Gå til innhold

4 åring som vil lære engelsk

Anbefalte innlegg

Minstegutten min på 4 år har fattet en enorm interesse for engelsk den siste tiden. Antagelig er han litt påvirket av brødrene som går på skolen og synes engelsk er gøy og spør en del hjemme. Så nå han spør hele tiden om ord, "hva er hest på engelsk? Hva er bok på engelsk? Hva er syltetøy på engelsk?" osv. Han er en gutt som var veldig tidlig med å snakke, og er veldig sterk språklig (i følge bhg ligger han 6 års-nivå), og gjentar alle ord med perfekt uttale (er flinkere enn skoleguttene mine!). Siden han tydelig har et godt språkøre, ønsker jeg å ivareta denne iveren og interessen hans.

Sist jeg var på biblioteket lånte jeg med noen veldig enkle barnebøker på engelsk. I kveld leste jeg dem for ham for første gang. Da gjorde jeg det slik at jeg leste den engelske teksten før, så oversatte jeg til norsk, og gjentok nøkkelordene et par ganger. F.eks i eventyret "The fox and the crow" gjentok jeg ord som fox, crow, cheese osv. Er dette en grei måte å gjøre det på? Noen med erfaring rundt å lære et lite barn et annet språk? Jeg er riktignok lærer, men har ikke kompetanse på grunnopplæring av små barn ;-)

Fortsetter under...

Jeg har også ei som akkurat har fylt 4 og som gjerne vil lære. Her leser hun "løve-unge" bøker selv, og sammen med meg. Hun har en far som kommer utenlands fra og vi leser bøker litt på den måten du beskriver. Nå leser hun også enkelte ord og prøver seg på uttale. Men det er jo nøkkelordene som er viktigst i begynnelsen så de får med seg handlingen. Her styrer egentlig jentungen showet og hun har sine favorittmåter å lese de forskjellige historier på. De mest spennende vil hun gjerne prøve seg på selv, mens de hun allerede kan veldig godt gjenforteller hun helst selv.

Det er jo hun som skal synes det er gøy tenker jeg =)

Nå er ikke jeg lærer engang, men har også en gutt på 4 år som er sterk språklig og veldig interessert i engelsk. Han har også (stort sett) bedre uttale enn storesøster på 7 år, men det tror jeg er fordi han hører istedenfor å lese. Hun leser ordene og det er gjerne ikke alltid så logisk for en 7-åring hva som er riktig uttale, mens lillebror hører det vi sier og gjentar etter oss.

Vi har gjort det samme som du, og syns det fungerer fint. I tillegg vil han ofte se filmer på engelsk istedenfor norsk, og spør underveis. Hvis han har sett filmen på norsk før, fungerer det helt supert, og han forstår mye.

Jeg har også noen lærespill på engelsk på iPad´en, og han er veldig glad i dem:-)

Takker for innspill :-)

Lærespill på engelsk var også en god ide, og filmer på engelsk. Da fortsetter jeg med å lese slik vi gjør. I dag gikk vi tur, jeg og de to minste, og vi møtte faktisk på en kråke på veien. Da sier 4 åringen "se mamma, en crow!", så det hadde han i hvertfall lært :-)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...