Gå til innhold

Kostholdsråd for gravide....

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Gjest Kira 1+1 underveis ♥

Dessverre har myndighetene gått bort fra å anbefale spekemat som er fryst, de mener at bakteriene likevel overlever. Så eneste som skal være helt trygt er å steke den.... ;) Holder selv på å krepere fordi jeg savner spekemat slik, så lager ofte pizza med salami osv.

Håper den smakte;)

Det er feil at du kan spise spekemat som har vært fryst. Listeria overlever frosten, så den er fortsatt ikke trygg å spise. Mange som går og sier dette - men det er kun toxoplasmose som ikke overlever. Såklart, spis hva du vil, det er jo kun anbefalt at en ikke skal spise spekemat.

Annonse

Jeg er ingen fanatiker og har jeg lyst på en brødskive spekemat så spiser jeg det. Er uansett bare noen få skiver tynn spekepølse det er snakk om og vet man det selv hvordan det er oppbevart så går det helt fint

Syns det er alt formye hysteri om ditt og datt, man kan få kreft av gulrøtter, nøtteallergi av jordbær, og skalldyr/fisk etc er det også masse ulumskheter i. Jeg sier ikke at det ikke er noen grunner til at man får beskjed om obs-obs men jeg personlig mener likevel i moderate mengder, en sjelden gang er det godt lov å kose seg litt for det!

Og ser det på mine to nurker at de har ikke lidd noe under svangerskapene ;)

MEN tenk om det er akkurat den ene biten av spekemat du spiser som inneholder nettopp listeria? Det er ikke mengden eller hvor ofte en spiser det som det kommer an på, men hva som finnes i akkurat det lille en spiser.

Det er andre ting, som miljøgifter for eksempel som må begrenses fordi det er farlig i større mengder. Der klarer vi uansett ikke å forhindre at vi får i oss noe men vi kan forhindre mye. Med en bakterie eller en parasitt blir man ikke mindre syk av én bakterie enn ti så lenge bakterien får sine vekstvilkår tilfredsstilt. Og det er da det blir veldig farlig for babyen!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...