Frøkna vårbarn 2014 Skrevet 17. juli 2011 #1 Skrevet 17. juli 2011 Skal snakke med jordmor om dette på neste kontroll også, men bare lurte på litt tips. Kort fortalt så fikk jeg ikke til amminga sist. Det tok litt tid før melka kom, og jeg fikk henne liksom ikke til å ta tak i puppen. Vi fikk en god del hjelp av ammepoliklinikken (fødte på Storken sist) og der fikk de det jo selvsagt til, men da jeg skulle gjøre det hjemme var det bare stress, og jeg fikk henne til å ta puppen kanskje 5-6 ganger på noen uker... Eller så tok hun tak, men slapp igjen etter bare noen minutter og da fikk jeg henne hvertfall ikke på igjen. Vi matet med kopp de første ukene, men gikk over til flaske etter ca 4 uker (4 laaaange uker). Jeg pumpet meg jevnlig og fortsatte med det til hun var ca 3 mnd, så jeg hadde jo bra med melk etter de første dagene. Nå lurer jeg på: Hvor fort begynner man å amme? Ser fødselshistorier her som slutter med " og så lå jeg og ammet babyen noen timer før vi ble flytta til barsel". Så det er vanlig at babyen blir ammet så rett etter fødselen? Noen andre tips? Må legge til at Veslefrøkna aldri hadde det store sugebehovet jeg har sett hos andre babyer. Det var jo der selvfølgelig, men hun tok aldri smokken, og ellers så hendte det noen ganger at hun fikk suge på fingeren min og roet seg med det. Ellers ble vel flaska hennes pupp, men den fikk hun jo ikke før hun var ca 1 mnd gammel. Må legge til at jeg ikke ser det som noe nederlag om jeg ikke får til amminga, men hadde vært deilig å slippe den pumpinga! I alle fall det å MÅTTE pumpe hver 4. time for å holde produksjonen oppe... Følte meg som en melkeku i 4 måneder! Og så hadde det jo vært koselig å kunne amme, det var i alle fall veldig kos de få gangene jeg faktisk fikk det til sist. Og ikke minst, så er jeg spent på hvordan storesøster ser på at "hennes" flasker blir brukt av en baby. Vi er på vei til å avvenne henne med flaske nå, men hun får en som kos i ny og ne, og jeg kan bare forestille meg at hun kan bli rimelig sjalu om babyen får flaske og ikke hun... (hun er snart 2 år gammel).
Babyønske �� Skrevet 17. juli 2011 #2 Skrevet 17. juli 2011 Det er vel ganske vanlig å legge de til brystet med de samme de blir lagt opp på magen, det er vel litt derfor de knepper opp skjorta rett før babyen kommer ut. Det har likevel ikke skjedd sånn umiddelbart med noen av mine. Med min første tok det et par timer før han ble lagt til, pga litt komplikasjoner rett etter fødselen. Han hadde også litt stiv nakke, så med han var det litt trøbling å få lagt han til de første dagene. Men jeg fikk godt med melk allerede etter 2 dager, og pumpet ut en god mengde for å få gitt han med kopp. Jeg var nok "lettmelket" mente de på barsel. Når nakken hans ble bra 3 dager etter fødselen tok han brystet uten problemer. Han tok forøvrig smokk til han var 5-6 uker, da nekta han å bruke den lenger. Flaske tok han aldri(før han var 1 år...), men puppen protesterte han aldri på Nå med nr to tok det litt kortere tid før hun ble lagt til. Jeg fødte i ambulanse, så av praktiske årsaker ble hun ikke lagt til med det samme. Men tok ikke mange minuttene etter at vi kom opp på fødestua før hun ble lagt til, hun tok da brystet med en gang, og låg og sugde konstant i 3 timer. Og hun låg på puppen mer eller mindre sammenhengende det første døgnet. Ble rasende sint om jeg hektet henne av, så hun hadde skikkelig sugebehov. Jeg fikk voldsomt med melk 3. dagen etter fødsel, så mye at hun ikke klarte å ta unna. Jeg pumpet litt når trykket ble som verst. Etter en ukes tid begynte mengden å avta, og jeg fikk faktisk litt for lite melk etterhvert. Og har det fortsatt. Så har tidvis supplert med mme for å få opp vekta hennes. Men jeg tror ikke det er pga henne jeg har lite melk, er vel helst at jeg er mye sliten og stresset(eldstemann er nokså aktiv!) og får liksom aldri slappet skikkelig av. Vet ikke om dette ga deg så mye svar på det du lurer på, men det er hvertfall min erfaring.
Frøkna vårbarn 2014 Skrevet 17. juli 2011 Forfatter #3 Skrevet 17. juli 2011 Takk for svar Jeg fikk frøkna på brystet kjapt og hun lå der mens jeg ble sydd (tok ganske lang tid), men ingen som sa til meg jeg skulle legge henne til brystet. Da vi kom over i en annen seng prøvde jeg selv å legge henne til og hun tok puppen da så vidt, men om det var nok aner jeg ikke. Denne gangen skal jeg (hvis det lar seg gjøre) prøve å legge babyen til puppen kjappere, hvem vet, kanskje jeg får en skikkelig puppebaby
Maybeline Skrevet 17. juli 2011 #4 Skrevet 17. juli 2011 Jeg jobber på barsel og der er det slik at barnet skal ha sugt før de flyttes over til oss. Av og til hender det at barnet ikke har sugt/sugt veldig lite. Dette skal vi alltid ha rapport om når barselkvinnen kommer slik at vi kan hjelpe dem med amming like etter de har ankommet. Dersom barnet har sugt etter fødsel, sier vi at det kan gå max 6 timer til de skal suge igjen. Da oppfordrer vi dem til å ringe oss for hjelp. Så bruk personalet for det de er verdt. Ring på hver gang du ønsker å amme, for å få hjelp. Selv om du klarer seg selv, kan personale kontrollere om barnet bruker riktig sugeteknikk
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå