Gå til innhold

Nebbing, GBS, kort livmorhals, flere?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har lært meg en del nye uttrykk i det siste kan man si ;) Er det flere som har erfaringer med overnevnte fra tidligere eller som opplever dette i svangerskapet nå? Skal på ny kontroll i neste uke jeg så er spent på hva de finner ut da. Er 100% sykemeldt nå og tar livet med ro, men legen sa jeg kunne være i vanlig aktivitet etterhvert. Risikoen for tidlig fødsel er der, og de trodde neppe jeg kom til å gå til termin, men HVOR tidlig det ble var det umulig å si. Lurer på hva sjansene er egentlig..men det er vel like individuelt som alt annet..er jo alltid noen som har gått til termin likevel, og andre som har født veldig tidlig, så blir vel bare spekulasjoner..men nå har jeg veldig mye tid til å spekulere, hehe, så hvis det er noen der ute som opplever det samme som meg hadde det vært fint å høre :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hei!

Ja, disse begrepene kjenner jeg godt:) I mitt første svangerskap hadde jeg dette i uke 22. I uke 25 var livmorhalsen min helt utflatet, og jeg ble lagt inn. Mye galt skjedde for meg, dette var på Ullevål. Ingen fortalte meg at jeg burde legge meg ned for å avlaste livmorhalsen, og jeg ble behandlet for gbs altfor sent. Vannet gikk. Jeg håper ikke jeg skremmer deg veldig nå. Hvor langt er du kommet? Får du antibiotika? Hva slags oppfølging får du?

Skrevet

Må bare tilføye at jeg fikk en gutt i uke 28 som det gikk fint med. Han ble behandlet for gbs han også!

Skrevet

Heia

Jeg fikk påvist gbs forrige fredag...

Ble satt på en hestkur med apocillin i 7 dager.

Har fått info om at jeg må ha ny dose apocillin rett før fødselen, intravnøst om jeg skal føde vaginalt..

Kjenner at dette gjør meg nervøs og at ks har streifet meg!!

Lykke til videre :)

Skrevet

Hei Enknerteiertogenspire

, så fint at noen har svart meg :) Jeg er i uke 32, har vært innlagt men fikk dra hjem så lenge jeg tar det med ro. Får antibiotika for gbs nå, men er ikke mye moro å google om det..står mye skremsel :S Legen sa det ikke var farlig..men at de behandler det da jeg har hatt premature rier og kortere LMH, har ikke fått snakket skikkelig med lege, og skal ikke til kontroll før neste uke så føles så lenge til, blir jo gående å tenke mye nå og er nervøs for å få rier igjen evt vannavgang. Skal på ny måling som sagt i neste uke, så er spent på om det er noen forandring. Trist å høre at mye galt skjedde for deg :(

Skrevet

Hei Anonym-74 med 2 små+ma+spire<3

Går på antibiotika jeg også, 5 dagers kur her. Fryktelig hard for magen, har hatt en del kramper, men tror kroppen har vent seg til den nå, men gleder meg til kuren er over ja. Har ikke fått noe info jeg egentlig for snakket såvidt bare med legen over tlf da jeg fikk beskjed om at jeg hadde det og måtte hente resept, skal ikke snakke med lege før neste uke så føler jeg vet så lite og det er usikkert å gå sånn :/ Men har lest om dette og skjønner det sånn at jeg sikkert også må ha behandling ved fødsel og evt barnet hvis det blir smittet :( Er det vanlig med ks i slike tilfeller ettersom du nevner det? Er du kommet langt på vei? Har du "bare" gbs eller noe mere av det jeg har? Håper det går fint med deg.. og meg :)

Skrevet

Hei!

Så bra du skal til kontroll neste uke, og at du får antibiotika. Da kommer det til å gå fint:) Du har jo også kommet såpass langt at barnet klarer seg fint hvis det skulle bli født nå. Det blir kun keisersnitt hvis barnet ligger i sete før uke 34, eller var det 36 tro?! Legene foretrekker at også prematurt barn fødes vaginalt, mindre risiko. Keisersnitt er jo et stort inngrep, og jeg skulle mye heller født vaginalt! Gbsn får du jo behandling for under fødselen så ikke vær redd for den. Har barnet tegn på infeksjon etter fødsel gir de antibiotika med en gang, altså før de har svar prøvene.

Prøv å ligg mye i løpet av dagen, ikke gjør husarbeid eller løft noe. La oss høre hvordan det går på kontroll da:) og lykke til!

Jeg har på cerclage for andre gang nå, et bånd som skal kolde livmorhalsen sammen. Var vellykket for meg i forrige svangerskap!

Skrevet

Var litt betryggende å lese det du skrev nå, leser jo at veldig få barn blir smittet og av de som blir smittet blir få alvorlig syke, men bekymringen ligger jo der likevel.. Ja prøver å ta det med ro..er ikke så lett :P Sysler jo litt rundt her hjemme og er kjedelig å ikke gjøre noenting, men merker at jeg blir kjempefort sliten hvis jeg først gjør noe, helt utslått liksom så må vel være flinkere til å være rolig. Men legen sa jeg kunne være i normal aktivitet, og også gå turer etterhvert..Skal oppdatere etter kontroll ja! Er så lenge til, ikke før torsdag.

Ja har lest om sånn cerlage, hvor langt er du kommet nå da? Så fint at det virket for deg sist, får håpe det gjør det nå også :) Er så deilig at vi har fått litt orden på ting her hjemme nå, er iallefall LITT mer forberedt hvis noe skulle skje nå, kjøpt inn siste rester og kjæresten har redd opp i vugga og vasket babyklær osv :) Fått pakket sykehusbagen også nå, blir litt mindre stressa av å ha ting mere klart.

Skrevet

Heia

Nei har "kun" gbs... så vidt jeg vet i allfall ;)

Får nok ikke ks pga dette nei, men tanken streifer jo!

Lykke til videre, det går bra skal du se :)

Mvh

Skrevet

Ikke at det var barebare altså ;) Bare følte at jeg har så "mye" på en gang liksom, men kan jo være det har påvirket/utløst hverandre pga infeksjonen f.eks. Godt å høre at man ikke får ks pga det da, men skjønner at du tenker den tanken også. Ja det går vel bra, skulle bare ønske dagene gikk litt fortere slik at jeg både ble lenger på vei og slik at den kontrollen kom og jeg hår høre hvordan ståa er nå, føler meg helt fin igjen bortsett fra at jeg blir mye fortere sliten, men det kan jo bare være pga graviditeten også at jeg klarer mindre enn før :) Skal du sjekke om du er kvitt det etter du er ferdig med behandlingen, eller pleier de ikke gjøre det? Siste dagen min med antibiotika i dag, heldigvis!! Magen blir så tullete av det + at nå kjennes det ut som jeg har fått en soppinfeksjon også, holder på å klø meg ihjel :P Men det er jo ingen bombe når man har tatt penicillin da.

Skrevet

Hei

Ja St.Olavs vil ha inn ny urinprøve neste uke for på se om antibiotikan har tatt knekken på gbs`n!!

Anbefaler deg å kjøpe melkesyretabletter for å holde floraen i 1.etasjen ved like :)

De du får kjøpt på apotek er kun vaginalt......

Om du kjøper på helsekost må du sjekke at de kan brukes under graviditet (svelges)

Mvh

Skrevet

Tusen takk for tankene og lykkeønskningene inne på seteleietråden min :) koselig å høre fra deg. Så kjedelig å høre at du har fått så mye å tenke på!! Skjønner at dette må være både nervepirrende og ubehagelig... Men så utrolig bra at de har oppdaget det og har det under kontroll, det er jo ikke noe som er bedre enn det! Nå har jeg ikke hørt så mye om nebbing før, men har ei venninne med gbs som fødte ei frisk fin jente når de var klar over problemet :)

Du får komme med en oppdatering etter at du har vært på kontroll, og knip igjen så lenge du kan!!

Skrevet

Anonym-74 med 2 små+ma+spire<3

Takk for tipset! Skal nevne melkesyretabletter for legen og høre hva han sier til det, men de er kanskje ikke overbegeistra for ting fra helsekost? Skal iallefall gå innom å høre med dem, trenger alt jeg kan for å holde 1.etasjen (hehe) normal, plages så mye med infeksjoner av ymse slag!

Hei Undretrollet :) Ja jeg følger litt med deg vettu, syntes det hørtes så skummelt ut det med seteleie, og skjønner at det er et vanskelig valg for de som må bestemme seg for vaginal fødsel eller ks, Men alt er bare bra med deg nå? Er det lenge igjen til terminen din nå? :) Godt å høre at du vet om folk som har hatt gbs og det har gått bra, det går jo helst bra etter hva jeg leser, men liker likevel ikke at det er en risiko der :/ Prøver å ikke bekymre meg, men blir jo sånn likevel..forhåpentligvis blir jeg beroliget etter legetimen i morgen! Skal oppdatere ja, er veldig spent selv på hva de har å si. Klem!

Skrevet

Hei! Jeg lurer på, hvordan påviser de GBS? tar det lang tid å få påvist det?

Skrevet

Alt er bra nå ja, er ganske lei, men det er nå bare sånn det er ;) Har 26 dager igjen nå og det er jo egentlig ikke lenge, selv om det føles leeenge ...

Lillingen tyner meg bra nå, og det er lite plass til mat og sånt, men jeg presser i meg det jeg klarer ;) hehe...

Koselig at du følge med, jeg følger jo med deg også, og synes det var så kjipt at du har litt av hvert og tenke på nå. Blir spennende å høre hvordan det har gått med deg hos legen i morgen (i dag). Håper det går fint!

