appelsin Skrevet 17. juli 2011 #1 Del Skrevet 17. juli 2011 Hei damer, Nå vet jeg ikke hva jeg skal gjøre mer, så nå trenger jeg hjelp: Min datter er snart 5,5 uker, og mating har vært utfordrende fra hun var ti dager gammel. Da fant vi ut at hun hadde gått altfor mye ned og ble satt på strengt regime med amming, pumping og tillegg. etterhvert fikk vi, i samarbeid med helsestasjonen, lov til å fire litt på regimet, med amming og tillegg bare et par ganger om dagen. Deretter kom riktig antall våte bleier, avføring flere ganger om dagen og jenta var blid og fornøyd. Hele veien har hun vært blid og fornøyd, og våken og bevisst og ikke vist tegn på at hun var slapp eller utilfreds. Etter første omgang med regime var hun også blitt flink til å si ifra når hun var sulten, så vi trodde vi var på riktige vei. Men på onsdag var vi på helsestasjonen, og selv om hun fortsatt gikk opp, gikk hun ikke opp nok. Barnelegen sendte oss derfor til sykehuset for å ta prøver og få ytterligere hjelp. Der ble vi i to dager. Det er ikke noe galt med lille prinsessen, men en kombinasjon av lit lite melk og litt sugelat frøken gjorde at vi nok en gang ble satt på regime, denne gangen med amming og tillegg til en gitt mengde hvert måltid. Hun ble veiet etter hver amming og tillegget ble gitt deretter. Jeg er satt på pillekur og nesespray, jeg drikker vørterøl og passer på å få i meg masse vann og godt med mat og den søvnen man kan met et materegime hver tredje time. Jeg har også prøvd hjelpebryst, men det sliter vi foreløpig med å få til, da hun enten mister grepet på brystet og det bare glipper ut, eller hun slett ikke vil suge med den tynne sonden i munnen. Men vi prøver litt til. altså.. Men melken flyter fortsatt ikke, og nå begynner jeg å bli desperat etter råd og tips. Jeg vil så veldig gjerne fullamme, men hensynet til frøkna går selvsagt først og det viktigste er at hun får i seg nok mat.... Så langt ha jeg kommet opp i at hun får halvparten av maten ved amming og resten tillegg. Jeg kan pumpe 40 ml på 20 min, så det går jo riktig vei, men jeg er redd for at det stopper her. Noen andre med lignende erfaring eller tips. Må jeg begynne å innse at det blir delamming for min del? Jeg er takknemlig for alle innspill:) Gledelig søndag1 Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/143406710-jeg-trenger-hjelp/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
lillenims Skrevet 18. juli 2011 #2 Del Skrevet 18. juli 2011 Når og hvorfor pumper du? Hvilken pumpe har du - manuell/elektrisk og merke/modell? Hvor ofte ammer du? Hver 3. time vil si 8 ganger i døgnet og det regnes IKKE som veldig ofte - heller tvert i mot. Babyer på under 6 uker dier ofte 12-15 ganger i døgnet, og over 20 ganger i døgnet er heller ikke unormalt. (Da er det med ujevne mellomrom og med ulik lengde på måltidet.) Mye nærhet og kos hjelper ofte, har du bæresjal kan du også amme i dette uten å måtte ta henne ut hver gang. Se http://www.ammehjelpen.no/video for demonstrasjon og beskrivelse av dette. Samsoving om natta kan gjøre at du får mest mulig søvn, dersom hun ikke plages av luft i magen trenger du heller ikke rape henne. Hvor mye veide hun forresten ved fødselen og hva har vektoppgangen vært? Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/143406710-jeg-trenger-hjelp/#findComment-143410496 Del på andre sider Flere delingsvalg…
appelsin Skrevet 20. juli 2011 Forfatter #3 Del Skrevet 20. juli 2011 Hei! Tusen takk for svar! Det var på sykehuset de sa jeg skulle amme hver 3 time. Der var det regime med veiing før og etter amming, og så utifra hvor mye hun hadde fått i seg så resten med mme. Hun skulle ha akkurat 70 ml til sammen hvert måltid. Men nå var vi på kontroll på sykehuset for et par dager siden og alt sto bra til, så vi har fått lov til å la frøkna bestemme litt mer selv med hensyn til når og hvor mye. Det vil si at noen ganger kan jeg også la det være med bare amming dersom hun virker fornøyd etter det. Men hun skal få tilbud om mme flerparten av døgnets måltider. Jeg pumper for å kunne tilby mest mulig morsmelk i tillegget hun får. Jeg fikk nemlig beskjed om at hun ikke skulle ligge til brystet mer enn 20-30 minutter tilsammen, og da har jeg gjerne litt mer melk igjen som jeg håndpumper og blander i tillegget. Derfor pumper jeg også noen ganger, både for å få en indikasjon på om jeg får mer melk og for å kunne blande mer mm i tillegget. Skal på åpen helsestasjon på torsdag og da får jeg sjekket veiiing før og etter amming for å se om det har tatt seg noe opp. Det virker sånn, men jeg er så redd for at hun skal få for lite hvis jeg bare stoler for mye på ammingen. Hun veider 3746 ved fødsel, men etter ti dager hadde hun gått ned til 2860 på grunn av for lite mat. Men hun sugde og sugde og virket gødt førnøyd, så vi hadde kun bleiene som indikasjon på at hun ikke fikk nok, derfor fikk vi veiet henne da Siden den gang har hun gått sikkert, men for sakte opp i vekt, og da vi var på helsestasjonen for en uke siden var hun på 3500, derfor sendte de oss til sykehuset. Nå er hun over 3800, så regimet har jo fungert som det skal. Men vil jo som sagt gjerne kunne gå mer og mer over til amming etterhvert når hun nå er "fetet opp"... Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/143406710-jeg-trenger-hjelp/#findComment-143414136 Del på andre sider Flere delingsvalg…
appelsin Skrevet 20. juli 2011 Forfatter #4 Del Skrevet 20. juli 2011 Forresten, jeg har forsøkt de fleste pumper; Medela sine elektriske og Avent sin menuelle. Foreløpig er det håndmelking som fungerer best for meg, men jeg har fått låne en eldre versjon av Medela sin elektriske som også begynner å fungere godt.. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/143406710-jeg-trenger-hjelp/#findComment-143414140 Del på andre sider Flere delingsvalg…
skattejakt Skrevet 22. juli 2011 #5 Del Skrevet 22. juli 2011 Hei, Lurte på, hvilken pillekur du er satt på og virker det? Har mye av de samme problemene som deg. De rådene jeg har er å amme mye når du har anledning. Eksempelvis om kvelden når du ser på tv, la henne ligge til å amme/patte så ofte hun vil gjerne lenge om hun er sugevillig. Så kan du kjøre regime på dagen med lengre opphold + mme. Eller motsatt, om du ikke må noe en formiddag, legg deg til i sofaen og amme i vei. Dette har økt min produksjon. Men husk! Ikke slit deg ut! Også om natten er det fint å amme mye. Min får fri tilgang da vi samsover. Jeg slumrer videre mens han suger. Noen ganger tror jeg han ligger i halvsøvne å suger. Men som sagt dette øker produksjonen og så lenge du og slapper av er dette absolutt å anbefale. Det forutsetter selvfølgelig at du er komfortabel med å amme liggende. Vil bare ønske deg lykke til :-) Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/143406710-jeg-trenger-hjelp/#findComment-143419627 Del på andre sider Flere delingsvalg…
lillenims Skrevet 23. juli 2011 #6 Del Skrevet 23. juli 2011 Håper det gikk bra på helsestasjonen Rådet fra skattejakt om å amme lenge og hyppig i perioder er kjempebra! Om du kan sette deg til i sofaen noen timer om dagen/kvelden/natta så vil du både øke produksjonen, og hun får i seg mer av den fete ettermelka og dermed legge mer på seg. (Akkurat nå er det kanskje ikke tiden for å se på tv, adrenalinet vil kunne hemme utdrivingen av melk. Men det er bra å gråte, det skiller ut adrenalinet.) Brystet blir aldri helt tomt, men etterhvert som det blir mindre melk inni der, er den som kommer ut fetere. Se for deg en ballong med væske inni brystet, der fettet flyter ut mot veggene av ballongen. Når trykket i ballongen synker etterhvert som melka suges ut så vil ballongen bli presset mer og mer sammen, og den fete melka vil bli skvisa ut. Om barnet får mat ofte, vil det også oftere bli lite melk i ballongen, og fet-melka kommer ut. (Foruten fettet er næringsinnholdet i melka ganske likt gjennom hele måltidet. Fettet fortrenger vann, ikke andre næringsstoffer.) Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/143406710-jeg-trenger-hjelp/#findComment-143422742 Del på andre sider Flere delingsvalg…
appelsin Skrevet 25. juli 2011 Forfatter #7 Del Skrevet 25. juli 2011 Takk for innspill begge to! Det var på sykehuset de sa jeg skulle gi henne mat hver tredje time, og de mente det var noe tull at hun fikk pupp så ofte hun vil og så lenge hun vil. Så da ble jeg jo ganske satt ut, da det er det jeg opprinnelig har fått beskjed om fra ABC, og ammehjelpen. Og når hun får så mye tillegg er hun ikke interessert i mat oftere enn ca hver tredje time. Men det er et godt poeng at hun kan bruke puppen som smokk, at hun ikke bare må legges til for å få mat! Vi blir bedre og bedre for hver dag på amming liggende, så det er gjør vi mye av om kvelden før hun skal sove, da hun ofte er litt urolig når vi legger oss. Ellers har vi litt problemer med at hun har vært litt lat suger. Vi har gitt henne mye med kopp, men er litt redd for at hun blir for vant til at maten bare kommer rennende ned i halsen i stedet for at hun må jobbe litt. Derfor har vi kjøpt en ny tåteflaske fra Medela, hvor smokken er laget slik at hun må suge som når hun suger på brystet. Babyen lager selv vakuum og det kommer lite av gangen, slik at det blir som om hun ammes. Det har hjulpet ganske så bra, faktisk! Hun er blitt mye flinkere til å suge. Og jeg får mer melk, som regel får jeg håndmelket ut 15-30 ml etter amming, og dermed kan vi samle opp slika t hun nå får mest morsmelk i løpet av dagen, med bare noe mme for å fylle opp. Håper ny veiiing før og etter amming på onsdag kan bevise at det er økt enda mer, sist var mengden melk ved amming gått opp neste 75%... Skattejakt; pillene heter Afipran og er egentlig kvalmestillende; men man har funnet at de også har positiv innvirkning på melkeproduksjonen. Jeg fikk den foreskrevet på sykehuset sammen med Syntocinon. Pillekuren er tre ganger om dagen i syv dager. Som sagt merker jeg at produksjonen tar seg opp, men akkurat hvilke av tiltakene som har betydd mest eller om det er en kombinasjon er vanskelig å si. Siste rådet jeg fikk var fra en apotektekniker som hadde hatt svært god effekt av knaske gulrøtter!! Hvordna går det med deg, skattejakt?? Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/143406710-jeg-trenger-hjelp/#findComment-143426812 Del på andre sider Flere delingsvalg…
lille sprelle Skrevet 26. juli 2011 #8 Del Skrevet 26. juli 2011 For det første! Slapp av - melken renner ikke om du stresser med dette. (ja, jeg vet det er enklere sagt enn gjort) Om du velger å pumpe, så anbefaler jeg deg å bruke kopp eller flaske med svært treg smukk til du har fått etablert ammingen skikkelig. Jeg regner med at du har elektrisk pumpe. Det er ikke krise å gi tillegg, men det er utrolig praktisk å bare amme. Delamming er bedre enn ingen amming. Vi slet i 5 mnd før jeg kunne fullamme direkte fra bryst. For noen tar det lengre tid. Så lenge ungen vokser og ser ut til å trives, skal du ikke bekymre deg, selv om helsestasjonen sier BØ Lykke til! Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/143406710-jeg-trenger-hjelp/#findComment-143428981 Del på andre sider Flere delingsvalg…
lillenims Skrevet 26. juli 2011 #9 Del Skrevet 26. juli 2011 Jeg er jo bare ammehjelper, og ikke medisinsk utdannet på fødeavdeling og alt det der.... Men å si at det er noe tull å gi mat så ofte og lenge hun vil mener jeg er noe forb**** tull! (Unnskyld ordbruken.) Som ammehjelper vil jeg si at en nyfødt bør få mat så ofte hun vil og så lenge hun vil. For noen vil dette si en time annenhver time, for andre er det 15 minutter hver 4. time (disse er i mindretall). De fleste ligger nok et sted mellom, men veldig ofte er det dessverre mødrene som styrer det - enten fordi de tror de må eller bør gjøre det, eller fordi helsepersonell, mødre eller svigermødre har sagt det til dem. (Egentlig gjelder dette også premature og syke barn, men når de er for svake til å spise selv så må man til med "skjema-mating", og da er vel hver 3. time vurdert som passe langt intervall.) Det er kjempeflott at du merker at produksjonen tar seg opp, appelsin, håper det fortsetter sånn Om du orker så tror jeg nå at jeg vil anbefale at du tar ei "ammeuke" og bare ammer jenta di, jeg tror du har såpass lite igjen før du kan fullamme at det vil være veldig effektivt å gjøre det nå Amm så lenge og ofte hun vil ha, legg henne til straks hun viser tegn på sult, straks hun våkner, hver gang hun sutrer til, sov gjerne i samme seng som henne så kan du amme i halsøvne. Du vil nok ganske fort finne ut når hun faktisk er sulten og når hun ikke var det. Høyst sannsynlig vil hun også få i seg nok melk i løpet av få dager til at du kan si æ-bæ (eller smile høflig) til helsesøster ved neste veiing. Bare pass på at hun har 5-8 godt våte bleier pr døgn (jentungen, ikke helsesøster...). Det blir mye amming altså, så pass på å ha tv-serier og filmer du kan se på, og helst noen andre som kan ta alt husarbeid og matlaging en ukes tid. Gulrøtter gjør nok ingen skade, men ikke bli redd om melka blir oransj. Tror ingen har forsket på det, men det er neppe farlig (Men helt seriøst så smaker gulrøtter ganske søtt, og alt du spiser går jo over i melka og endrer smaken på denne litt. Spiser du søtt så blir melka søt - mange babyer synes melka er veldig god når mor har spist hvitløk, for eksempel. Så det kan godt hende at det faktisk gir høyere produksjon ved at babyen spiser mer av godsakene og dermed stimulerer produksjonen - "økemat", så å si.) Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/143406710-jeg-trenger-hjelp/#findComment-143429749 Del på andre sider Flere delingsvalg…
appelsin Skrevet 27. juli 2011 Forfatter #10 Del Skrevet 27. juli 2011 Dette er bare fantastisk for vår selvtillitt og ståpå-vilje, altså! Og veldig tiltrengt etter en helg med besøk av svigers som ra en helt annen tid mener det er noe tull å mase så fælt med denne ammingen. Går det ikke med en gang så gi ungen flaske... Uff, mange diskusjoner der:) Lille Sprelle, så inspirerende at du holdt på til 5 måneder og at det så gikk! Det er litt lett å tro at nå går det snart ikke lenger, men med deg i bakhodet har jeg planer om å holde på lenge enda... Lillenims, takk for godt forslag, det høres veldig tiltrekkende ut... Vi skal på helsestasjonen i dag og vil høre hva de sier om det, men ejg er veldig for. Nå har jo frøkna fått det hun skal her dag i snart to uker, så da må hun jo snart selv kunne regulere og spise til hun er ordentlig mett. Men det er denne usikkerheten med hvor mye hun får i seg ved amming, da.. Jeg skal veie før og etter amming på helsestasjonen i dag også, så håper jeg virkelig at det har økt enda litt mer. Og så må jeg ut å kjøpe mer vørterøl:) Dere er topp, damer! Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/143406710-jeg-trenger-hjelp/#findComment-143431067 Del på andre sider Flere delingsvalg…
lillenims Skrevet 27. juli 2011 #11 Del Skrevet 27. juli 2011 Håper helsesøster var positiv Så lenge du passer på at det er 5-8 godt våte bleier i døgnet så tørster hun rett og slett ikke i hjel av ei uke med kun amming, uansett om hun eventuelt får i seg litt lite. Har hun gått lite opp så kan du vurdere om det var noen forskjell fra starten og slutten av uka før du bestemmer deg videre. Og har hun gått bra opp så er jo alt topp Skjønner hva du mener med at du er usikker på hvor mye hun får i seg altså; jeg fullflasket og fullpumpet i 12 uker, og hadde regneark over hvor mye jeg pumpet og hvor mye hun spiste. Da jeg begynte å amme så var det å ikke lenger ha kontroll nesten det verste - i mange uker skrev jeg i stedet ned hvor lenge jeg ammet på hvert bryst (Rart å tenke på nå, ja.) Sånn i ettertid så kan jeg innrømme at det var litt i overkant. Iallfall etter at jeg begynte å amme, med flaske var det jo mest praktisk.... eller noe.... Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/143406710-jeg-trenger-hjelp/#findComment-143432032 Del på andre sider Flere delingsvalg…
appelsin Skrevet 28. juli 2011 Forfatter #12 Del Skrevet 28. juli 2011 Det gikk kjempefint på helsestasjonen! Vi snakekt først med barnelegen som var helt enig i at ammeuke var et godt forslag, og vi har avtalt oppfølging med henne om to uker, same kontrollveiing på mandag bare for å sjekke opp. Foreløpig er frøkna veldig flink til å si ifra og tisser som bare det så vi storkoser oss med prosjektet. Tusen takk for godt forslag, hadde nok aldri turt å foreslå det selv:) Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/143406710-jeg-trenger-hjelp/#findComment-143433758 Del på andre sider Flere delingsvalg…
skattejakt Skrevet 29. juli 2011 #13 Del Skrevet 29. juli 2011 Så godt å høre at det går riktig vei for dere. Vi er litt på stedet hvil. Klarer ikke øke melkemengden mer slik at jeg kan fullamme, så han får to til tre flasker i døgnet. I følge helsesøster og sykehuset er det ikke alle som klarer å produsere nok melk og da må man kjøpe resten :-) Føler med deg anngående svigerforeldre. Jeg har og et noe anstrengt forhold til svigermor når det gjelder ammingen. Men trøster meg med at helsesøster sier det er en klassiker :-) Har du avsluttet afiprankuren nå? Og hva skjer når du slutter på den? Har det innvirkning på melkemengden? Klarer du deg nå bare med mm? Må bare si at du er kjempeflink og tøff som står på! Bare husk å ikke miste deg selv helt i dette :-) men jeg antar du gjør det for deg selv og ikke fordi andre forventer det! Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/143406710-jeg-trenger-hjelp/#findComment-143435289 Del på andre sider Flere delingsvalg…
appelsin Skrevet 31. juli 2011 Forfatter #14 Del Skrevet 31. juli 2011 Hei igjen:) Afiprankuren er overstått, og det er visst bre noe man tar en gang så vidt jeg har forstått. Nå er vi halvveis i ammeuken og jeg synes det går riktig vei, Frøkna har ikke helt så mange våte bleier som vi hadde håpet på, ligger på rundt tre-fire gode i døgnet; men det siste døgnet har hun spist mer, både oftere og ikke minst lenger hver gang så det går riktig vei. Jeg føler jeg får mer melk, da jeg våknet i morges var de helt stinne og frøkna glupsket i seg i mer enn tre kvarter, sov tre timer og spiste halvannen time igjen. Mitt største problem er at jeg slett ikke kommer meg opp når jeg skal om natten! Så det kan gå opptil 5-5,5 time mellom måltidene på natten. Det er ikke godt nok synes jeg... Er veldig spent på veiing i morgen, men er veldig redd for at hun har gått ned eller stått stille. Vet ikke helt hva jeg skal forvente, om det må forventes en tilvenningsperiode? Heldigvis skal vi også ha time hos helsesøster i morgen, så vi får litt råd når vi ser hva vekten sier... Jeg vil jo gjerne gi det en hel uke før vi konkluderer, men samtidig må jo prinsessen få i seg det hun skal! Jeg ble veldig inspirert av hun her inne som sa at det gikk fem måneder før hun kunne fullamme. Tenker at dette er en utviklende prosess, og at hvis vi ikke får til fullamming nå, så får vi gi litt erstatning en periode og prøve igjen senere. Noen ganger skal de jo også bare bli litt større og sterkere før de klarer seg hel på egenhånd og stimulerer det de skal ved brystet. Men som du sier, skattejakt - det er ikke alle som produserer nok, og jeg er veldig klar over at det kan bli konklusjonen her. Alle kvinnene i min familie har slitt, så det er ikke noe overraskelse. Og nå har jeg snart prøvd det som er å prøve, og da er det noe med å slå seg til ro med fakta... Men jeg gjør dette helt klart for min egen del, og stresser egentlig ikke så mye som mange vil ha det til. Tror det å høre om hva jeg gjør stresser folk mer enn det stresser meg, jeg koser meg og tar en dag av gangen egentlig! Hun er jo tross alt fortsatt ganske liten... Har inntrykk av at det er gjelder langt flere enn det man tror som ikke produserer nok, og jeg tenker at all morsmelk er fantastisk morsmelk:) Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/143406710-jeg-trenger-hjelp/#findComment-143440318 Del på andre sider Flere delingsvalg…
