Gå til innhold

Trenger hjelp!! Hva kan jeg gjøre med naboen min?

Anbefalte innlegg

Vi bor i ei tettbygd gate og her har vi bodd i 4 år og trivdes godt, inntil ifjor sommer.

Rett etter at vi kom fra en 6 ukers ferie i Hellas, oppdaget jeg at en av naboene våre, en voksen mann med egne barn og som vi aldri har hatt annet enn en "god" tone med tidligere, titt og ofte kom med spydige kommentarer til min sønn, satte ham utenfor ved å gi andre barn i gata is,invitere dem med på fotballbanen, inn til seg osv. Min gutt kom ofte gråtende hjem fordi han var den eneste som sto igjen. Dette gjorde meg vondt og jeg besluttet å snakke med naboen, for å få oppklart saken. Da sier han til meg at han synes at min sønn på 6 år er for gammel til å leke med hans sønn på 4. Resten av det han har gjort,nekter han på- han har aldri ment å være ufin mot gutten vår. Jeg tenker som så at ok, da får jeg forsøke å holde gutten min unna hans gutt, dersom han synes aldersforskjellen er av så stor betydning. Som sagt så gjort, selv om det i denne tette gata hvor alle leker med alle, ble litt vanskelig.

Utover høsten oppdager jeg flere tilfeller,hvor han er spydig mot min sønn. Jeg observerer også at min egen sønn er en populær lekekamerat og at naboens sønn derfor ofte blir satt til side, siden alle andre vil leke med gutten min. Dette er nok forklaringen på at naboen er litt snurt,tenker jeg. For det er jo ikke moro å se sitt barn bli satt utenfor av andre i lek.

Jeg fortsetter å observere fra verandaen og går gjerne litt ut også for å passe litt på. Det blir værre og værre, gutten min kommer ofte grående hjem fordi naboen tar med seg alle andre barna på aktiviteter og spiller ball med dem, uten at min sønn får være med. Han er lei seg og skjønner ikke hva han har gjort galt og hvorfor denne naboen ikke liker ham. Tilsutt ønsker han ikke lenger å leke i gata og vi som foreldre har direkte vondt av ham. Vi starter med å ta ham med på aktiviteter borte fra nabolaget og til venner av meg med barn.

Så en dag rett før jul får vi telefon fra barnevernet. Vi blir bedt om å komme på møte,pga en anonym bekymringsmelding. Meldingen er veldig kort, det står at en nabo er bekymret for sønnen vår, fordi han er lite ute og når han er det, er han utagerende ifht andre barn. Vi har også gardinene ofte trukket for og er asosiale.

Det har vi aldri vært, vi værner om vårt privatliv litt bedre enn naboen,men det skal jo være lov.

Gutten vår er den rake motsetning av det han har sagt og det beviser vi fort og saken blir såklart henlagt ganske kjapt. Skolen støtter oss 100% og er lei seg på våre vegne, fordi sønnen vår forteller på skolen hvordan han opplever denne voksenpersonen og at han mistrives med å leke i gata pga ham.

Videre prøver vi å ta avstand. Det er såklart blitt en isfront så vi snakker ikke lengre med denne naboen, fordi vi vet like godt som han selv at han ikke har vært bekymret, men vil få oss til å flytte så han kan få overtaket i nabolaget slik han liker så godt.

Avstanden hjelper ikke. Hver gang jeg slipper gutten min ut, kjefter han på ham,jager ham bort fra sin sønn og sin eiendom osv. En dag da jeg er ute er det en av barna som slår hans sønn så han begynner å gråte. Akkurat idet kommer min sønn syklende rundt svingen og da sier naboen: HERREGUD dette går ikke lenger. De andre barna blir jo helt gale når den ungen der er ute! Alle blir sjo spinnville. Min sønn har ikke vært i nærheten engang og jeg blir skikkelig sint. Jeg greier ikke å beherske meg og sier til ham at han skal klappe igjen og at han må være mentalt ustabil som mobber et lite barn på den måten.

Han ler bare av meg, smeller igjen døra si og tar med seg den hylende ungen som så mange ganger før når han tar gutten ut av lek med andre barn.

Både jeg og mannen kjenner hvor stressa og frustrerte vi er, det gjør vondt å komme hjem fra jobb, når alle andre er ute og leker og jeg vet at jeg må følge med min sønn hele tiden når han er ute, pga dette mennesket. Føler ofte at vi må forklare han hvorfor ting er som de er og det er vanskelig.

Da jeg ikke trodde det kunne bli værre, får jeg en tlf fra en annen nabo, i en annen gate. Min sønn var så heldig å bli kjent med hennes sønn etter alt det vanskelige som har hendt og de leker nå sammen hele tiden. Jeg var veldig glad for dette. Hun er opprørt, forteller at denne naboen har vært på hennes dør og advart henne mot oss og vår sønn. Sagt at vår sønn ikke passer inn i gata, at han ødelegger for alle de andre barna og er slem med dem. Hun, som meg vet jo at dette ikke stemmer, min sønn er blid,glad og grei-han gjør aldri noen noe vondt. Da hun hadde svart med at slik hadde ikke hun opplevd ham, sa han at vår sønn hadde snakket om gud og jesus og andre spirituelle ting så ingen av oss var helt på nett og både hun og barnet burde holde seg langt unna oss. Vi er ikke kristne, men vår sønn er litt opptatt av sånt og det skal han nå få lov til.. ?

Nå sitter jeg her og er helt fortvilet. Hvordan kan et voksent menneske holde på slik mot et barn? Og hvorfor vil han gå inn å ødelegge når han endelig har fått seg en venn han kan leke med hele tiden, så han slipper å være alene fordi denne fyren setter ham utenfor? Det er jo han som er skyld i at vår sønn ikke ville leke ute i høst.

Er det noen der ute som har tips til hva vi kan gjøre? Hverdagen vår er preget av dette, vi er så lei oss på vår sønns vegne og vi forstår ikke hva vi har gjort dette mennesket, annet enn å være oss selv. Alt var jo greit frem til vi kom fra ferie så vi forstår ikke. Å prate med ham hjelper ikke, så det er det bare å glemme. Kan ikke løse noe som helst med den fyren der...

Fortsetter under...

Jeg vet ikke hva godt jeg kan si.. Men denne mannen er jo splitter pine gal!! Finnes det ikke en dame i det huset som er hakket fornuftigere som det går an å snakke med?? Herregud, jeg hadde blitt fly forbanna, hadde klikket helt på naboen, og hadde heller sendt en bekymringsmelding på HAM. Han virker jo helt ustabil!!!

Huff, fikk vondt av gutten din nå, altså :(

Nei damen i huset støtter jo såklart sin mann, hun har vel egentlig ikke sagt stort på de 4 åra vi har bodd her, men jeg ser jo hvordan de er som par.

Det nytter ikke å være hyggelige mot dem, det har jeg prøvd. Ungen min er ikke ufordragelig på noen måte, han er bare snill han og det vet alle som kjenner ham også. Jeg har jo klikket på ham og blitt fly forbanna men hva hjelper det, sønnen min har det fortsatt ikke kjekt. Jeg forstår ikke hvorfor han bare ikke kan la oss være ifred.

Si meg, har ikke denne nabofaren jobb siden han alltid er i gata når sønnen din er ute og leker? Si til ham at han får skaffe seg ny jobb, helst en full stilling utaskjærs.. hehe.

Det kan se ut som han bruker din sønn som hakkekylling. Noen mennesker velger seg ut hakkekyllinger fordi de ikke vil være nederst på rangstigen selv. Eller han har fått det for seg at dere er ekstremkristne og skal frelse ham og familien (siden han var provosert pga snakk om Gud og Jesus).

Det er noen som klikker totalt hvis de frykter misjonærer på sine revir.

Annonse

Jeg kan ikke jus, men det jeg tenker er: Hvis det var dere voksne han behandlet og trakasserte på denne måten. Hva ville dere ha gjort da? Meldt han til politiet, ikke sant?

Det kan man vel også gjøre når han trakasserer et barn. Dere har jo til og med vitner på det.

Det er jo ikke sikkert det vil skje noe mer med saken enn at han får en anmeldelse på seg, men det kan kanskje være nok til å gi han en støkk.

Jeg signerer 01:56! Politianmeld, eller send en bekymringsmelding til barnevernet. Barnet hans kan umulig ha det bra hjemme hos en som er så ustabil! Da kanskje han innser alvoret, at det ikke er greit. Dere har jo som sagt prøvd å ta dt opp med han, uten hell.

Politianmeldelse høres kanskje litt drøyt ut, men det er jo ganske ille når han driver å mobber og trakasserer et lite barn på den måten.. Og han har oldt på i snart 1 år hvis jeg forstår han rett?

Uff, får helt vondt av gutten din. Å bli mobbet av en voksen når man er så liten selv. Han kan i verste fall slite med det i ettertid, at han blir nervøs og utrygg :-/

Stakkars dere og den lille gutten deres! Kjenner jeg blir rasende når jeg leser dette. Hva slags menneske er denne naboen?! Han må jo være litt redusert i topplokket?

Jeg føler mest for å si ukonstruktive ting; som om be mannen din ta med seg et balltre og avlegge naboen en visitt, men det er klart at det ikke ville løst noen ting på sikt.

Så kanskje politianmeldelse ja. Bekymringsmelding til barnevernet synes jeg kun du skal sende om du faktisk er bekymret for barnet, det skal IKKE brukes som hevnaksjon. Det er viktig for å beskytte det viktige arbeidet barnevernet faktisk gjør.

Finnes det en annen voksenperson i nabolaget som dere kan alliere dere med? Kan dere kalle inn til et slags foreldremøte i nabolaget, og legge frem deres bekymring? Om naboen da velger å ikke dukke opp, så får det bli hans problem. Det må da være noen andre omsorgsfulle voksenpersoner i nabolaget som også bryr seg om deres lille gutt?

Lykke til, jeg håper dette ordner seg på en fin måte!

STOR klem!!

Når hun ene her spør hvorfor du skriver om dette igjen så svarer du at du ikke trodde det ble posta for du fant det ikke og siden hang seg opp. Så kan da ikke det være sant, for du har jo svart et av svar innleggene der?! Du kan jo ikke gjøre det, når du ikke trodde det fantes?

Men når det er sagt, så er det jo helt forferdelig hva denne mannen gjør mot barnet ditt. Jeg hadde ihvertfall gått til politiet, barnevernet, kommunen(?) eller noen bare for å høre hva man skal gjøre med slike saker. Kansje til og med snakke med de andre foreldrene i gata og fortelle hvordan du opplever at denne mannen behandler din sønn, og får til en kampanje mot han eller noe. Så han jekker seg grådig ned. Sønnen din kan ikke ha det slik. Og hvis ingenting hjelper, så må du bare la denne mannen "vinne". Og prøve å lete etter et nytt sted og bo. Det viktigste er at sønnen din får en god oppvekst, så han ikke får noen senskader i det voksne liv. Selv om jeg skjønner at du ikke vil la han gotte seg over at han"vant". Men lykke til, og håper alt ordner seg:)

Hvorfor i all verden henger dere dere opp i om hun har postet det før eller ikke? Folk her inne (enkelte) er jo like rare som naboen til HI.

Jeg ville ikke nølt med å politianmelde. Dette er grov trakkassering mot en som ikke en gang er i stand til å forsvare seg selv. Anmeld NÅ!

Annonse

Og jeg signerer morgenfuglen 05:09!

trakassering, æreskrenkelse, sjikanering, er mer enn nok å legge til grunne i en anmeldelse. Om muligheten byr seg før du melder han, prøv å ta opp en film som viser hvordan han holder på! (greit å ha bevis, menjeg hadde ikke latt gutten bli utsatt for dette et sekund til). Og ta en telefon til barnevernet, bare forklar dem at du er bekymret for hans barn, at denne faren er en mobber og har voldsomt temperament og at du frykter at barnet hans blir utsatt for psykisk/verbal mishandling o.l..

Kor er dei andre foreldra til barna ? Hadde jeg fått nyss i detta hadde jeg kvesset den naboen din.

Barnevernet kunne dei kontakta han som henger ut ungen din ?

Hater slike naboer og håper det blir ein løsning på detta.

Hei HI, med tanke på at dette er naboen din så er det viktig at du går riktig ,tjenestevei'. Du tar kontakt med konfliktrådet i kommunen din og de vil invitere dere begge til en samtale med en mellommann til stede. Start der før du ev tenker på noen politianmeldelse ( dette er ikke noen sak for bv, så fremt du ikke har noen grunn til å være bekymret for hans barns hjemmesituassjon.

Lykke til :-)

Det med at hun hadde posta det før, gjør meg selvsagt ingenting:) Men synes bare det var rart at det ikke stemte det hun svarte, når ei her spurte om hvorfor hun posta det ei gang til. Men det er jo irrelevant. Håper selvfølgelig at de finner en god løsning på problemet:)

Hilsen 08:26

Hei og tusen takk for svar!

Til deg som skriver at det ikke stemmer det jeg sa ang postingen av innlegget: Såklart stemmer det. Jeg skrev et innlegg med telefonen min og jeg fikk det ikke til å lagre seg, siden hang seg opp på mobilen. Jeg gikk derfor opp på pcen og skrev dette innlegget, det var noe enklere enn på en tlf og jeg kunne derfor være litt mer utfyllende. Da jeg etter en stund går inn for å se om noen har svart på dette, ser jeg en link nederst på dette innlegget med spørsmål om hvorfor jeg har skrevet et slikt innlegg før. Da jeg trykker på linken, kommer jeg til mitt tidligere innlegg. Det skal stemme dersom du sjekker tidspunktene. Jeg svarte på det andre innlegget straks jeg så det, ETTER at jeg postet dette :) Hvorfor skal jeg lyve om det da, det har jo ingen hensikt :P

Med det sagt, så har jeg tidligere fått en fra politistasjonen til å ringe ham og snakke med ham. Dette var rett etter jeg fikk beskjed fra barnevernet og følte meg veldig krenket. Den gang fikk jeg vite at en anmeldelse mest sannsynlig ville bli henlagt og etterforskeren der nede, tilbydde naboen min konfliktråd og sa at jeg var villig. Til svar fikk han at han ikke skulle i noe konfliktråd med meg, det var han ikke interessert i.

Videre, så jobber han som selger, så jeg ser kun at han er bortreist et par dager nå og da, tror han jobber mye hjemme. Så han er stort sett i gata her. Han er uten tvil en mobber, fordi han virkelig går inn for å ødelegge for min sønn, selv om jeg flere ganger har forsøkt å snakke saklig med ham. Og jeg er ikke den eneste som har observert det, samtidig så vet alle hvor god og snill gutten min er- han har god folkeskikk og leker kjempebra med andre barn. Jeg forstår ikke hvordan et voksent menneske kan holde på sånn- jeg er helt fortvilt.

Med det sagt så var jeg på stasjonen idag og la fram saken min. Etterforskeren der sa det samme som sist, men han skjønte dette var grusomt for oss. Han skulle snakke med en jurist for å høre om det forelå noe straffbart her, så vi eventuelt kan komme noen vei med en anmeldelse. Jeg håper virkelig det, for dette er fælt. Når det gjelder hans sønn så er han ganske innesluttet og det er nok grunnen til at han ikke alltid får være med de andre barna.. Begge naboen sine barn følger sin far og forteller min sønn at han er slem osv.

HI

Jeg hadde kontaktet nabokonen og spurt om dere kunne snakke sammen om dette.

Er hun avvisende så hadde jeg faktisk vært ute med gutten din og de andre barna. Enten sammen i lek, eller på avstand. Møter du andre naboer kan du fortelle din sak.

Hadde dette skjedd i min gate hadde jeg likt å visst om dette. Da kunne mine barn holdt avstand fra denne voksne umodne naboen. I år gate er regelen "Alle leker med alle" og alle naboene følger opp at ingen holdes utenfor. Det er ganske unormalt at en voksen mann stenger ute et barn. Om gutten din faktisk var et problem så burde han hatt en dialog med dere foreldre.

Synst veldig synd på gutten din. Jeg har en 6-åring selv og han er supersosial og vil leke med alle. Er jo grusomt for et barn å bli stengt ute.

Det er straffbart å trakkasere barn. Men så er det bevisets stilling da....

Jeg ville nok ha kontaktet barnevernet for mannen er ustabil.

Tror nok det beste er å vise deg synlig. Ingen hadde fått hakket på mitt barn, og jeg hadde voktet over gutten som en hauk.

Er det bare jeg som syns at naboene til HI virker litt tafatte?

Hvis det er slik at det er en mann i nabolaget som mobber og trakkaserer så tydelig som HI forteller, så burde jo det være noen andre ansvarlige voksne som også må ha grepet inn på ett eller annet tidspunkt???

HI, hva sier de andre voksne når de observere denne oppførselen fra denne mannen? det kan jo ikke bare være deg og naboen som er ute i gata til enhver tid?

De andre naboene jobber mye og de sitter som regel på verandaen fremfor å være ute, iallefall de med barnefamilier og det er det bare 3 stk bortsett fra oss. Ved et tilfelle observerte en annen nabo hva denne naboen sa og gjorde og han tok med seg sitt barn og gikk sin vei. Jeg tror rett og slett ikke at noen her oppe ønsker å gjøre seg uvenner med ham eller noen andre og det er problemet. Blir man utstøtt fra gata her, har man et problem og det virker derfor ikke som om noen tør å si meningene sine om noe her. Resten av naboene er litt eldre mennesker som holder seg for seg selv og ikke har stort med oss med barn å gjøre, er mye borte, på hytta osv...

Jeg vet rett og slett ikke om jeg tør å legge fram saken min til noen av de andre naboene her, selv om vi har en fin tone med dem, av frykt for å ikke bli trodd fordi jeg kanskje allerede er forhåndsdømt. Jeg vet jo at han allerede har vært rundt og advart og sagt sin mening om ting og tang, jeg hørte jo ham bare idag da jeg satt ute og leste på verandaen.. Han satt da og sladret om mitt barn til en annen nabo som er nyinnflyttet her. Nå ser jo de andre at mitt barn ikke gjør noe galt, men hva hjelper det når de konstant sikkert får info av en som etter min mening har nødt til å være psykopat. Jeg kjenner ingen som er slik jeg.

HI

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...