Skrevet

26 dager igjen er ikke lenge, men kan skjønne at det føles sånn ja :) Håper du snart har babyen ute hos deg :) Var på kontroll i dag og alt var likt som for for en uke siden, så det var jo bra. Fortsatt 1,7 på livmorhals så er jo ikke mye, men har holdt seg stabilt siden sist. Har vært dårlig i natt da..mageknip igjen og det var slik det begynte sist så er litt nervøs i dag..men prøver å slappe av så godt jeg kan og håpe det går over. Legen sa jeg skulle ringe ved hver minste ting så de følger godt med meg, fikk ny kontroll allerede neste uke igjen så det føles godt. Urinen ble sendt til dyrking så får ikke vite før over helga om jeg fortsatt har gbs-infeksjon. Nå skal jeg spise middag og slappe av foran tv ;)

Skrevet

Heia

Håper det går bra med deg :)

Har lagt inn et innlegg på spåsidene til deg om du orker ?? :)

Mvh

Skrevet

Så bra og høre at det ikke hadde blitt noe verre, og at du enda holder lillingen inne ;) Håper hun holder seg der så lenge at du slipper å føde før du er fødeklar... Kjempebra at du får god oppfølging, viktig både for psyken og for at det ikke skjer noe som dere må vite uten at det blir oppdaget. Kan trøste deg med at jeg alltid har hatt mye kynnere i ca en mnd før de tidligere fødslene mine, og har ventet at det skulle skje når som helst, men det har likevel gått sin tid.

Denne gangen har jeg ikke riktig så mye kynnere som de andre gangene nå, men idag har jeg hatt mange kynnere som har tatt litt tak... Men i dag er jeg faktisk fødeklar, så nå er jeg klar. Men du skal se jeg må vente noen uker til :)

Klem til deg, håper du har det bra tross bekymringene :)

Skrevet

Hei :)

Kom tuslende inn fra 2.trimester i går. Så dette og tenkte, og ville se enda nærmere når jeg så nebbing og kort livmorhals. GBS har jeg ikke fått påvist. Har tatt prøve.

Jeg har nebbing på 3 cm. Og en livmorhals som har gått fra 3,5 til 2,9 på bare noen få uker. Har harde og vonde kynnere som kommer både i hvile og ellers, så kan ikke kontrollere de virker det som. De mistenker at det er disse som skaper nebbingen. IKKE noe morsomt å gå sånn å lure på hvordan det ligger an inni der. Er 100% sykemeldt.. og prøver å ta det med ro... men jeg har fått beskjed om å leve som normalt, bare ikke gjøre ting som fremprovoserer kynnere. Som om det er noe lett når de kommer i tide og utide akkurat når det passer livmoren min.

Håper de små holder seg der inne helt til de er klare til å komme til verden.

Klem

Skrevet

Undretrollet: Hei igjen :) og takk for det. Skal på ny kontroll igjen denne uka så blir jo spennende å se, får god oppfølging ja heldigvis, føles betryggende :) Blir kjempespennende å se når det blir fødsel på deg også :) klem tilbake!

Hei Petrinemor så "godt" at det er flere der ute, er jo ikke glad du har nebbing og kort lmh, men godt å ikke være alene om det akkurat nå, tenker jo veldig mye på det. Jeg har også mye kynnere og de kommer både i hvile og i aktivitet her også, har tatt seg opp mye de siste dagene så er fryktelig spent på om de har hatt påvirkning på livmorhalsen, skal sjekke igjen torsdag. Du har ikke vært innlagt eller noe slikt? Det har jeg (grunnet premature rier), derfor jeg må ta det ekstra med ro og får så tett oppfølging nå.Men hvis du nettopp kom inn på 3. tri så er du ikke kommet så langt? uke 28? Håper jammen de små holder seg inne lenger ja, og særlig hos deg! Men du får god oppfølging nå da? Tror det er gbs som utløser mere kynnere hos meg, som igjen påvirker lmh, men det er noe jeg selv tror da..får vite torsdag om jeg er kvitt infeksjonen eller ikke. Er 100% sykemeldt jeg også så er lange dager for tiden og mye tid til å gruble, men får bare ta hver dag som den kommer og hver dag ekstra inni magen betyr jo mye for gullene våre :)

Skrevet

Oppdaterer tråden jeg i tilfelle noen lurer ;p

Hadde legetime i dag igjen og alt var fint! Alt har gått tilbake. Trakten (nebbingen) hadde lukket seg igjen og livmorhalsen var blitt lengre og helt normal, ca 3,5 :) Ble veldig lettet! Har visst hjulpet å ta det med ro, i tillegg til at gbs har blitt behandlet. Legen sa at gbs som regel kommer tilbake og gjerne innen 6 uker, så de sendte urin til dyrkning, men jeg får antibiotika under fødsel uansett. Fikk ekstra ultralyd også fordi vesla er litt lita så skal på videre kontroller ang det da, men fikk vite at hun var ca 2 kg i dag :-D

Er bare veldig lettet nå fordi alt så så bra ut og at jeg kan leve som vanlig igjen nå. Har jo bare tenkt på tidlig fødsel siste to ukene, nå føler jeg at jeg kan slappe mer av. Legen tror nok at jeg kommer til å føde før termin uansett, men de slapper også mer av nå når jeg er 34 uker :)

Skrevet

Hei:)

Så kjekt at alt er bedre:)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...