at det kommer til frisk luft."

ERGO:

det ER mulig å bruke tepper om man passer på at det er lufting..

"Helsedirektoratet er klare i sine råd vedrørende teppebruk i sine brosjyrer om barns miljø og sikkerhet: ”Unngå å dekke til barnevognåpningen med TYKKE eller TETTE tepper”

står det også på sidene deres.

"hvis man velger å bruke tepper, så bør dette være tepper med store hull eller teppet bør ikke dekke hele åpningen"

helseteppene har hull!

og sist men ikke minst står det:

"Vi har dessverre ikke forskning som har sett spesielt på dette med tildekking av vogner og krybbedød"

så bare driiiit i hva andre gjør og fei for din egen dør!

Hilsen ei som IKKE har teppe foran vogna men som bryr seg katta om hva andre gjør!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...