Anonym bruker Skrevet 17. juli 2011 #1 Del Skrevet 17. juli 2011 Jeg vurderer å få en au pair til å passe sønnene min, slik at vi slipper å ha han i barnehage. Vi kjenner ei jente som vi ønsker oss, og vi tenkte å gå utenom disse kjente "byråene" Hva er vanlig å betale for en au pair? Er det noe vi bør tenke på ifm dette? Noen med erfaringer som ønsker å dele disse? Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/143406816-au-pair-noen-med-erfaringer/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 17. juli 2011 #2 Del Skrevet 17. juli 2011 Eller evt en praktikant ... Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/143406816-au-pair-noen-med-erfaringer/#findComment-143406831 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 17. juli 2011 #3 Del Skrevet 17. juli 2011 Hm, jeg har vert Au-Pair selv, i utlandet vel å merke. Fikk ca 3000 i mnd..tror jeg. husker ikke helt. Men de 3000 var jo "lommepenger". Allt av mat, ting å gjøre med barnet, osv osv var betalt av dem. Buss osv som bare var til meg selv, betalte jeg. Jeg var gjennom byrå, aupairworld.com eller noe lignende..kansje du får noen tips der? Vet verfall at å ha egen leil, eller egen inngang til aupair kan være veeldig greit. blir mye krangling og uenigheter med å leve oppå hverandre.. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/143406816-au-pair-noen-med-erfaringer/#findComment-143406855 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 17. juli 2011 #4 Del Skrevet 17. juli 2011 Jeg var au pair i USA ett år, vi gikk utenfor byrå... Fikk 120 dollar i uka til lommepenger, og alt av mat, aktiviteter osv som jeg gjode med barna eller familienbetalte de jeg bodde hos. Middager osv... Hadde stor uteplass med fint basseng osv, så vi hadde mye å drive med hjemme! i dårlig vær kunne vi se på film i hjemmekinoen... Treningsrom hadde de også, og jeg gikk på yoga 1-2 ganger i uka hvor jeg av og til betalte selv, og andre ganger fikk det spandert(koster faktisk en del fordi det er privattimer) det var faktisk sjelden at jeg var alene med barna på tur. Tivoliturer med familien betalte de også for meg! Toalettsaker fikk jeg også.. Hadde to barn, jente på 3 og gutt på under året (2 mnd da jeg kom!!!). Jeg lærte jenta å svømme den sommeren hun var 3!! Snakket norsk med barna da foreldrene ønsket at barna skulle være tospråklige. Alt er selvfølgelig billigere i USA, så burde jo gi mer i Norge. Dere må nesten bli enige dere imellom, altså snakke med evt au pair og komme til enighet om "regler" og betaling. Hvor ofte og hvor mye. Dere må også avtale hva hun får lov til, hvor mye fri hun har, har hun ferie dersom dere drar utenlands, blir hun med som barnevakt eller for gøy, blir hun hjemme? Hva slags goder har hun, mtp bil osv? Tilgang på treningesstudio? Dere må se an alder også, jeg var 16 den gang jeg var au pair. Fikk jo ikke så bra betalt, og jeg gikk vel i minus og vel så det økonomisk da jeg var der, men fikk mange gode opplevelser og de betalte jo veldig mye for meg! i tillegg til at jeg fikk være med på alt de gjorde... Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/143406816-au-pair-noen-med-erfaringer/#findComment-143407055 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 17. juli 2011 #5 Del Skrevet 17. juli 2011 Hvis dere går utenom firma burde hun ihvertfall få bedre betalt, da dere slipper "au-pair bidrag" (man må jo betale byråer for å hyre en aupair, de tar ofte over 50% av det dere gir til aupairen! Altså om aupairan får 2500 kr i uka, kan byrået finne på å ta hele 1500 kr. SIIIICK!) Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/143406816-au-pair-noen-med-erfaringer/#findComment-143407059 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 17. juli 2011 #6 Del Skrevet 17. juli 2011 Det finnes egne lover og regler ved å ha en au pair i huset (lønn, ant.timer i jobb osv.). Er personen utenlandsk så må jo en arbiedstillatelse først på plass. Jeg ville også ha krevd en slik...åå..hva heter det...et papir fra politiet som viser at personen ikke har gjort noe straffbart og er skikket til å passe barn. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/143406816-au-pair-noen-med-erfaringer/#findComment-143407079 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 17. juli 2011 #7 Del Skrevet 17. juli 2011 Arbeidsoppgaver Au pairens oppgaver skal primært være barnepass, men kan også bestå av lettere husarbeid. Følgende liste oppsummerer de vanligste oppgaver for en au air: Barnepass: •stelle og gi barna mat om morgenen •ha ansvaret for barna i løpet av dagen •leke og gå tur med dem •hjelpe dem med lekser •lettere matlaging til barna •kveldsstell med bading og legging av barna Husarbeid: •rydde etter barna •vaske, brette og stryke klær •vaske opp, rydde kjøkkenet •støvsuge og støvtørke •annet lettere husarbeid Merk dere at hovedvekten alltid må ligge på barnepass og ikke husarbeid. En au pair skal ikke være ansvarlig for den ukentlige rengjøringen i huset samt vinduspuss, plenklipping, bilvask eller annet tungt husarbeid. Hun/han kan heller ikke bli bedt om å ta seg av familiens dyr, med mindre det er gjort særskilt avtale om det på forhånd. Hvem kan delta? Familier som.... •ønsker en fleksibel barnepassordning •har en positiv innstilling til å ta imot en utenlandsk ungdom i hjemmet sitt, bli kjent med en annen kultur og som gjerne lærer bort noe om sin egen •har den daglige omsorgen for ett eller flere barn under 14 år •ønsker å ha en Au Pair i 6-12 måneder (oppholdet kan vare i totalt 24 måneder) •kan gi au pairen et eget rom i vertsfamiliens bolig, fri kost og lommepenger samt norskkurs Garanti Atlantis tilbyr en rekke garantier for å øke både den økonomiske tryggheten og også slik at vertsfamilien kan være trygg på sin au-pair. •Ankomstgaranti - dersom Au-pairen uteblir, ikke får innvilget visum eller av lignende grunner ikke kan ankomme Norge vil Atlantis gi ny saksbehandling (altså ny au pair) gratis, eller gi formidlingsavgift minus administrasjonsgebyr (1000 NOK) tilbake. •Tilfredshetsgaranti - Hvis det i løpet av de to første månedene skulle dukke opp behov for au pair bytte eller lignende vil vertsfamilien kunne få en ny au pair gratis eller 1000 kroner av formidlingsavgiften tilbake. Vårt formidlingsgebyr er kr 4600 for førstegangssøkere og kr 4300 for de som har brukt Atlantis før. For vertsfamilier som inviterer en au pair som allerede er i Norge, og som ønsker å forlenge sitt opphold hos en ny familie, koster det også kr 4300. For danske vertsfamilier i Danmark koster formidlingen 3500. Det er helt gratis og uforpliktende å registrere seg som vertsfamilie. Gebyret betales først ved invitasjon av en av våre au pairer og det er helt uforpliktende å registrere seg hos oss. I tillegg kommer obligatorisk bruk av DHL ved utsendelse av kontrakter på kr 550. Dette sparer tid for dere og forhindrer at kontrakter kommer bort i posten. Vi oppfordrer alle vertsfamilier å tegne forsikring for sin au pair. Dette kan gjøres via Atlantis som samarbeider med Gouda forsikringsbyrå. Forsikringen koster kr 1.950 per år. Inkludert i fordmidlingsgebyret er: •Garanti de første 2 månedene etter at au pairen har ankommet, ved hjemreise/familiebytte og lignende: Ny au pair gratis eller 1000 kroner av formidlingsavgiften tilbake. Dersom au pairen uteblir, ikke får innvilget arbeidstillatelse, visum etc kan vi tilby ny au pair gratis eller formidlingsavgiften tilbake minus 1000 kroner i administrasjonsgebyr. •Au pair-møter hvor au pairene kommer i kontakt med hverandre •Atlantis sender lister over andre vertsfamilier som har au pair gjennom Atlantis •Atlantis er til assistanse hvis det skulle være nødvendig (24 timers nødtelefon) •Atlantis hjelper til med det formelle og følger opp søknaden om arbeidstillatelse •Informasjon om kultur og historie fra au pairens hjemland Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/143406816-au-pair-noen-med-erfaringer/#findComment-143407134 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 17. juli 2011 #8 Del Skrevet 17. juli 2011 Du må bo hos vertsfamilien i hele kontraktsperioden. Du skal ha eget rom i vertsfamiliens bolig, fri kost og losji, og minst 4000 kr per måned i lønn. Normal arbeidstid må ikke overstige 5 timer per dag, og maks 30 timer per uke. Du kan ikke arbeide utover de 30 timene, selv ikke mot ekstra betaling. Du har krav på ferie i til sammen 25 virkedager per kalenderår. Du har rett til minimum 48 timer fri hver uke (friperiode). Friperioden skal så vidt mulig være sammenhengende, og aldri mindre enn 24 timer. Du skal gis anledning til å delta i norskopplæring og fritidsaktiviteter. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/143406816-au-pair-noen-med-erfaringer/#findComment-143407136 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Rosepus™ Skrevet 17. juli 2011 #9 Del Skrevet 17. juli 2011 Og ikke minst noe som er aktuelt nå, om dere skal ha aupair fra utlandet, så sørg for at de tar tuberkulosetest med en gang de kommer til landet. Dette var i media for noen uker siden. Selv om de hadde tatt prøven for noen måneder siden. Jeg var selv aupair i Usa for 10 år siden. Er mange rettigheter både for aupairen og familien som må følges. Om dere skulle være uheldig med aupairen dere velger, så vil dere innen kort tid få en ny aupair om dere gjør det gjennom et aupair-firma. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/143406816-au-pair-noen-med-erfaringer/#findComment-143407143 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 17. juli 2011 #10 Del Skrevet 17. juli 2011 Har vært Au-pair i London. Fikk betalt 600 pund i uka + busskort og dagkurs i engelsk. Oppgavene mine var å levere barnet på skolen, hente henne etter skoletid, hjelpe henne med leksene, lage middag til barnet og være sammen med henne til mor kom hjem. Og når mor var bortreist i helgene (hun var sjef i et flyselskap) så hadde jeg barnet hele helga. Da fikk jeg ekstra betalt. Gjorde ikke noe husarbeid bortsett fra mitt eget rom og rydde inn / ut det jeg brukte til matlaging. Og så holde jeg huset, vasket klær og slik ved behov de helgene / ukene mor var borte. Var venninne med flere au-pair jenter og ingen av dem gjorde noe særlig husarbeid. En au-pair er ikke en hushjelp, men en barnepasser som bor i huset. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/143406816-au-pair-noen-med-erfaringer/#findComment-143407148 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 17. juli 2011 #11 Del Skrevet 17. juli 2011 Rettelse: 60 pund i uka 18:16 Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/143406816-au-pair-noen-med-erfaringer/#findComment-143407153 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 17. juli 2011 #12 Del Skrevet 17. juli 2011 Hva koster det å ha en praktikant? Man betaler ikke arbeidsgiveravgift ved å ha en praktikant ansatt. Normal lønn for en praktikant er for tiden kr 4500-5000 med tillegg av kost og losji. Skattefordel av kost og losji er i 2009 fastsatt til 105 kr/dag. Dette beløpet er skattepliktig. Praktikanten har krav på feriepenger som utgjør 10,2 % av lønnen. Dette betales normalt ut ved siste lønnsutbetaling før praktikanten slutter. Praktikanten er pliktig i å levere selvangivelse. Der er hensiktsmessige er å få foretatt en forhåndslikning slik at all skatt kan gjøres opp før praktikanten reiser hjem. Arbeidstiden for praktikanten er normalt 37-40 t/uke beregnet som dagtid i ukedagene. Praktikanten kan sitte barnvakt en kveld/uke og en fredag eller lørdag kveld/mnd. Praktikanten skal i utgangspunktet være ledig i helger og alle helligdager. Det er også vanlig med fri til jul og påske. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/143406816-au-pair-noen-med-erfaringer/#findComment-143407191 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå