Gå til innhold

Dere som har katt- hvor mye penger bruker dere på den i mnd?

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Jeg har fem katter, og bruker MYE penger på dem. Men, to av dem er utstillingskatter som skal gå i avl og derfor blir det mye ekstra med dna-tester, blodprøver, utstillinger, hotell, kjøring osv osv. Bortsett fra det så kjøper jeg skikkelig kattemat, og dyr kattesand for å unngå lukt. Forsikring er lurt, så slipper du å ha valget mellom å få katten frisk eller å måtte avlive den... For en huskatt koster en bra veterinærforsikring 5-600 i året. Ikke la katten gå ut før den er kastrert og id-merka, og den bør være bortimot et år før den er ute på egen hånd. Først da er kattens stedsans utvikla...Mine katter er innekatter, i tillegg har de kattegård, så de er aldri ute på egen hånd. Da er de sikra mot å bli borte, påkjørsler, sadistiske mennesker (har jo lest her inne om folk som legger ut rottegift til nabokatter...)

Annonse

Vi kjøper en sekk med for i mnd, og det koster 199 kr. så er det et par ormkurer i året da. har ikke chippet katten min jeg. har hatt katt hele livet og ikke brukt chip. men har kasterert dem da. hannkatter koster dette ca 700 kr. forsikring har vi heller ikke hatt!

Hallo.. jeg har hatt katter hele livet. vi bor på bygda å har alltid hatt blandingskatter som vi har fått gratis av noen som ønsker å gi bort. den jeg har nå har levd i 9 år nå. og jeg mener at et dyr er et dyr, har det vondt skal det avlives. å så mener du at jeg ikke skulle hatt dyr da???

ikke 20.50

21:07

Om du har ei hukatte som blir drektig, hva gjør du da om katten trenger keisersnitt? Slår henne ihjel i stedet? Et keisersnitt kan komme på opptil 15 000 om du er skikkelig uheldig med tidspunktet... Det er pga sånne bønder som deg at katten har så jævlig lav status. Det er jo bare en katt, og den er gjerne gratis. Jeg mener at katter IKKE skal være gratis. De bør være chippet og vaksinert ved levering, og koste så mye at det dekker disse utgiftene. Ikke mer, for man bør ikke tjene penger på huskatt eller blandingsavl. De som driver med seriøs rasekattavl har så mye utgifter på avlen at de ikke tjener penger, og da blir det helt feil at useriøse folk som ikke tester for arvelige sykdommer osv skal sitte og tjene penger...

Kanskje folk tok litt bedre vare på kattene om de ikke bare kunne hente en ny så fort den gamle ble borte. Har selv tatt til meg to hittekatter. Sluppet ut alt for tidlig på egen labb, og selvfølgelig ikke chippa...

Annonse

På en katt bør man bekoste sterilisering og en ormekur pr år, ellers behøver ikke katta å koste nær sagt noen ting.

Fatter ikke poenget med å kjøpe dyrt spesialfor til en katt. Brødskive med leverpostei og middagsrester holder i massevis.

249 kr på tørrfor hver 6 uke ca, og 120 kr i våtfor i uka. Ja han har dyr smak.... Har vært hos veterinær et par ganger, og det kostet rundt 1000 kr hver gang. Ikke så ofte det er nødvendig. Var kastrert og chippet da vi overtok han.

Stakkars katt om den må leve på middagsrester og brødskive med leverpostei. Snakk om å fore katta med drit. Blir det samme som å si til noen som spør om hva et barn koster i matveien:

Frukt og grønt osv er ikke noe viktig, kjøp firstprice nudle-pakker, så er det kjempebillig å ha barn!

Har man dyr, burde man også ha rå til å gi den god mat! Katter har behov for næringsrik mat, de også. De skal ikke fores med salt, krydder, tilsetningsstoffer, som den får i seg om den må leve på middagsrestene deres.

skam deg.

HI: En katt er ikke så kjempedyr i mnd. Undersøk med forpriser hos vet/dyrebutikke, sjekk hva forsikring vil koste hos ditt forsikringsselskap, også kommer id-merking/chipping, sterilisering, ormekurer i tillegg. Også kanskje noen stelleprodukter, og et vet.besøk av og til.

Katten vår er nå tilnærmet gratis i drift. Husker ikke hva ormekuren koster, men det er ikke mange kronene i året.

Den er en fantastisk jeger og spiser hovdsaklig det den fanger selv. I tillegg har den innyndet seg hos naboen og spiser der like ofte som her. Den går fritt ut og inn av to hus.

Den er ikke forsikkret. Skulle avliving bli nødvendig har jeg råd til å betale for det, eller jeg kan gjøre det selv om nødvendig.

Så lenge katten er sterelisert er det lite sansynlig at den trenger keisersnitt. Uansett hadde jeg hatt penger til å betale det om jeg ville.

På grunn av bønder som meg finnes det faktisk katter som lever gode naturlige liv uten å være innesperret det meste av dagen.

Enkelt og greit :

Er du inneforstått med at du må betale ganske høye veterinærkostnader, eller synes det er greit med avliving om den blir syk -> blås i forsikring !

Hvis du ikke tror på alt som hysteriske kattemennesker sier om dyrt fôr osv -> kjøp fôr på Felleskjøpet som er testet og laget i Norge, og duger for de fleste katter ;-)

Hvis du ikke vil ha en hannkatt som rømmer, og pisser overalt, eller en hunnkatt som får kattunger hvert halvår -> sett av penger til sterilisering/kastrering.

Er du bekymret for om du har råd til å "holde" en katt -> da har du trolig så dårlig råd at de få pengene det koster bør brukes på noe mer fornuftig, som å gi dine egne unger mat....

Merkelig....

Kattene i min barndom de levde på kraftfor beregnet på ku (pr. selvforsyning rett foran nesa på kyrne), nysilt (altså nymelket) melk, brødskiver med leverpostei eller makrell i tomat og litt middagsmat. I tillegg til det de evt. gadd å fange selv. Makan til flotte katter finnes fader ikke i dag! Blanke og fine i pelsen, ja, rene prakteksemplarene. Hadde de det så inderlig fælt, disse kattene da, siden de ikke fikk kattemat til x100-lapper pr. kg?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...