Gå til innhold

Jeg er så irritert på og flau over 6-åringen min nå for tida

Anbefalte innlegg

Hun er rett og slett vanskelig store deler av tida. Hun har alltid vært sjenert. Tidligere sa hun ikke engang hei og hadet til naboen vår når han snakket til henne, og svarte ikke på spørsmål. Kjempeflaut for meg og pappaen. Men det har bedret seg veldig. Hun kan være ute i hagen alene og snakke med naboen, men dagen etter når han ringer på døra for å snakke med meg sier hun ikke hei engang...

Hun er mye sur, og får det teite sure demonstrative ansiket. Det skal veldig lite til før alt er feil. Jeg blir kjempeirritert når hun oppfører seg sånn sammen med besteforeldre og alle vi omgås. Det svinger mye, og hun kan også være blid og søt. Plutsetlig snakker hun som en foss med folk, og ler og er blid. Men det er en overvekt av surhet nå om dagen. Hun er veldig følsom, og blir fort lei seg hvis det er noe hun føler er urettferdig. Men hun vil ofte ikke innrømme at hun er lei seg, selv om jeg ser tårene.

Hovedproblemet er når hun oppfører seg som en d...unge når vi er sammen med andre, altså ikke svarer på spørsmål, ikke sier hei og hadet osv.

Eller er skikkelig sur. Jeg snakker/kjefter med/på henne hver dag om forventninger til oppførsel men det som å snakke til en vegg. Jeg vet at hun er drittlei maset mitt. Nå vet jeg ikke hva jeg skal gjøre lenger, noen med råd?

Fortsetter under...

Har dessverre ingen råd, for mine gutter er helt motsatt. Nesten til det flaue;)

Men skjønner godt hva du mener. Jeg blir en smule irritert på unger som ikke hilser eller svarer når de blir snakket til.

Virker liksom sur og sær da.

Men det er nok bare en fase, går nok over.

Tror kanskje ikke kjefting hjelper, men å snakke med henne om at folk synes det er mye høfligere og penere å svare når man får et spørsmål enn å la det være. En 6 åring bør forstå det, er jo skolejente...

Som du selv sier, kjeft og mas hjelper ikke. På tide å prøve noe annet.

Datteren min var litt sånn at hun ikke sa hei eller ha det til folk som sa det til henne. Irriterende da.

Det eneste som virket her var å overse dette, men hver gang hun faktisk sa hei eller ha det måtte jeg rose henne om hvor flink hun er, og sa slike ting som "se hvor glad Siri ble når du sier hei".

Det kan ta litt tid men det snur.

Overse negativ adferd, ros den positive.

Annonse

Du sier hun er sjenert.

Kan være hun vil hilse, men tørr ikke. Så får hun kjeft etterpå??

Får hun lett venner?

Har selv en gutt på 5.5 som er sjenert, han har kommet seg veldig etter at han fikk hjelp av PPT i bhg.

Ta en tlf til de.

Som spes.ped sa:"Det er ikke godt å ikke kunne være seg selv."

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...