Gå til innhold

Dere med fast lønn...

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Mannen min har fast lønn,og fikk vite at han fikk lønn som normalt i hele sommer. I fjor jobbet han ikke,så jeg lurer på hvordan det blir neste år. En har vel krav på feriepenger,og ikke bare vanlig lønn når man skal ta ut ferie vel? HI

Feriepenger er ikke noe man "får" av arbeidsgiver eller har rett på, det er noe man har spart opp i løpet av arbeidsåret i forkant. Altså: Man opparbeidet de feriepengene man fikk utbetalt i år i løpet av arbeidsåret i fjor. Siden din mann ikke jobbet i fjor, har han heller ikke "rett" på feriepenger siden han ikke har opparbeidet dem. Veldig enkelt.

Neste år vil han få feriepenger basert på hva han tjente i år. Så hvis han begynte å jobbe i april i år, vil han få en prosentandel av det han tjente fra april til og med desember i fjor.

Feriepenger er ikke noe man "bare får" fordi "man har rett på det", det er en slags tvungen sparing. Man får altså litt mindre utbetalt hver måned, slik at man kan få litt ekstra penger å rutte med i ferien.

Feriepenger får men på grunnlag av det man tjente opp året før.

Man har heller ikke betalt ferie.

I juni får vi "vanlig lønn" + feriepenger - "lønn for 5 uker ferie".

Trekket blir litt over en månedslønn, men på den andre siden er det ikke skatt på feriepenger...

Jeg fikk utbetalt 42.000,- mot vanlige 26.000,- i juni

Som de andre skriver, så får man feriepenger utbetalt etter hva man tjener året før. Hvordan arbeidsgiver velger å gjøre det ang lønn og feriepenger varierer, men det vanligste er at man i mai/juni får feriepenger og ikke lønn mens man de ukene man har ferie får vanlig lønn. Da får man ikke lønn for ferien, men lønn for de ukene man jobbet og ikke fikk lønn, kun feriepenger. Jeg har også vært med på at aribeidsgiver har betalt ut lønn+ feriepenger i mai og så trukket lønn de ukene/dagene man faktisk har ferie, resultatet av utbetalingene blir jo da det samme, men man må fordele pengene selv.

Når man ikke har jobbet året før, så får man ikke feriepenger. Man har likevel krav på like mye ferie som de andre. Arbeidsgiver kan derimot ikke kreve at man tar ut ferie. Har man jobbet deler av året før, kan ikke arbeidsgiver kreve at man tar ut mer ferie enn det man har opparbeidet feriepenger for.

Hvis man er ny i jobben og ikke skal ta ut ferie, så er det helt riktig at man skal få utbetalt lønn som normalt hele sommeren. Er man ny i jobben og tar ut ferie, skal man trekkes for de dagene man tar ut.

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...