Anonym bruker Skrevet 17. juli 2011 #1 Skrevet 17. juli 2011 Nå føler jeg meg helt fjern her, men tar sjansen på å spørre. Håper noen bærer over med meg og min uvitenhet og svarer:) Det finnes så mange ulike typer av kluter man kan kjøpe til baby, hva trenger man og hva bruker man de ulike til. Vaskekluter skjønner jeg;) Men hva med litt større, gulpekluter? Underlag for stelling/ ved amming? De finnes gaskluter og flannellskluter hvilke brukes til hva? Det er slike teite ting jeg lurer på. Tør ikke spørre jordmor om det heller. Finnes det noe nettsted eller bok som tar for seg sånt? Og også ting som når kan babyen legges i baby gym? Når kan den settes i vippestol? OSV... Tusen takk:)
Anonym bruker Skrevet 17. juli 2011 #2 Skrevet 17. juli 2011 Vi har brukt flanellskluter til all type vask og store gasskluter til gulp. Dem la vi på skulderen når de skulle rape, under hodet når de skulle ligge og vi brukte dem til underlg når vi skiftet på dem andre steder enn hjemme. Babygym kan du bruke med en gang. Vippestol er fint fra de er 4-6 mnd og utover.
Anonym bruker Skrevet 17. juli 2011 #3 Skrevet 17. juli 2011 Vaskekluter: Til ansiktsvask Engangskluter fra apoteket: Til bleievasken Våtservietter: Til du er ute på tur Jeg kjøpte større gulpekluter (kjøkkenhåndkle/oppvaskehåndkle funker også og koster mye mindre) til å ha som gulpekluter. Jeg brukte også en sånn under ammeputen, i vippestolen, i vognen, bilstolen osv for å beskytte trekket. Flanellkluter er jo litt mykere og varmere og er flott å ha under når vinteren kommer. På stelleplassen hadde jeg et håndkle. Men det er greit å kjøpe sånn engangs-stelle-underlag til å bruke på offentlig stellerom.
Anonym bruker Skrevet 17. juli 2011 #4 Skrevet 17. juli 2011 Om du bruker gas eller flannellskluter er litt smak og behag. Jeg liker best gaskluter. Ikea sine og name it sine synes jeg er gode. Flanell klutene bruker jeg som underlag i vognen, jeg har ei jente som gulper mye, så 2 kluter brettet dobbelt i vogna oppå laken er et must for å slippe å vaske madrassen. Ellers liker ikke jeg flannellskluter. Men smak og behag. Underlag for stelling, mener du da stellematte? Jeg har stellematte med vanlig håndkle på som jeg bruker når jeg steller. Underlag for amming skjønner jeg ikke hva du mener, om du lekker mye kan du bruke en gulpeklut. Her går det masse gulpekluter, har sikkert 30 stk. Mini likte seg i babygymmen ganske tidlig, noen uker gammel. Ikke lenge om gangen da. Vippestolen begynte vi ikke å bruke før hun var 2 mnd. Men det er sikkert forskjellig fra baby til baby. Og ingen spørsmål er dumme. Det meste finner du ut av etterhvert. Vi har for øvrig ikke brukt mye vaskekluter, bruker engangs tørre kluter som vi kjøper på apoteket. Fukter med vann og kaster etter bruk.
Anonym bruker Skrevet 18. juli 2011 #6 Skrevet 18. juli 2011 Jeg bruker: -Små frottevaskekluter og små gasvaskekluter til ansikts og rumpevask (kjøpt på Princess) - Store gaskluter til gulpekluter(kjøpt på Sparkjøp, men de fås også kjøpt på Princess, Name it, Kid, Ikea, Jysk, babyutstyrsbutikker) - Store flanellskluter til hodeunderlag(Kjøpt på Sparkjøp) - På stellebordet bruker jeg vanlige håndklær Mine har lagt under babygym fra de har vært ca 6 uker Vippestolen har de brukt fra ca 2 uker (da i liggende stilling, hever ryggen etterhvert som de blir sterkere i kroppen)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå