Gå til innhold

For å spørre på en annen måte: ville du jobbet i det offentlige eller det private om du kunne velge?

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Velger offentlig, pga tryggheten og fordi det er der "min" jobb finnes. :-) Når man velger å bli lærer, så velger man samtidig bort muligheten til å bli rik, i alle fall på penger.

Jeg legger heller til grunn at jeg vil gå hjem ved arbeidstidens slutt, og at overtidsarbeid ikke er inkludert i lønna, slik det er i det private.

Jeg vil absolutt velge offentlig

Enig med 21.56. Har inntrykk av at det forventes MYE overtid i det private, mer enn man får betalt for.

Har jobbet i det offentlige i alle år, noe som kom godt med da jeg ble langvarig syk. Jobber du i stat/kommune, har du etter 1 års sykemelding, altså når du skal over på AAP, krav på utbetaling også fra f.eks Statens Pensjonskasse. Dette gjør at du ikke sliter med kun 66% av lønna, men får tilnærmet full lønn også da.

Så kan en nevne gunstige boliglån. Det er mye penger spart å ha lavere rente enn andre. 2,8% i boliglånsrente er lavt!

Skal du ha foreldrepenger, og har tjent mer enn 6G, så er likevel 6G max du får utbetalt. Jobber du i det offentlige dekker arbeidsgiver opp resten, slik at du får utbetalt det samme som du får i lønn.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...