Gå til innhold

Hvor farlig er det egentlig å spise Brie under graviditeten??

Anbefalte innlegg

Jeg spiser nesten ingenting, fordi jeg er så kvalm.. men det eneste jeg har hatt lyst på de siste dagene er grove rundstykker med salami og brie/hvit castello.

Hvor farlig er det egentlig?

Det snakkes jo i hytt og pine om listeria og toksoplasmose...men jeg har aldri hatt det før på mine 29år...er det noen grunn til at jeg mer sannsynlig vil få det nå??

Fortsetter under...

Nei, det er ikke mer sannsynlig at du får det nå. Faktisk er risikoen for det nesten mikroskopisk. Men den er der. Ditt valg blir rett og slett om du vil ta den risikoen. Er det verd det dersom du er maks uheldig?

Sannsynligheten for smitte er ikke større for at du skulle få det under graviditet når du ikke har fått det før.

Men konsekvensene kan jo bli større OM du skulle bli smittet nå.

Men du spør hvor farlig Brie er, og nevner samtidig salami. Begge de er matvarer som KAN gi smitte.

tja.. alternativet er å gå nesten uten mat i tre måneder til.. vet ikke om det er veldig heldig heller...

Og hva kan egentlig skje?

Jeg har allerede blitt testet for toksoplasmose...det hadde jeg ikke. Skal testes igjen etter at jeg kommer hjem fra Hellas. Virker ikke som det er noe stress om man får det....Da får man en kur mot det, og så er man kvitt det...

Dette kan skje:

http://www.helsenett.no/index.php?option=com_content&task=view&Itemid=81&id=1550

og

http://nhi.no/sykdommer/infeksjoner/bakteriesykdommer/listeriose-14529.html

(du må litt ned i artikkelen for å finne delen og gravide som smittes med listeria)

Ellers så klarer fosteret seg fint selv om du spiser og drikker minimalt, og blir det altfor ille, så blir du innlagt på sykehuset og fra næring intravenøst. Men dette er virkelig bare opp til deg. Hva du velger.

Annonse

Men hvis salami er fy-fy..så sliter jeg litt...

Da gjelder det sikkert svartpølse også..og det har jeg spist under hele min graviditet. Og i forrige svangerskap levde jeg på ristet brød med elgpølse i ni måneder....

Så jeg vet ikke jeg...mye av det er rett og slett hysteri

Nei, det er ikke hysteri, det er fakta. Kanskje ikke fakta som passer til deg og dine lyster, men likevel fakta. Du kan i verste fall bli smittet, og det vil da gå utover fosteret. Men risikoen for det er så minimal at de fleste jeg vet om velger å se bort i fra den. Derimot synes jeg det blir idioti å kalle folk som faktisk velger å følge anbefalinger for hysteriske. De har tatt et valg om å ikke ta den sjansen, og det er ikke noe problem for dem, hvorfor er det da hysteri?

Legg salamien i fryseren noen dager, så er det greit, det sa jordmor til meg. Nå har jeg ikke noe konkrete behov for å spise det enda, men kjekt å vite.

Jeg spiste selv brie her en dag uten å tenke meg om. Men det går som regel bra. Men lurt å være forsiktig når det først er anbefalt :)

Vel, det er lurt å forholde seg til rettningslinjene fra mattilsynet, de er der for en grunn.. Selv om det er mikroskopisk liten sjanse for at noe skjer velger jeg personlig ikke å ta sjansen! Så har du ikke blitt syk hititl og ingen du kjenner osv, men det holder ikke hvis uhellet først er ute.

Kollegaen til bestevenninna mi mistet sine tvillinger 1 uke før termin grunnet et rundstykke med brie hun faktisk spiste i kantina på sykehuset etter en oppfølgingskontroll!!

Det er helt klart noe annet du kan spise, du er ikke den eneste med lyster og som er kvalm(ikke frekt ment altså,men sånn er det for noen av oss når vi er gravide, vi sliter med kvalmen men er alltids noe trygt å spise!!).. hva med å lage ostesmørbrød med salami? så lenge salamien er varmebahandlet kan den spises, usikker på brie, men det finner du ut av med et raskt google søk..

Både brie og salami er fy under graviditet. DU blir ikke syk, men ungen din kan bli syk, skadet eller dø!! Vil du risikere det altså?

Hjelper ikke fryse mot listeria, den liker kulda, og spekemat kan inneholde listeria i tillegg til toxo.

Hvis dere mener man er hysterisk som ikke kan spise dette under gravitiet så bryr dere dere virkelig ikke om ungens helse. Drikker dere alkohol og røker også?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...