lillenims Skrevet 31. juli 2011 #15 Del Skrevet 31. juli 2011 Så bra det går riktig veg Jenta mi var som sagt 12 uker da hun plutselig ville ha pupp. Den første uka ammet, pumpet og flasket vi, hver 3. time (puh!!), så trappet jeg ned på pumpingen på dagtid, men siden hun sov hele natta når hun fikk flaske så fortsatte vi med kveldsflaske, og jeg pumpet i stedet 2-3 ganger i løpet av kvelden og natta. Hun fikk en flaske mm etter amming når jeg følte hun hadde spist lite (kort amming eller jeg følte spreng), det fortsatte jeg med ganske lenge. I ettertid ser jeg at det kanskje var unødvendig, "neste gang" tror jeg heller jeg vil stole på amminga (og tilby en gang til). Dagen før hun begynte å ammes spiste hun 970 ml, og det var vanligvis et sted mellom 900 og 1000 ml. De første 2-3 ammedagene lå hun fremdeles på ca 650-750 ml via flaske, så var det noen dager med rundt 300 ml, og fra dag 10 spiste hun kun kveldsflaske på 180 ml, som hun fikk i stedet for pupp. Det er absolutt en læringsprosess - både for mor og barn. Mor må lære å slappe av og hvoran hun skal legge til ungen, barnet må lære å suge riktig og lenge nok. Mye nærhet hjelper nok ofte - jeg fikk skikkelig ahaopplevelse av å se hvor mye hudkontakt hun faktisk fikk av å ammes helt vanlig. Trodde jo jeg gav flaske på en "kjærlig og kroppsnær måte", men sammenliknet med amming så var det stor forskjell. Synet av den kosen fikk meg til å slappe av, og hun koste seg også ved brystet. Når det gjald vektoppgang så var den ikke akkurat god de første 4 ukene. Hun gikk litt opp, men ikke så mye som HS ville. Jeg insisterte på at vi ikke skulle gi mer flaske fordet, og HS var tvilende enig - ungen trivdes tross alt, var kvikk og rask, og hadde forsåvidt nok våte bleier. Etter 4 uker (16 uker gammel) begynte hun å gå opp passe mye, husker ikke hvor mye, men 150-200 g i uka vil jeg tro. Vi begynte å gi grøt da hun var ca 5 mnd. I løpet av perioden fra 12 til 16 uker falt hun fra 85-persentilen til 50-persentilen. Der har hun ligget stabilt siden da, og jeg mistenker at hun ble litt overforet i starten, og at hun "egentlig" hørte hjemme på 50, og derfor brukte noen uker på å "vokse inn" der. (Teorien om det vokste fram da en venninne hadde ei jente som var syk et par måneder, og ikke gikk opp noe. Hun hadde masse økedøgn og la på seg 300 gram i uka en stund, inntil hun "tok igjen" kurven hun hadde ligget på før sykdommen, og etterpå har ligget jevnt der.) Men nå er jo jenta di yngre enn min, og mye mindre, og hun har også gått ned mye etter fødselen. Derfor tror jeg nok at HS vil ha lavere terskel for å si at du bør supplere med MME dersom hun går for lite opp. Samtidig føler du jo selv at det går bedre og bedre, så sånn sett håper jeg at dere kan bli enige om å prøve til veiiinga mot slutten av uka selv om det kan ha gått litt trådt i starten. Det viktige er jo å få nok mat *fremover*, det er vanskelig å ta igjen det tapte på kort sikt nå. Skal hun opp 150 g pr uke så må hun legge på seg 22g pr dag. Om hun bare har lagt på seg 10g pr dag de siste 4 dagene, så kommer hun neppe til å legge på seg 35g pr dag de neste 3 - men det er meget mulig at hun legger på seg 22g om dagen, og da vil hun jo legge på seg 150g neste uke, slik hun skal. I tillegg er det lett å få variasjoner pga tissing og bæsjing. Om hun har en våt bleie kort tid før veiing så blir det fort 50-100g ned i vekt bare av den grunn - og enda større forskjell om hun ble veid før hun tisset forrige uke. Å veie før og etter amming blir fort stress, så det synes jeg du skal prøve å unngå. Det kommer mindre melk når du er stressa, og stresset kan smitte over på henne slik at hun vil suge mindre osv. Dessuten varierer jo mengden melk pr amming veldig mye, flaske er mye mer likt fra måltid til måltid. Kjempeflott at du ikke stresser. Jeg ble også mest stresset av alle som mente at det jeg gjorde var slitsomt osv, det irriterte meg. Jeg gjorde det jo fordi jeg visste morsmelk var det beste - og fordi jeg KUNNE gi henne det. Jeg hadde melk, jeg fikk ut melk, og hun kunne få den på flaske. Klart det var slitsomt å pumpe, men *egentlig* tror jeg de som fullammer fra starten av har det "verre". Det er jo ikke uvanlig å amme i 45-90 minutter, slik du forteller om, det er helt normalt, men det er jo mye mer slitsomt enn å pumpe i en halvtime hver 3. time og så bruke en halvtime på å gi melka med flaske. Men jeg lærte jo fort at amming var ufattelig mye mer praktisk - feks. da vi dro på hyttetur uten strøm og vann i 3 uker.... Amming tar faktisk tid, det tror jeg det er mange som glemmer. Særlig når ungen har blitt noen måneder og nyfødtperioden fremstår som rosa og fantatisk ;-) Om du må eller "må" gi tillegg så anbefaler jeg at du gir den til ett eller noen få måltider, ikke etter hver amming. Fortsett "fullamminga" på den tiden av døgnet der den fungerer best, og der du har tid til å ta deg god tid, og pass på å amme lenge nok før du tilbyr tillegget. Ammehjelpen har publisert en artikkel om "langsom flaskemating" som kan være nyttig å lese. Og som du sier så er all morsmelk faktisk morsmelk. Det skal ikke være noe nederlag å ikke ha nok, SPESIELT ikke når du har jobba så hardt for den som du har, og du burde ha gode forutsetninger for å kunne amme så lenge du vil. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/143406710-jeg-trenger-hjelp/#findComment-143441083 Del på andre sider Flere delingsvalg…
appelsin Skrevet 3. august 2011 Forfatter #16 Del Skrevet 3. august 2011 Min mamma-magefølelse slo dessverre til på kontroll-veiing på helsestasjonen på mandag; frøkna hadde gått noen gram ned... Så nå får hun pupp som vanlig, men får flaske morgen og kveld. Tok ditt råd, lillenims om flaske så få ganger om dagen som mulig og det har foreløpig gått veldig bra. Det er liksom "overskuelig" med flaske før dagen helt starter og utpå kveldingen en gang. Så for nå er dette den beste løsningen, og jeg får sikkerhet i at hun får i seg det hun skal og enda litt mer. Og så prøver jeg å håndmelke etter de ammingene før hun får flaske, for da får hun kun pupp i en halvtime. Alt i alt får hun nok nå ca 75-80% morsmelk i løpet av døgnet. Så får vi prøve ny runde med fullamming når hun har lagt på seg enda litt mer:) Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/143406710-jeg-trenger-hjelp/#findComment-143448878 Del på andre sider Flere delingsvalg…
lillenims Skrevet 4. august 2011 #17 Del Skrevet 4. august 2011 Men 75-80% morsmelk er jo alldeles fantastisk, da Gratulerer!! Som du sa i forrige uke så styntes du jo det gikk bedre når veiinga nærma seg, så det burde gå helt fint å ta en ny uke med fullamming igjen snart. Du kan jo ha som mål at neste gang hun har økedager så skal hun øke det hun får med puppen i stedet for å få mer med flaske? Da ammer du i ett kjør inntil hun roer seg ned igjen (fortsetter med de to flaskene imens), og så kan du se om du orker å ta et par økedager til for å kutte ut en flaske eller to til etterpå. (Og bare si fra om du etter dette ammestyret har lyst til å bli ammehjelper for å dele erfaringene dine og hjelpe andre som sliter med amming ;-)) Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/143406710-jeg-trenger-hjelp/#findComment-143449962 Del på andre sider Flere delingsvalg…
appelsin Skrevet 4. august 2011 Forfatter #18 Del Skrevet 4. august 2011 Haha, jeg har faktisk tenkt tanken! Man kommer jo inn i en boble og får etterhvert veldig mye erfaring og kunnskap om et svært snevert felt sånn i samfunnets generelle skala, så det kunne jo vært en ide å få brukt den til noe likevel:) Tusen takk for råd og oppbakking så langt, hadde neppe klart å ha så mye overskudd og initiativ uten den! Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/143406710-jeg-trenger-hjelp/#findComment-143450117 Del på andre sider Flere delingsvalg…
lillenims Skrevet 4. august 2011 #19 Del Skrevet 4. august 2011 http://ammehjelpen.no/bli-ammehjelper Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/143406710-jeg-trenger-hjelp/#findComment-143451317 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 6. august 2011 #20 Del Skrevet 6. august 2011 Å herregud så tragisk! Har lest gjennom alle svarene her, og må si jeg blir sjokkskadd over svarene og anbefalingene dine, lillenims. SULTE babyer for å få til fullamming?????? Håper dere leser gjennom dette innlegget om et halvt års tid, og kanskje da dere ser hvor innmari sprøtt dette er! Kanskje dere da har kommet dere ut av ammetåka, og innser at amming ikke betyr alt her i verden! Hilsen ei som har amma lenge, og som vet at amming er lettvind og hyggelig når det fungerer:) Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/143406710-jeg-trenger-hjelp/#findComment-143456694 Del på andre sider Flere delingsvalg…
lillenims Skrevet 7. august 2011 #21 Del Skrevet 7. august 2011 Unnskyld, men hvor sier jeg at hun skal SULTE babyen sin? Appelsin har stått på som en helt, og er kjempemotivert for amming - gjerne delamming. Å gi babyen mat når den viser tegn på å ville ha mat er den aller, aller beste måten å gi babyer mat på. Dessverre er det ikke alle babyer som legger godt nok på seg likevel. Det betyr faktisk ikke at det er sultne eller at de sultes. Over tid kan de legge for lite på seg, derfor følger man de opp med hyppige vektkontroller. Det er helt normalt å legge på seg i rykk og napp, og så lenge barnet virker fornøyd er det veldig sjeldent noe problem om det har sin egen kurve. Dette er det helsesøster som vurdere, og om hun/han sier det bør gis tillegg, så bør man lytte til det. Samtidig er det ikke alle helsesøstre som vet like mye om amming, så det er også lov å forsøke andre ting, i samråd med helsesøster, akkurat slik appelsin har gjort. Jeg er helt sikker på at om helsesøster hadde vært bekymra for appelsinbabyen på kort sikt så hadde hun sagt tydelig fra om det - appelsin har vært mye i kontakt med helsesøster og spurt om råd hele vegen. Ammehjelpere er gode på amming, og vår oppgave er å støtte mødre som ønsker å amme. Appelsin har hele tiden vært motivert for å amme, og jeg tror ikke hun føler at jeg har prøvd å presse henne til mer amming enn hun vil, eller at jeg har forsøkt å sulte barnet hennes. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/143406710-jeg-trenger-hjelp/#findComment-143459500 Del på andre sider Flere delingsvalg…
appelsin Skrevet 8. august 2011 Forfatter #22 Del Skrevet 8. august 2011 Det eneste som er TRAGISK, er at anonym ikke har bedre ting å gjøre enn å spre dårlige vibber, slenge dritt og komme med helt meningsløse påstander uten noen rot i virkeligheten. Jeg har aldri opplevd noen av rådene som har kommet, som i nærheten noe som ligner på å skulle sulte min baby, ei heller på noe som helst tidspunkt følt meg presset til noe som ikke passer for meg, min baby og min mann. Jeg har følt en kjempeflott oppbakking fra alle som har tatt seg bryet med å lese alle mine spørsmål, bekymringer og innlegg og fått masse godt ut av å følge mange av de rådene som er blitt gitt. Og det provoserer meg grensesløst at vedkommende ikke engang tør å stå for det som blir sagt, men underskriver med anonym. Nei vet du, jeg gidder ikke engang bruke energi på å bli provosert, det er bare feigt og smålig. Eneste grunnen til at jeg overhodet gidder å respondere er for å understreke min takknemlighet over all hjelp og støtte. Makan til meningsløs spredning av negativ energi - SKAM DEG! Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/143406710-jeg-trenger-hjelp/#findComment-143462369 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå