Gå til innhold

Amming, sårhet - forebygging??

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei, noken som har gode råd ang. kva ein kan gjera FØR fødsel som kan forebygge sårhet ved amming? Blei veldig sår sist og holdt på å gi opp heile amminga.. Krem å anbefale eller anna???? Er i veke 38 no..

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Min mor anbefalte frottering, rett etter dusj/bad, med et tørt håndkle. Det skulle visst være et forebyggende tips, som hun selv brukte i sin tid og som funket.

Har gjort det litt selv, men vært litt slapp innrømmer jeg...

Skrevet

Skrevet

Har ikke hørt noe om hva som kan gjøres før fødsel men.......

På sykehuset har vi en krem som heter Unguentum. Fås kjøpt på apoteket. Den brukes på såre bryster og trenger ikke vaskes av før amming. Dersom brystet blir så sårt at du får sprekker/åpne sår - har vi en annen krem på sykehuset som heter Simplex øyesalve. Den skal tas på selve sprekken. Virker lindrende + antibakterielt.

Husk ellers at morsmelk kan brukes til å smøres på + lufttørking etterpå.

En annen til du kan gjøre er å bruke melkeoppsamler etter amming - slik at den såre brystvorten ikke kommer i kontakt med stoffet på Bh'en.

Skrevet

Er lite du kan gjøre for å forebygge.

Men jeg skal iallfall ikke høre på branepleierne. De sa sist at når babyen hadde riktig tak kunne han ligge til han slapp. Kiss my.... altså!

Ble mer sår enn første gang. Og enda ba jeg om hjelp for å legge til.

Denne gang blir det max 10 min første dagene og inn med smokken! Og innkjøp av Purelan salve. Var veldig bra!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...