Gå til innhold

Det er mye fokus på dette med teppe foran vognen, men hva med de som har babyen i bilstolen hele tiden??

Anbefalte innlegg

Det er veldig lite fokus på hva dette kan gjøre med de skjøre små babyryggene. Bilstol skal de kun sitte i i bilen! Det er ikke ment som vognalternativ. Selv hadde jeg ikke visst noe særlig om dette, dersom jeg ikke hadde en gløgg svigermor som er sykepleier. Hun får helt frysninger av alle de små babyene som ligger i bilstol. Man kan selvsagt ikke vite hvor lenge de ligger der, men når man ser babyer på Ikea i bilstol, så har det vel neppe vært en svipptur..?

Meningen er ikke å moralisere, men dette er jo tydeligvis noe folk vet lite om, lurer litt på hvorfor.

Fortsetter under...

Og du er en ivrig teppe forran vognen dame?

Men bilstol er ikke bra for barnerygger det er da noe alle vet, det heter seg vel at barnet ikke skal sitte mer enn 30 til 45 min ?

Synes det er like mye fokus på tid i bilstol som teppe foran vognen.

Eneste gangene vi bruker teppe foran vognen er hvis vi går slik at sola skinner rett inn i vogna. Og da kun et lett, passe lystett teppe.

Jeg er helt enig med du HI det er mye fokus på teppe forran vognen men lite på ryggene til de små. Jeg ser fler og fler som bruker bilstolen inne på sentret store vogner med et bittelite bilsete på eller tynne små understell som ser ut som de skal gå i stykker bare du puster på de.

Og til du som bruker teppe forran vognen når det er mye sol.. kjøp solskjerm.

Annonse

Ta deg ei bolle, 08:59!

Det lette teppet gjør ikke noe fra eller til ang varmen i vogna.

Det er et _lett_ teppe.

Møkkelei fanatiske foreldre som skal gjøre ALT i forhold til boka. Evt bøkene.

08:43

TAKK, helseteppe heter det.

Skjønner ikke hva dere maser om.

Er teppet foran for å skygge for, lukker vi enkelt og greit opp glidelåsen bak så ungen får luft.

08:43.

Dette har jeg tenkt på selv, og har ikke hatt adapter til mine to første barn nettopp pga. at de skal få endre liggestilling når vi er ferdig å kjøre bil. VI har en times kjøring til nærmeste kjøpesenter. Da er det greit å legge babyen i vogn den timen vi er og shopper. Men for de som ikke skal kjøre så langt tur retur så betyr dette veldig lite. De fleste vogner man klikker bilstolen på gjør at bilstolen får en helt annen helling enn i bilen. Dette gjør at de ikke får trykket plassert på hofter og bak, men jevnere fordelt på baksiden av kroppen.

Syns faktisk ikke dette kan sammenlignes da det ene er dødelig i løpet av kort tid, men det andre er noe som i enkelte tilfeller ikke er heldig om man gjør det for lenge og ofte. Men det vet vi jo ingenting om så lenge vi ikke kjenner eller spør personen.

UANSETT BEDRE MED SOLSKJERM ENN MED HELSETEPPE!

Babyen får ikke nok luft ved bare lufting bak.. Ikke når det er sol og varmt. Da burde det være åpe bak og fremme så det blir sirkulasjon i den varme lufta i vogna!

MEN NÅ VAR IKKE DETTE EN TEPPE-FORAN-VOGNA-DEBATT!!

Jeg er enig med de som sier barn ikke må sitte for lenge av gangen i en bilstol. Fysioterapeuten vår mener max en time av gangen...

Det er mange faktorer en må ta med i denne debatten:

1: Hvor sikkert er bilsete til barnet? Hvis man velger et lett sete fordi man skal bruke det i adapter velger man altså bort sikkerheten for å ha det mer lettvinnt. Et bilsete til spedbarn skal ha tyngde for å sitte sikkert i bilen, og får å tåle en kollisjon. Feks Besafe Izisleep, det er tungt som FY! Er ikke verdt å bære ungen rundt i det siden det veier såpass at det er ubehagelig å bære, MEN, det er det sikreste babysetet på markedet! Så, for meg er det bare tullete å velge et sete som er lett å bruke i adapter når man heller kan velge et tungt sete som er tryggere.

2: Ryggen til spedbarn er myke og blir lett vonde hvis barnet sitter fast i samme stilling over lengre tid. I en bilstol har barnet knekk i hoften og mye trykk på korsfyggen og hoftene. Dette er uheldig i lengden siden man kan deformere ryggraden og gi skader på skjelettet. Men, det skal mer til enn 30 minutter i slengen for å ødelegge ryggen altså. Men man vet jo aldri hvor sterk barnets rygg og skjelett er, noen barn tåler mer enn andre, og hvordan skal man vite med sikkerhet hva som er maxgrensa for akkurat ditt barn? Derfor er det mye bedre å holde bilsetebruken til BILEN, så kan helle barnet ligge i vogn er bæres ellers.

Annonse

Bilstol og teppe foran vogna kan da ikke sammenlignes. Teppe foran vogna kan jo føre til krybbedød. Jeg har faktisk vært nødt til å bruke det her, fordi jeg ikke får plass til vanlig vogn i bilen. Har vært på ikea og spist og, men ikke for å handle. Men har vært veldig bevisst på å ikke la ho få sitte der for mye. Men ho tar nok mer skade av sete når det plasseres i bilen. Ho kommer nemlig mer bakover når setet plasseres på vogna :-)

Helt enig i at det er en viktig ting å opplyse om dette med bilstol. Men ikke sammenlign det med teppe foran vogna. Ungen får ihvertfall luft i bilstolen.

Minsten her sov veldig godt i bilstolen sin, men heldigvis hadde vi en som kunne tippes bakover slik at han ble liggende med trykk på ryggen og ikke hoftene.

En bilstol trenger da ikke ha tyngde for å være trygg. De fleste babystoler folk velger seg kommer med base så de står som støpt i bilen uansett.

Å om setet er veldig tungt er vel det enda et argument for å ha adpater da man knapt orker å bære det bort til handlevogna når man skal handle 2 l melk.

Hun påstår ikke at det kun er besafe som er trygt. Men hun påstår at en bilstol skal ha tyngde for at det skal være trygt. Dette er delvis bullshit. En tung bilstol vil jo bli kastet med en mye kraftigere fart enn et lett sete om det først havner på ville veier. Så lenge setet står fastspent og riktig montert ser jeg ingen grunn for at lav vekt skal være en svakhet.

tyngde tilsier vel at det er kraftigere deler i setet? Tykkere plast, mer metall i rammen, tykkere og kraftigere absoberingsmatriell o.l? Jeg sier ikke at Besafe er det ENSTE som er trygt, men det er det TRYGGESTE. Og så lenge man fester det slik det skal så kastes det ikke ut av basen/beltene :) Min mann jobber med bilsikkerhet og bilseter, og Besafe er det som alltid kommer best utav tester på alle områder. Og de letteste setene kommer alltid dårligst ut fordi de knekker fort i plasten og ikke har nok absoberingsmatriell.

Det sier seg selv at jo tyngre et sete er, jo mer "innhold" er det i setet. Et kjempelett sete kan jo ikke ha like mye metall i rammen som et tungt, det er jo bare logikk.

Nei, tyngden trenger ikke ha noe å si på kvaliteten. Tror du en tung sykkel har bedre kvalitet enn en lett?

Driver mannen din å tester bilstoler selv? Er det disse testene du refererer til? Det er mange tester på markedet og besafe kommer ikke alltid ut som det tryggeste. En av de gode, men definitivt ikke alltid best ut i tester.

nei, han tester ike selv ;) Han selger seter og jobber med sikkerhet i bil. Og i de testene som går på spedbarnseter (som izisleep er) kommer izisleep alltid best ut iflt sikkerhet, komfort og brukervennligehet, både i utlandtester (som tyskland og sverige) og i norske tester.

Når det kommer til seter av type 2 og 3 (store seter) så vil selvsagt forovervendte besafeseter komme bak bakovervendte seter ellers, men som en helhet er besafe setene meget trygge. De er brukervennelige og har god konstruksjon, men det finnes mange andre gode seter også :)

De setene som er minst trygge er vel de som ikke har opphøyninger rundt hode, men bare en "pølse" rundt hodet. Et slikt sete er alltid elendig, uansett merke. Slik som dette sete : http://www.barnashus.no/nettbutikk/detaljer/bilstoler/brio-primo-bilstol-med-base.html Elendig, selvom BRIO er et godt merke på mye, så er dette setet helt elendig. Samme med dette setet: http://viewer.zmags.com/showmag.php?mid=ttsptd#/page28/ (det rød) Et sete skal ha skikkelig oppbyggning rundt hodet.

Jeg er helt enig med at det kan umulig være bra for babyene å sitte i bilstolen på kjøpesenteret i timesvis. Men denne gangen har jeg faktisk kjøpt bilstoladaptere til vogna.

Da kan vi faktisk stikke innom matbutikken på veien hjem hvis det er noen småting vi trenger. Jeg har kraftig bl og husker fra sist at jeg slet veldig med å bære på bilstolen.

For lengre handleturer bruker vi bare vogna.

Uff, blir det stygge blikk å få nå hvis vi tar småen inn på butikken i bilstolen?;) Nei, jeg slapper helt av når jeg tar babyen med inn i bilstolen når jeg skal handle. Har hun sovnet i bilstolen tar jeg henne alltid på understellet på vognen. Man kan jo høre 1000 forskjellige meninger..en jordmor jeg kjenner sa at et frisk barn fint kan sitte litt i bilstolen. Rådene er gjerne ganske så strenge for å dekke alle..hører på henne, jeg:)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...