Gå til innhold

Hvordan er det med levering av førsteklassinger?

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

De fleste 1.klassinger kan kle av og på seg selv og kan de det ikke så burde de lære det iløpet av sommeren slik at de er klar til skolestart.

Skolen er ikke som i barnehagen og det forventes at barna kan kle seg selv, tørke seg etter toalettbesøk, vaske hendene osv.

Mitt barn gikk selv til skolen da hun begynte i 1.klasse. Klarer seg helt fint.

Mine går til og fra skolen selv. Og man hjelper da ikke barnehagebarn på over 4-5 år med av og påkledning? I så fall bør du jobbe litt med garderobesituasjonen med ditt barn ;-)

Annonse

Det er ikke garderobesituasjonen det er snakk om, men om lærerne må se foreldrene ved levering det første året. Det er stykke å gå til skolen, så hun skal ikke gå alene uansett, men bare lurte på om jeg bare kan stå ved skolegården og be henne gå inn ettervert når hun er blitt kjent

hi

Skolen skal bare ha beskjed dersom hun er syk eller spesielle ting skjer, som skilsmisse, dødsfall (det er ikke krevd, men veldig praktisk at skolen vet om), ellers krever ikke skolen annet enn det jeg skrev over her.

Nei, lærerne trenger ikke se foreldrene annet enn på foreldremøte og foreldresamtale. Hva du velger er opp til deg, men de fleste normale 5-6 åringer klarer helt fint å oppholde seg på skoleplassen alene (sammen med klassekamerater) fram til det ringer inn, og så gå inn selv. Jeg snakket litt med mellomstegutten min sin kontaktlærer om dette nå da han gikk i 1. klasse, og hun sa at noen måtte følge barnet nesten hele første året, andre noen uker, og andre igjen fulgte dem aldri. Hun følte ikke at noe var mer riktig eller galt enn noe annet, men mente at det noen ganger kunne bli litt slitsomt med dem som fulgt hver dag og gjerne ville snakke med henne samtidig.

Ellers er det forventet at du holder orden på penal og skolebøker som er hjemme, følger opp lekser, møter på foreldresamtaler, bruker meldebok eller mail dersom barnet er sykt/skal noe osv. Og barnet ditt bør selvsagt kunne elementære ting som å kle av og på seg yttertøy, gå på toalettet alene, dusje selv dersom de skal ha gym osv.

Vi fikk beskjed av rektor om å ikke lever for tidlig da. Barn har ikke godt av å stå alene i høstmørket før skolen ringer inn. Iallefall ikke i 30min som visstnok er et stort problem da foreldre skal på jobb.

Men du trenger ikke vise deg for lærer eller barneveiledere i SFO. Derimot vil jeg oppfordre deg til å titte i garderober et par ganger i uken. Slik at du får oversikt om en hanske skulle mangle, om noen har tatt med seg feil støvler osv.

Har selv jobbet på SFO og jeg vil påstå at 50% av barna ikke hadde regntøy fordi foreldre ikke sjekker værmeldingen. Blir det regn på ettermiddagen, så send med regntøy!

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...