Gå til innhold

Smertefri fødsel - noen som har hatt? (Eller tilnærmet sådann) Evt smertefrie åpningsrier og/eller pressrier?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Noen med slike erfaringer her?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg hadde det. Eller, jeg mener jeg hadde det. Mine åpningsrier er korte, varer i kanskje 15-20 sekunder og kommer ofte, er ikke så vonde, men litt som kynnere slik at jeg må puste meg gjennom dem. Plutselig hadde jeg 8 cm åpning en time etter jeg våknet med smerter på morgenen. kom meg opp i et badekar på sykehuset og presset to ganger så var jenta ute. sånn ca :) Var en drømmefødsel, og jeg sier alltid at å føde var ikke vondt!

Skrevet

Jepp.

Eller smertefritt er det jo ikke. Men åpningsriene var som å ha magekramper eller sterke menssmerter. Jeg kom inn med 9 cm åpning. Fødte 3 timer senere - fra 9 cm til full åpning var intenst, men overkommelig. Hadde en time med pressrier. Det var ikke vondt, mer som en hard treningsøkt :)

Kunne gjort det igjen ti ganger på rad. Ikke i nærheten av hvordan jeg trodde det skulle bli.

Gjest Tutt1-2-3!
Skrevet

spørs vel hvordan man definerer "smerte"?

Jeg har født tre ganger, uten annen smertelindring enn en stund i badekar i åpningen de to første gangene. Har ikke syntes det har vært VELDIG vondt noen gang egentlig! Klart at smertene har vært der, men man må jo regne med at det er vondt å føde, og spesielt første gangen hadde jeg ventet noe mye verre etter å ha fått servert alle skrekkhistoriene fra "alle" som hadde født før meg! (-typisk kvinnfolk!)

Første gangen måtte ungen trekkes ut med vakuum, og pga det måtte jeg klippe, og sy ca 40 sting. Syingen var vond, for han begynte å sy før bedøvelsen virket. Husker jeg tenkte at det var dumt jeg ikke tok epidural, så hadde jeg sluppet å kjenne noe av syingen! ;)

Andre gangen var en drømmefødsel, der alt gikk som jeg ønsket!

Tredje (og siste), gikk veldig fort, og om jeg skal bestemme hva som var "vondest", var det den. Riene var så intense, og alt satte seg i ryggen. Greide ikke å sitte/ligge, og sto i prekestol i åpningen og på kne i senga under pressriene.

Men alt i alt, så syns jeg ikke det er vondt å føde, og har vært på beina raskt hver gang! 1. gang hadde jeg forholdsvis stort blodtap og måtte ta det litt med ro i starten, men var ute og vandret i gangene på sykehuset etter noen timer. (MÅTTE kjøpe Japp og Cola i kiosken.. ;) ) 2. gang var jeg også veldig sprek fysisk etterpå, men fikk fødselsdepresjon. 3. gang var jeg i dusjen 10 min etter fødselen, har ikke hatt noen plager og fikk en drømmebaby! :D

Så jeg syns nok jeg har hatt tilnærmet smertefrie fødsler! Kunne nok gjort det flere ganger uten problem, men å være gravid har vært et helvete to av gangene, så ALDRI mer!! :P

Skrevet

ja.

Med begge to.

Kjente ikke riene..

Merket det ved att vannet gikk,men hadde styrtfødsler med begge to da..

Skrevet

Hadde også styrtfødsel med sistemann og merket nesten ingenting(bare murringer som var mindre vonde enn menssmerter) før pressriene. Pressriene var ikke direkte vonde de heller, var mer som intense krefter i sving.

Min første fødsel var igangsatt og kan ikke si riene var direkte vonde da heller, mer som ubehag enn smerter vil jeg si. Da hadde jeg langt svakere pressrier, så måtte jobbe mer med pressing på egenhånd, og syns det var verre/tyngre enn når kroppen mer eller mindre gjorde det selv, som ved siste fødsel.

Skrevet

Åpningsriene mine, fram til 5 cm var helt smertefrie. Jeg hadde jevnlige kynnere, som ikke var hverken lange eller vonde, og jordmor mente at de ikke gjorde noe til eller fra ( jeg var allerede innlagt). Men så skulle hun sjekke, og da hadde jeg 5 cm. Rett etter gikk vannet, og DA ble det vodt...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...