Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Go kveld alle damer (og menn??) der ute :):)

Nå er gutten min 2,5 måneder gammel, og folk har allerede mast på oss en god stund om når det blir dåp... Jeg døpte mitt første barn da hun var 8 uker, men var (som nr. 2 også er) et ganske urolig barn... Følte derfor selve dåpen bare ble stress, og tenkte derfor at denne gangen skulle jeg vente til babyen var litt eldre og roligere... Men når er det egentlig "meningen" at man skal døpe barnet? Føler at det er forventet at det burde skje tidligst mulig, men vi er ikke kristen og har derfor ingen tro på at babyen ikke skulle komme til himmelen om noe skulle skje og han ikke er døpt enda, som det sies i bibelen... Hva mener dere? Når er det optimalt å ha barnedåp??

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vet ikje katti det er optimalt å døpe..heller ikje katti det er vanligst, men vårres er litt over tre måneder no og skal døpes om en måneds tid. Dette pga at vi brukte nokså lang tid på å bestemme om han sku døpes eller ikje.. Tror ikje det har nåkka å gjøre med om dem kommer i himmelen eller ikje :P Vi gjør det rett og slett fordi vi syntes det er så hyggeli med faddera :) Angående alder så er det vel greit hvis mamma og pappa føler at dem har overskudd til å organisere festen..og at ungen kansje er blitt litt mer vant til tilværelsen her i verden :) lykke til med dåpsplaner!

Skrevet

det kan man vel selv velge, vi døpte vår når han var 6 mnd syns det var helt supert.. følte ikke j hadde verken tid eller ork før, og vi fikk et desember barn så syns det var greit og vente til litt bedre vær..;)

j tror det varierer veldig når folk velger og døpe barna sine, og ingen fasit på det..

Skrevet

Vi døpte vår gutt når han var 3,5 mnd. Det gikk helt greit.

Fikk tima mat og soving bra i forhold til kirka, så han sov seg gjennom hele seremonien :)

Festen etterpå gikk forholdsvis greit, ble ikke så mye soving som vanlig pga mye slekt som skulle holde og hilse på. Havnet 2 timer over "skjema" i forhold til kveldsstell og leggetid, men når han endelig kom i seng så sov han hele natta :)

Grunnen til at vi tok det når han var 3,5 mnd som var i slutten av april, var at hvis ikke vi tok det da så måtte vi ventet helt til juni (pga konfirmasjoner hver søndag i hele mai) og da hadde han blitt for gammel synes jeg. I tillegg til at dåpskjolen og lua skulle passe. Denne er str 3-4 mnd :)

Skrevet

Jeg ville vente til vi begynte med fast føde, så vi døpte da han var litt over 4 mnd. Grunnen til dette var at da visste jeg at han ville være rolig ganske lenge i forhold til den litt uforutsette flaskematingen før. Vi døpte samtidig med to yngre og disse måtte mates og skiftes bleie på i løpet av tiden i kirka. Foreldrene stresset veldig mens vi satt der med en gutt som kikket i en plastbok. Det eneste negative var at dåpskjolen nesten ikke passet...

Skrevet

Hvis dere ikke er kristne, hvorfor ønsker dere da å døpe barnet? I mitt hode virker det litt unaturlig?

Vil tipse om at det finnes alternative ikke-religiøse alternativer - humanistisk navnefest eller privat navnefest :-)

Skrevet

Vi valgte å vente til han var 5mnd gammel før vi døpte sønnen vår, og det er jeg utrolig glad for i ettertid. Jeg ammet og ga han grøtmåltid før vi dro til kirken. Gjennom hele sermonien sovnet han på fanget mitt med unntak da presten hellet vann på hodet hans. Selve festen holdt vi hjemme hos oss, og siden han kan være mye på golvet og leke var det en fryd :)

Lykke til!

Gjest LillyBelle65
Skrevet

Her er tuppa ca 4 og en halv mnd når hun blir døpt. Jeg er veldig glad for at jeg ikke sto på mitt om å døpe henne før, for hun har vært ganske urolig og sulten hele tiden før hun ble 3mnd. Det hadde jeg rett og slett ikke orket i kirka og selskapet etterpå. Nå er hun blid som ei sol hele dagen lang, selvfølgelig litt grinete når hun trøtt/overtrøtt eller er sulten. Nå gleder jeg meg bare til dåpen, og håper det blir en fryd som alle andre "vanlige" dager :)

Gjest Madolyn
Skrevet

Vi hadde navnefest/navneseremoni i regi av humanetisk forbund (vi er sosialhumanister, giftet oss med sosialhumanistisk seremoni). Disse seremoniene arrangeres hver 6. mnd, og gutten vår var ca 8 uker gammel. Han oppførte seg eksemplarisk under hele seremonien, men hadde nesten ikke regna med annet; det er når vi legger ham FRA oss at sirena går :D Hadde en melkeflaske parat (hadde bunad så vanskelig å amme), og han suttet litt på den og sovna :) Det var 10 dåpsbarn, den eneste det var litt "jobb" med var en søt gutt som var rundt 2 år. Men sånn er det med dåp tenker jeg, bare sjarmerende med disse barna som løser opp stemningen :)

Ps: vi fant ut når vi skulle hjem til koldtbord og kaker, at gutten hadde på dåpskjolen feil vei under hele seremonien, upps!!! men mest moro :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...