Gå til innhold

Tør vi ta debatten.Downs syndrom

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Har jeg snakket nedlatene om noen?

Jeg stiller spørsmål ved hvor genuint interesserte folk er i å få barn, eller om det bare er et statussymbol, siden de ville velge bort et barn som ikke er perfekt...

Og jeg ønsker selvsagt ingen barn å få ulike diagnoser, verken av psykisk eller fysisk karakter... Men jeg påpeker at det KAN skje!

Det spørsmålet er jo helt på trynet. HVis du innbiller deg at de som velger vekk syke fostre gjør det fordi de er mest interessert i et statussymbol, ja da bør du få hodet ut av bakdelen din og tilbake til virkeligheten.

Men jeg forstår da aldeles ordet forkastelig, jeg synes det er forkastelig at ett barn med følelser og menneskeverd på lik linje som alle andre skal sitte å lure på svar for hvorfor hennes liv ikke er verd å leve.

Forkastelig i min ordbok er noe forferdelig, noe som ikke kan godtas. Som da at ett menneske uavhengig av hudfarge, kromosom, handikap skal føle at hun/han burde vært død!

"Jeg synes det er forkastelig å se barn/ungdom med downs intervjue og skrive brev (selv) til statsministeren og spørre "hvorfor folk vil ta bort barn kun fordi de er som meg"" Det er ikke det du skriver her. du skriver at det er uhørt at hun skriver brev til statsministeren osv. Du skriver ikke at det er uhørt at samfunnet er på et sted hvor den offentlige debatten går så inn på enkeltmennesker at de ser seg nødt tilå skrive slike brev. Det er en stor forskjell.

Og du skjønner aldeles?

Jeg forstår at du er dårlig i norsk skriftlig og beklager derfor sleivsparket isted.

"Jeg synes det er forkastelig å se barn/ungdom med downs intervjue og skrive brev " med denne setningen mente jeg da at jeg synes det er FORFERDELIG å måtte sitte å se på at barn skal måtte spørre om hvorfor livet deres ikke er verdt!

Jeg synes det er forferdelig at min datter skal kunne måtte vokse opp å lure på hvorfor er ikke jeg dø? det er jo 7/10 foreldre som ikke vil ha barn som meg fordi vi ikke er verdt det samme!

Annonse

herregud, jeg formulerte meg feil. Dermed er jeg dårlig i norsk skriftlig.. Ja beklager det, men jeg blir utrolig provosert, sint og lei meg over å høre at folk oppriktig mener at min datter ikke burde leve og er mindre verdt!

Orker ikke diskutere mer..

Hehe.,. Det heter ikke Downs på grunn av alle nedturene de har... Down syndrom er oppkalt etter den britiske legen John Langdon-Down som beskrev sykdommen på slutten av 1800-tallet.

Jeg ville ikke tatt bort barnet om det hadde downs, men det er meg. Vi har ikke bruk for alle andre mennesker med diverse diagnoser heller, som vi ikke kan tille under svangerskapet, så hvorfor skal vi bruke dette som argument?

Ja, jeg forstår hva du mener nå.

Ikke er verdt det samme? Det hadde vært befriende om bare en person som er personlig engasjert i denne debatten kunne se den for noe annet enn et verdispørsmål. Den handler om mye mer enn det. Det handler om ressurser (og nei ikke bare økonomi) og det handler om helse (ikke bare barnets). I svært liten grad handler det om at et menneske med Down har mindre verdi enn friske mennesker.

Hva med andre mennesker som er en byrde for samfunnet da? Samfunnet bør ikke ha en hatefull holdning over for disse, noe som lett kan skje hvis man først roter seg inn i den argumentasjonen.

Jeg er imot abort i utgangspunktet, spesielt fælt blir det jo hvis man tar senabort på et foster med Down. Grusomt...

Jeg vet at downs ikke nødvendigvis betyr tangerudbakken, og at det kalles downs nettopp pga Downs/nedturene personen har.

Nei, det heter Downs pga det er oppkalt etter den britiske legen John Langdon-Down som beskrev sykdommen på slutten av 1800-tallet.

Gjennomsnittlig forventet levealder nå er ca 60 år, og 10 prosent lever til de er 80.

Registerundersøkelsen av 2007 antar at det er rundt 94 prosent av mennesker med Down syndrom som i 25-års alderen har gjennomført videregåendeskole/grunnskoleutdanning.

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...