Gå til innhold

Tør vi ta debatten.Downs syndrom

Anbefalte innlegg

I danmark blir downs foster valgt bort.Det samme skjer i norge med gravide som får beskjed om downs barn under svangerskapet.

Så kommer den store debatten ingen tør å ta.Har samfunnet "bruk" for downs barn? Er det feil å velge disse bort?

http://www.dagbladet.no/2011/07/17/nyheter/politikk/ultralyd/downs_syndrom/17340796/

Fortsetter under...

All den tid vi har en lov som lar kvinner selv bestemme om de vil ta abort eller ei, så synes jeg dette er noe hver enkelt bør få velge selv. Det blir altfor lettvint og sitte her inne på et forum å lire av seg at Downs barn er så skjønne og herlige og at verden selvsagt trenger dem også, når det ikke er en selv som faktisk må ta dette ansvaret. Jeg kjenner flere som har barn med downs, og jeg har jobbet litt mer barn med downs, og det er ikke så rosenrødt som en del forsøker å få det til å bli. Flere foreldre har uttalt at om de hadde visst det de nå vet, så hadde de kanskje valgt anderledes. Det er utfordrende, både for foreldre, øvrig familie, og for barna selv. Om man får et valg, så synes jeg man skal få velge om man orker det ekstra ansvaret og den ekstra byrden det som oftest medfølger å få et barn som er anderledes. For meg blir det galt å snakke om samfunn her, dette er enkeltvalgt.

Hver sin lyst. Men ikke alle med DS er som de på Tangerudbakken, _mange_ følgesykdommer.

Samfunnsøkonomisk er abort å foretrekke for disse politikere med sparekniver, personlig så hadde jeg valgt abort, for den belastningen det er (for hele familien, også søsken) med et sykt barn 24/7 orker jeg ikke - og hvorfor holde ut med det i 20-30 år og så begrave barnet ditt?

Jeg syns det er helt tullete å fjerne barn med downs syndrom..og jeg ville ikke valgt et med downs selv. Har også to med syndromet i familie, en genetisk og en inngiftet. Verdens skjønneste snilleste mennesker... Jeg er utdannet vernepleier og har vært utplassert på ulike boliger hvor mennesker med ulike sykdommer og syndrom bor. Det som slo meg med de som har Downs syndrom er hvor god livskvalitet disse ser ut til å ha, og hvor hjertelig de er med hverandre og andre. De er rett og slett hjerteknusere, og jeg har sett flere som har det bra, enn de som sliter pga tilleggsykdommer av ulike slag.

Jeg ville aldri klart å drepe et foster i min mage pga downs syndrom...

Annonse

Nei samfunnet har ikke bruk for downsbarn. Men det betyr ikke at man ikke skal ta vare på dem når de først kommer.

All honnør til de som orker å få et barn med downs når de vet at barnet har det. Vanskelig å sette seg inn i situasjonen før man har vært der selv, men nå kan jeg si at nei, jeg ville ikke beholdt et downsbarn.

Det er forskjell på dem også, noen er hardere rammet enn andre, og jeg kan nesten med hånden på hjertet si at jeg ikke ville blitt noen god mor for et så krevende barn, det barnet ville vært min evige dårlige samvittighet.

Jeg mener at det er opp til kvinnene om man vil ta barnet bort. Man bør også få mulighet til å teste dette så tidlig som mulig for jeg er imot senaborter.

Om alle eller de fleste downsbarn blir valgt bort så taper vi ett mangfold,men slik det er nå så koster de alt for mye penger.

Jeg er for den danske modellen.

HI

Samfunnet har vel ikke noe mre "bruk" for ett barn som det blir oppdaget autisme på i 3 årsalderen. Som også får mye tileggssykdommer, og ett ressurskrevende liv. Men ville man tatt utfordringen? ja! Ville man elske barnet like høyt? ja, om ikke mere eller på en anderledes måte fordi det er 110% hjelpetrengende og avhengig av sin mor/far.

Jeg ville aldri tatt det vekk, jeg ville heller ikke bli skuffet over å få ett barn med downs. Jeg ville sett på det som en utfordring, og en vanskelig jobb til tider. Men en takknemmelig jobb og ett livslangs kjærlighetsbånd på lik linje som mine andre barn. Jeg vet at downs ikke nødvendigvis betyr tangerudbakken, og at det kalles downs nettopp pga Downs/nedturene personen har.

En utfordring for familien, sørge for lik oppvekst for alle barn selv om det er ett mere krevende, men også barn som lærer deg å ta hennsyn på en helt annen måte. Og det er noen år siden downs hadde en levealder på 30-40 år. Jeg kjenner flere med downs som er rundt 70.

Jeg er for selvbestemt abort, men mot abort pga downs, jeg har sett utfordringer foreldre har fått av å føde frem ett normalt og friskt barn som det blir oppdaget autisme med 1-3 årsalderen og hvor mor har måtte bruke 2 år med prof hjelp for å i det hele tatt kunne ta barnet opp på fanget for å få lov å trøste om det hadde skadet seg.

Nei og nei.

Nei, samfunnet har ikke bruk for mennesker med Down sånn rent samfunnsøkonomisk. Det som derimot er en selvfølge er at samfunnet vårt ivaretar, og yter svært god omsorg, til alle borgerne uavhengig av handicap og helse. Med andre skal det tilrettelegges i best mulig grad for mennesker med Down foreksempel.

Det er ikke noe verre abortere et foster med Down enn et foster som er friskt og velskapt. Det får være opp til enhver familie å vurdere hvorvidt de har ressursene til å ivareta et barn med Down.

Down blir glorifisert i dagens samfunn, hvilket er ytterst besynderlig.

Det er da ingen som sier alt er rosenrødt med et Downsbarn!

Det er det ikke med noen barn, forøvrig.

Men hvem er vi, som skal sette oss til doms over hvem som har livets rett eller ikke?

Jeg er i grunnen ikke imot selvbestemt abort, men synes grensen allerede er for høy. Burde gjøres før uke 7. Og disse kvinnene ville tatt abort, uavhengig av om barnet har feil eller ikke.

Men her er det barn, som i utgangspunktet er ønsket, ellers hadde ikke foreldrene tatt testene for å påvise feil og mangler.

Når det viser seg at barnet ikke er perfekt, så velger man det bort!

Det er forkastelig! Beklager, men det er min mening!

Annonse

Javel, det er din mening. Det er min mening at det er bedre å ta abort enn å beholde et barn man ikke klarer å ivareta, spesielt når dette barnet har ekstra behov.

Adoptivforeldrene står ikke i kø for å adoptere handicappede barn.

Veldig enig 19.14. Synes abort kunne vært i uke 7 eller før.

selv om livet ikke blir så rosenrødt som man hadde forespeilet seg så betyr det ikke at man bare kan velge det bort. Det er så mange større utfordringer som kan følge ett barn og oppveksten, som ulykker, død, andre utviklingssykdommer som kan vise seg etterhvert osv. Man kan ikke skånes for dette.

Jeg synes det er forkastelig å se barn/ungdom med downs intervjue og skrive brev (selv) til statsministeren og spørre "hvorfor folk vil ta bort barn kun fordi de er som meg"

http://www.vl.no/samfunn/article116466.zrm

Man får ikke barn fordi man skal ha en dukke å vise frem.

Og hva gjør du den dagen det perfekte barnet ditt ikke er så perfekt lenger (Gud forby)?

Gir det fra deg fordi du ikke har kapasitet til å ta deg av det? Det være seg autisme, AD/HD, Tourettes syndrom, lærevansker av ulike slag...

Mye som kan oppstå etter fødsel også, som en ikke kan lese av en blodprøve eller UL.

Men dere er sikkert de samme som tar gentest av ungene for å se hva de KANSKJE muligens er utsatt for å få i framtiden..

Vi tukler for mye med naturen...

Og man får ikke barn for at de skal være hjelpetrengende hele livet heller. Det er ikke det som er tanken.

Jeg blir ikke det minste berørt av disse brevene fra Marte. Hun skriver kun om sine følelser og intet rasjonelt og logisk. Hvorfor finner du brevene hennes forkastelige? Hun deler jo din mening, sånn tilsynelatende.

Og du, man kan skånes for å få et barn med Down. Man kan velge dem bort.

Om du skal ta abort fordi barnet ditt vil være hjelpetrengende

(til det er 18, da forventes det at alle utviklingshemmede flytter hjemmefra og i tilrettelagte boliger, da er de voksne mens ditt "normale" barn vil mest sannsynlig bo hjemme til det er over 20.)

Hva om barnet ditt blir overkjørt blir multihandikappet og totalt hjelpetrengende som 4 åring? om du da har 3 barn fra før? hva gjør man da?

Folk står ikke i kø for å adoptere utviklingshemmede?? ehh, hvor har du det fra? for det stemmer ikke! Folk står i lange køer for å adoptere barn med spesielle behov fordi de ønsker seg ett barn, uavhengig av problemer. ( ett "normalt" adoptivbarn man får fra bolivia osv aner du heller ikke hvordan vil utvikle seg? mest sansynlig har mor ruset seg under hele svangerskapet og det kan vise seg å ha store problemer og utfordinger brått når det er 16)

Hehehehe, forsøker du å fortelle meg at det er mer jobb med et friskt barn fordi de kan bli boende hjemme til de er 20? Drøy du!

Ulykker skjer. Sånn er det. Da dealer man. Det kan ikke sammenlignes med det å velge vekk problemer man vet man vil få.

Nei, folk står ikke i kø for å adoptere utviklingshemmede barn. Derfor settes de fortsatt ut for å dø i store deler av verden.

19:24 17.07.2011

hvorfor jeg synes det er forkastelig?? er du helt dum?? fordi det står en jente der med normalt utviklede følelser og spør hvorfor hun ikke er verdt like mye som andre! Hvorfor hun ikke har rett på å leve fordi hun har ETT kromosom for mye! Fordi det kunne vært min datter som satt her å gråt fordi hun lurer på hvorfor hun ikke er like mye verdt fordi hun har downs!

Selvfølgelig får man ikke barn fordi de skal være hjelpetrengende, men hva om de blir det?? det er en av utffordringene med å få barn, man aner ikke hvordan det blir. Blir han en voldtekstmann? blir han homofil? blir hun/han ett normaltutviklet barn? osv, man tar en hver utfordring som foreldre og man tar ikke bort ett barn pga en utviklingsforstyrrelse!!!

!9.27: jeg kaller mennesker som deg for mindre intelligente. Det er direkte stupid å innbille seg at du vet noe særlig om min grad av selvopptatthet, selvsentrerthet eller overfladiskhet. Du viser bare at du ikke er særlig oppegående.

Til opplysning kan jeg jo fortelle deg at jeg har et barn med spesielle behov som setter svært store begrensninger på hvordan vi kan leve livet vårt.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...