Trolleliten Skrevet 16. juli 2011 #1 Del Skrevet 16. juli 2011 Jeg har endelig bestemt meg for å bli lærer! Ta opp fag for deretter å søke på høyskolen neste år. Men, jeg kjenner egentlig ikke så mange lærere, og lurer på om noen her har tid til å fortelle litt... Har man virkelig så lang sommerferie? Hva ligger startlønn på? Vet noen forskjellen på å jobbe på barneskolen vs ungdomsskolen? Jeg vet bare at jeg elsker å forbrede ting, prosjekter, følge opp og være sammen med barn! Takknemlig for svar! Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/143405178-noen-l%C3%A6rere-her/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Hercule Poirot Skrevet 16. juli 2011 #2 Del Skrevet 16. juli 2011 Kan svare på noe av det du spør om. Sommerferien er i juli måned, fridagene i juni og august er avspasering som jobbes inn i løpet av skoleåret. Arbeidstid for lærere er 43,5 t/u, pluss en uke (tilsammen) med planleggingsdager, 37,5 t. Men ja, vi har fri omtrent like lenge som elevene om sommeren. Noen skoler har planleggingsdager et par-tre dager rett etter at elevene slutter i juni, og så godt som alle har to-tre planleggingsdager før elevene kommer i august. Her finner du minstelønnstabellen for de forskjellige kategoriene, en adjunkt har f.eks. kr 368 000 i begynnerlønn. http://www.utdanningsforbundet.no/Hovedmeny/Tariffavtaler/KS/Minstelonnstabeller/ En av forskjellene i barne- og ungdomsskolen, er antall undervisningstimer pr uke. Jeg vet ikke hvor mange timer dette er nå, siden jeg jobber i vdg. En annen forskjell ligger jo rett og slett i alderen på elevene, du må selvfølgelig forholde det nokså forskjellig til 1. klassinger og 10. klassinger. :-) Lykke til - det er et fantastisk yrke! Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/143405178-noen-l%C3%A6rere-her/#findComment-143405436 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Brillefint - Jadda! Skrevet 17. juli 2011 #3 Del Skrevet 17. juli 2011 Ungdomsskole: Er du kontaktlærer underviser du 23 t/u. Hvis ikke: 22. Man har også noe bundet tid - dvs. tid du skal være på arbeidsplassen for å delta på møter m.m. MYE forbederelser og retting på kveldene. Kan med hånden på hjertet si at jeg har jobbet inn alle avspaseringsdager i løpet av året (og vel så det....) VELDIG gøy å jobbe med ungdommer. Mellomtrinnet: Ikke kontaktlærer 26 t/u undervisning. 1 time mindre for de som er kontaktlærere. Evt. 2. Kommer an på elevantallet du er kontaktlærer for. + bundet tid. Også krevende mtp ettermiddagsarbeid. Har selv bare jobbet på u-trinnet til nå, men håper overgangen til mellomtrinnet gjør at jeg kan jobbe mindre når det er helg. Småskole (1-4): Antall timer er jeg ikke sikker på, men lite rom for pause i løpet av dagen så lenge man har elever. Så ganske slitsomt på jobb:) Her er det veldig individuelt - alt etter hvor mye man brenner for jobb osv. mtp kveldsarbeid. Men mange av de som jobber på småskole har ettermiddagene fri stort sett (har kollegaer som jobber der). Det varierer fra skole til skole, men i år var min arbeidstid slik: Mandag 08.15-15.30 Tirsdag 08.15-15.00/14.00 (annen hver) Onsdag 08.15-15.00 Torsdag 08.15-14.00 Fredag 08.15-12.00/13.00/14.00 (alt etter når siste undervisningstime var) + minimum 10 timer helg/kveldsarbeid Ferie: 2 dager høstferie + helg 7 dager juleferie + 2 helger 5 dager vinterferie + 2 helger (1 før og etter) 6 dager påskeferie + 2 helger Sommerferie fra 23.06-15.08 (planleggingsuke i 4 dager før elevene kommer) + fri 19.08. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/143405178-noen-l%C3%A6rere-her/#findComment-143405886 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Alva♂️♂️♂️♀️ Skrevet 17. juli 2011 #4 Del Skrevet 17. juli 2011 Ser du har fått to gode svar. Jeg har ikke jobbet fast på mellomtrinnet, men har hatt vikariater her på opp til 2-3 måneder om gangen. Og så har jeg jobbet 1,5 år i lange vikariater (1 år og 0,5 år) på ungdomsskole hvor jeg har hatt kontaktlæreransvar. Å jobbe på mellomtrinnet synes jeg er lettere med tanke på etterarbeid, og det er heller ikke faglig utfordrende. Men det er veldig oppdragende. Mye konflikter, tårer, betroelser osv. Jeg personlig synes det ble for mye oppdragelse, og for lite lærerarbeid på mellomtrinnet, og jeg savnet veldig å bli litt mer faglig utfordret. På ungdomstrinnet er den faglige utfordringen større, spesielt på 10.trinn, og det er vesentlig mye mindre oppdragene. Litt så klart, og er man kontaktlærer og får utfordrende elever kan dette fort stjele veldig mye tid. Men her er elevene eldre og tar i større grad ansvar for egen læring. Jeg synes også dette er en helt nydelig alder, og stortrives med å jobbe på dette alderstrinnet. Brytningen mellom barn og voksen står i sentrum, og det er fascinerende å følge dem, lese stiler de skriver, høre resonnementer de gjør osv. Men man må også vite at man som ungdomsskolelærer vil bli kronisk baksnakket av elever, på godt og vondt, og at elevene er mestere i å smiske og manipulere. På barneskolen, kanskje spesielt småtrinnet, blir man gjerne nesten litt tilbedt som lærer (spesielt av jentene), men på ungdomsskolen vil mange lærere oppleve å nærmest bli avskydd og hatet. Ellers er, som de andre sir, forskjellen antall undervisningstimer man har. Jeg vet ikke om det er så skjematisk som hun over sier, for antall undervisningstimer er også avhengig av fag. Altså to lærere på ungdomsskolen som har samme trinn og begge er kontaktlærere, kan likevel ha ulikt antall undervisningstimer. Norsk f.eks er et veldig mye større undervisningsfag enn KRØ, og man får dermed flere timer med undervisning når man har praktisk-estetiske fag, enn eksamensfagene. Men lønnen er lik uansett om en jobber på barneskole, ungdomsskole, eller vgs. Man får lønn etter utdanning og ansiennitet. Jeg for min del elsker yrket mitt. Jeg gleder meg til hver eneste arbeidsdag, og ingen dager er like. Noen dager er veldig tunge, og jeg har gått på noen smeller i min ganske korte karriere der jeg har måtte tørke tårer over elever sin skjebne (man kan risikere å møte noen ganske fæle skjebner der barnevernet ol er involvert), men de fleste dager er veldig gode. Mange morsomme kommentarer, gøye diskusjoner, alle de nydelig ungdommene man får lov til å bli kjent med, følelsen av å utføre en viktig jobb, få brukt seg selv og fagkunnskapene sine... Jeg vil absolutt anbefale læreryrket! :-) I år har jeg avspasering/ferie fra 22. juni til 20. august (kun juli er ferie), det er veldig deilig! ;-) Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/143405178-noen-l%C3%A6rere-her/#findComment-143406196 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest ♥ JuniGull10 ♥ Skrevet 17. juli 2011 #5 Del Skrevet 17. juli 2011 Du har fått flere gode svar, men jeg må fortelle deg hva jeg mener om yrket mitt! :-) Jeg jobber på en liten barne og ungdomsskole. Jeg rakk å jobbe i 2 år før jeg fikk sønnen min (har vært hjemme dette skoleåret). Jeg har for det meste jobbet på u-skolen, der jeg bl.a har vært kontaktærer, men fordi jeg er den som har mest fordypning i K&H på vår skole, så har jeg måttet ta en del timer i dette faget helt ned i 3./4.klasse også. Til høsten blir jeg kontaktlærer for en 7.klasse og skal undervise fra 7.-10.kl. (Planen er å følge dem opp på u-skolen). Jeg stortrives på u-skolen. Jeg startet opp som faglærer, men ble kontaktlærer etter 2 mnd pga en sykemelding og det ansvaret var en god opplevelse. Når du er kontaktlærer så blir du kjent med klassen din på en helt annen måte. Jeg har fått følge elever jeg aldri vil glemme. Det er dager med latter og dager med tårer. Jeg ble fort glad i elevene mine. Det var helt fantastisk å se dem på avslutningen nå før sommeren, hvor mye de har blomstret i løpet av disse årene på u-skolen. Slike opplevelser gjør at jeg elsker yrket mitt. Bare vær forberedt på at det langt i fra bare er å jobbe med fag.. Det holder ikke å ha toppkarakterer i ditt fagfelt, hvis du ikke klarer å engasjere deg i elevene. Men det er nettopp denne siden mange syns er slitsom, det er så mange såre sjebner der ute som trenger ekstra hjelp, men som ikke får det (dårlig økonomi i kommunene, lite tid, sykemeldinger, krav fra staten +++). Som nevnt trives jeg best på u-trinnet. Der kan vi diskutere, de er i ferd med å få egne meninger og vi kan gå i dybden i ulike emner. Jeg valgte å ta fag, så ppu tilslutt. Jeg ville ikke bli allmennlærer, men nå er det vel forandringer i utdanningsløpet igjen? Uansett, du må kjenne etter hva det er du vil med utdannelsen din. Jeg trives bare ikke på småskolen. Jeg syns det er best når de er litt eldre, når de er i ferd med å løsrive seg fra foreldrene og skal finne seg selv. Det må sies at jeg også underviser i RLE og Samf. og der er det mange emner som er intr. på u-trinnet. Lønnen kan variere litt fra kommune, men de har jo tariffen å holde seg til. Den kommunen jeg bor i tilbyr høyere lønn til nyutdannende (tror de går rett på 4 års ansiennitet), da de jobber for å få inn flere kvalifiserte faglærere. Typisk at jeg jobber i nabokommunen! Og når det gjelder arbeidstid: Type fag har mye å si. Jeg underviser ikke i tentamensfag, så jeg slipper unna MYE rettetid (matte, norsk og engelsk). Et eks: K&H: Det er mye forarbeid og etterarbeid, men lite arbeid underveis. Jeg mener å huske at da jeg tok vikartimer som student fikk jeg betalt for 30 min planleggingstid, for hver 2. klokketime med undervisning i K&H. Lykke til! Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/143405178-noen-l%C3%A6rere-her/#findComment-143406337 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Trolleliten Skrevet 17. juli 2011 Forfatter #6 Del Skrevet 17. juli 2011 Tusen takk for gode (og utfyllende) svar! Har printet de ut, slik at jeg kan lese de igjen og igjen..hehe Gleder meg virkelig! Er så deilig når man endelig vet hva man skal bli når man blir stor!!! Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/143405178-noen-l%C3%A6rere-her/#findComment-143406481 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Brillefint - Jadda! Skrevet 17. juli 2011 #7 Del Skrevet 17. juli 2011 Alva har rett ang. timer. Glemte at på min skole har vi såkalt flat leseplikt. Dvs. at alle fag telles like tungt og alle underviser like mye. Vi får heller en "rettedag" etter tentamen. Det er vanlig å ha færre timer hvis man f.eks. har norsk - som er et tungt fag. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/143405178-noen-l%C3%A6rere-her/#findComment-143406506 Del på andre sider Flere delingsvalg…
togutter-08og10 Skrevet 18. juli 2011 #8 Del Skrevet 18. juli 2011 Jeg har jobbet som lærer i snart 20 år på 4 forskjellige skoler og mye har forandret seg på disse årene kan jeg si deg. Men elevene er fortsatt like bra da. Først og fremst må du nå bestemme deg for barnetrinn 1.7 kl utdanning eller u trinn 5-10. kl trinns utdanning før du søker. Nytt fra i fjor. Har du mulighet til å jobbe litt som vikar for å få en følelse av om du vil jobbe med små barn eller e store først er det en fordel. De fleste anbefaler u trinn her ser jeg, men jeg har bare positivt å si om 1.4. kl også. Mye mindre retting og etterarbeid, men veldig hektisk når du først er i klasserommet. De små er så søte, lærevillige og motiverte for å lære, dette er helt herlig. Men ikke ta førskolelærerutdaning og tro du får jobb i skolen. Det er ikke så lett i dag som for ti år siden. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/143405178-noen-l%C3%A6rere-her/#findComment-143408614 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå