Gå til innhold

Jeg hadde aldri akseptert å gå over termin!!

Anbefalte innlegg

Leser skrekkhistorier og hører om nesten uhell under fødsel der barnet er gul og blå etter å ha ligget for lenge i magen...

Jeg synes alle burde settes i gang seneste 2-3 dager etter termin max..

Jeg har selv 2 barn og NEKTET å gå over termin...

Heldigvis kom de henholdsvis 14 dager før og 4 dager før...

Kjenner noen som har godt 1 uke over..synes det er forferdelig risikofyllt!

Fortsetter under...

Moren min gikk 21 dager over termin med meg i magen, tror ikke det fantes regler for igangsettelse i 1978, men skal ikke si det sikkert! Jeg var 3780 gram og moren min hadde ingen komplikasjoner eller at jeg var dårlig på noe vis.

Nei det går jo som regel bra, men verdt å ta sjangsen tenker jeg!

Og nei for så mange år siden var det vel andre regler.

Tanten min gikk 15 dager over og holdt på å miste søskenbarnet sa hu..hun hadde oksygen mangel...:( Men det var veld normalt å gå så lenge på 80 tallet...

Og det var jo myyye høgere dødsfall av spedbarn på den tiden, mye pga krybbedød..men alikevel...

HI

Derfor har jeg allerede bestilt tid for igangssettelse kl 9 om morgenen på termindato for sikkerhetsskyld. Er ungen ikke kommet da så SKAL den ut.

Mora mi gikk nesten 3 uker over termindato med min søster i 1991, og det er bare flaks som gjør at hun lever for å si det sånn.

Og hvordan fungerer timebestillingen for igangsettelse? Det funger i alle fall ikke slik på min fødeplass hvor alle mine tre er igangsatt, når det passet sykehuset, 15 dager over terminen. Hjalp ikke med snørr og tårer, sinne og fortvilelse der.

Annonse

Hørt om ironi jenter??

Hvis man går over tiden kan man i værste fall risikere morkakesvikt som gjør at barnet ikke får næring og oksygen og dør inne i magen. for ikke å snakke om stor fødselsvekt og vanskelig fødsel!

Jeg er førstegangs og redd for fødselen.. Ba om time til samtale, og fikk den timen på termindato slik at jeg skulle slippe å gå over. Dette er på A-hus...

Jeg var kanskje heldig og møtte på den riktige legen??

Første gang er de strengere, men har du født før så kan du bli satt i gang på termin ja. Kommer nok helt an på hvem du møter om de hører på deg eller ei. Men er mor og barn friske så tror jeg det skal en del til. De vil helst ha naturlige fødsler.

Jeg nekta å gå over termin begge gangene pga kraftig bl, første gangen ble jeg bedt om å vente en stund til og satt i gang 10 dager over termin. Denne gangen blir jeg satt i gang på termindagen hvis ikke noe har skjedd av seg selv til da.

Annonse

Annie 09:14:

Morkaken er laget slik at den skal fungere i et svangerskap. Starter ikke fødselen av seg selv rundt terminen, risikerer man at morkaken degenererer og at barnet ikke får den næringen/oksygenen den trenger. Man kan da etter fødsel se hos enkelte at morkaken er "innskrumpet" og har evt, infarkter (tilstoppede blodårer).

Andre ting kan være at barnet blir stresset i mors mage pga. at det begynner å bli ugunstig å være der inne. Da kan barnet bæsje i fostervannet, noe som ikke er bra (infeksjoner/påvirkning av hjerterytmen og senere pusteproblemer).

Hvis morkaken fungerer bra, forsetter barnet å vokse. Enkelte har fått barn på 56 cm og nærmere 5 kilo (som også kan skje ved sv.diabetes). Dette gir oftere komplikasjoner under fødsel, og faren for oksygenmangel og påvirkning av hjerterytmen øker.

Nå er allikevel ikke et svangerskap et matematisk begrep, og man kan ikke si at akkurat så lenge skal et svangerskap vare. Noen føder 2-3 uker før terminen med alle sine barn. Andre føder 2-3 uker over terminen som også er helt normalt for dem (Noe som er er en differanse på 4-6 uker, og det er ganske mye) . Derfor har man satt terminen + - 14 dager som normal svangerskapslengde.

I og med at man ikke har lang erfaring med igangsettelse rundt terminen, kan man ikke vite om det på lang sikt gir større konsekvenser / komplikasjoner med igangsettelse når man er umoden kontra igangsettelse når man er moden eller hvis man venter og føder av seg selv.

Jeg gikk 10 dager over med jenta mi, som nå er 7,5 mnd, men gjør det ALDRI igjen. Jeg fikk rier, og var oppe i 3 cm åpning, men hun gjorde fra seg i fostervannet og dro alt dette drittet inn i lungene sine. Dette resulterte i hastekeisersnitt. Jenta hadde store pusteproblemer og det endte opp i respirator og ECMO-maskin på Riksen. Heldigvis fikk vi ei sterk jente som klarte seg og er helt frisk i dag, men vi fikk beskjed av en lege vi kjente fra før om at det er 1 av 4 som klarer seg når det blir så alvorlig.

Jeg skal derfor ikke gå et minutt over med neste mann, så da blir det planlagt keisersnitt..

Jeg er veldig med når det gjelder denne problemstillingen, er veldig opptatt av at vi skal få en endring fra dagens regler. Det har man jo nå fått men den er ikke bra nok.

Før måtte man gå 14 dager, nå er det 11 eller 12 dager.

Det er for lenge.

Samtidig synes jeg man ikke skal settes igang 3 dager over termin. Den 6-7 dagen synes jeg kvinnen kan få valget om hun ønsker dette.

Det jeg er sterkt imot i hele denne prosessen er at det skal sitte en lege og bestemme om du skal igangsettes eller ikke.

Noen gravide roper og skriker og får raskt viljen sin mens andre som ikke tør å rope ut bare blir satt til side.

Jeg mener kvinnen skal være med og ta denne avgjørelsen.

Selv hadde jeg nektet å gå mer enn 7 dager over termin. Da hadde jeg dratt til Lillehammer eller St olavs og krevd å få føde der selv om jeg hører til oslo.

Man blir ikke satt igang 7 dager over på Lhmr. Men 11. Man får kontroll med ctg, Ul og gyn 7 dager over. Er alt bra da blir kommer man tilbake 11.dagen.

Det VET jeg, som bor på Lhmr og har født 2 barn der 11 dager over termin.

Hei.

Dette er et vanskelig tema gitt. Nå er det vel lovbestemt at man etter en uke skal inn til en overtidskontroll? ( med ultralyd, urinprøver, osv) og ved minste mistanke om at noe ikke er "perfekt" - dvs kanskje litt lite fostervann, eller mors form er dårlig osv osv så SKAL man settes i gang, Men hvis alt er bra med mor og barn kan man gå to dager til, så igjen inn for en ny sjekk med ultralyd osv. Det er iallefall slik det fungerer på St.Olav.

Jeg gikk selv i mitt første svangerskap til 16 dager over termin. Ble etter 14 dager hinneløst (strippet) men ingenting skjedde. Så ble satt igang 16 dager over termin. Fostervannet var misfarget så jeg fikk en "deadline" på 12 timer på å få ut babyen. Snuppa vår kom etter 10 timer, sprek og fin heldigvis. Ingen problemer i ettertid heller heldigvis :)

Jeg sitter igjen med en god fødsels opplevelse , tross overtid. Jeg ble godt ivaretatt på sykehuset og var selv rolig hele veien. Det er mange ulemper med å gå sååå lenge på overtid, mye som kan skje. MEN! Det er også mye som kan skje med ingangsettelse. . . . Det er en grunn til debatten, så man skal ikke tro at igangsettelse er svaret på alt.

Forhåpentligvis kommer det noe endelig snart, slik at man slipper å sitte med dilemmaet og angsten for å ikke bli hørt på sykehuset.

Personlig kommer jeg i dette svangerskapet til å gå en uke over termin så får man se hvordan status er da, er det fremdeles bra satser jeg på 2 dager til..

God sommer alle :)

Nå er det engang slik av vi faktisk ikke kan velge om vi skal gå over eller ikke.

Jeg ba om igangsetting 1 uke på overtid,men fikk det ikke.Klarte å grine meg til igangsetting etter 11 dager.

Det var i Arendal,så kjære mor virket haha

Jeg gikk 9 dager over termin, og alt gikk helt greit. Skulle igangsettes tre dager etterpå, om hun ikke hadde kommet da.

Men er helt enig i at man ikke skal kunne gå over tiden så lenge. For noen dør en forferdelig unødvendig død, av å komme litt for sent.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...