*julybirth* Skrevet 16. juli 2011 #1 Skrevet 16. juli 2011 synes det var flott at andre la ut tips om tiden på barsel her, og tenkte kansje det var flere som hadde noen tips? som medisinsk grønnsåpe til vask av underlivet/hårføner etc, eller vaskeservietter, jeg blir glad for enda flere tips om noen har ikke lenge igjen til jeg skal på barsel
*julybirth* Skrevet 16. juli 2011 Forfatter #2 Skrevet 16. juli 2011 noen som har har hatt med seg energi drikk med seg på sykehuset for å piffe på energien pga lite søvn etc ? eller holdt seg m kaffe mens fødsel var igang? det er ikke skadelig på noen måte ? dumt spørsmål vet hehe....
2små,rosa&blå Skrevet 16. juli 2011 #3 Skrevet 16. juli 2011 Ta med store håndklær. De som er her er bittebittesmå og stive...
A_K Skrevet 16. juli 2011 #4 Skrevet 16. juli 2011 Amme-bh, ullinnlegg, brystvortekrem, store truser, våtservietter, både til deg og baby. Jeg drakk energidrikk under fødsel. Synes også brus var godt da. Og noe lett - ikke søtt- å spise på under fødsel, kjeks eller frukt. Druer og epler. Bringebær er godt og skal fremme melkeproduksjonen Lykke til!!
Lykkeli & gla ♥ jentene mine ♥ Skrevet 16. juli 2011 #5 Skrevet 16. juli 2011 Her er det mange gode tips, råd og erfaringer ang. barseltid og utstyr, også en del om den mer "mentale" delen; http://www.barnimagen.com/forum/thread/139555722
Maybeline Skrevet 17. juli 2011 #6 Skrevet 17. juli 2011 En ting å være litt obs på er at mange barn har en helt annen døgnrytme enn oss voksne. 1 døgnet er de snille og rolige, mange sover mye og er slitne etter fødsel. Det som er vanlig er at de våkner mer til liv om kvelden og utover natten og vil suge ofte! Av en eller annen grunn blir mange veldig sugelystne på natten. (Jeg jobber på barnsel på vi driver mye med avlastning på nattetid. Hehe) Så forbered deg på å måtte snu døgnet. Det er lurt å ikke legge opp til besøk hele dagen, men ta deg sovepauser og lad opp til kvelden igjen. Som regel kommer melken 3 dagen (for 1 gangsfødene) og da sover barnet over litt lengre tidsrom.
miss c. Skrevet 17. juli 2011 #7 Skrevet 17. juli 2011 Ha med en imsdal-flaske på do når du skal tisse, slik at du kan "spe ut" urinen - så svir det ikke så mye.
Astro - 27.07.11 Skrevet 18. juli 2011 #8 Skrevet 18. juli 2011 Lysyl og litt maskara og en børste og hårgele og en lite speil. Så kan man gjøre seg litt representabel før man får besøk =)... Og man kan gjøre det fra sykesengen, så føler man seg litt fresh.
*julybirth* Skrevet 18. juli 2011 Forfatter #9 Skrevet 18. juli 2011 tusen takk for masse fine tips er så lenge siden jeg var på barsel nå, snart 10 år siden, og kom helt uforberedt den gangen... litt lyst å iallefall prøve å forberede meg denne gangen, og ha med litt praktiske ting..
Alida*Englebarn Skrevet 18. juli 2011 #10 Skrevet 18. juli 2011 Det verste jeg husker fra barsel var at jeg bodde på rom med andre som mottok besøk på rommet. Folk ble hele besøkstiden og jeg følte meg invadert. Husker at jeg ikke orket å gå på do når andre hadde besøk på rommet. En gang hadde jeg blødd og skulle liksom med blod i baken sprade rundt forbi folk. Er det slik ennå at man mottar besøk på rommet? Jeg kommer til å si fra denne gangen,,,hehe eldre og mer modig:-)
Frøkna vårbarn 2014 Skrevet 18. juli 2011 #11 Skrevet 18. juli 2011 Jeg har hørt at grunnen til at babyen spiser mye om natta er at det er da melkeproduksjonen til mor justerer seg, så det er biologisk riktig at de skal være våkne om natta og spise. Veslefrøkna sov aldri mellom kl 23 og 4 de første 2 månedene.... Men så begynte hun plutselig å sove fra kl 23 til 10... Litt av en overgang
Gjest En til 2011 <3 Skrevet 18. juli 2011 #12 Skrevet 18. juli 2011 Drikk mye vann, da blir ikke urinen så konsentrert hvis du er klippet/sydd... Det svir en del å tisse for å sei det slik Jeg tar med egene bind denne gangen, sist gang delte jeg rom med andre og det var fritt hele tiden + at en av jentene græbba med seg en hel høug den dagen hun dro hjem.Irriterende!! For meg holdt vanlige nattbind med vinger sist gang, blødde minimalt
Maybeline Skrevet 18. juli 2011 #13 Skrevet 18. juli 2011 Jeg har kjøpt litt forskjellige størrelse bind. Men hvilken type er det lurest å kjøpe inn mest av? Regner med det går endel bind de første ukene. Bruker dere nattbind på dagen også?
Alida*Englebarn Skrevet 18. juli 2011 #14 Skrevet 18. juli 2011 Det går vel i svære bleier de første dagene, siden nattbind:-O
Februarmamma 2011 og 14? Skrevet 18. juli 2011 #15 Skrevet 18. juli 2011 Libresse tynne nattbind med vinger funket på andre dagen for meg. Viktigst i klesveg er type joggebukser å dra på seg når man ikke ligger under dyna, samt tøffler som du kan ta på uten å bøye deg og ikke er varme. Barsrlmenyen kan være kjedelig, ønsk dere frukt og grønt i barsrlgave på sykehuset! Ha med imsdalflaske til å fylle på. Da slipper du fylle de små plastkoppene hele tiden. Og for all del, sørg for ikke å havne på 4-mannsrom!
NostraStoria Skrevet 18. juli 2011 #16 Skrevet 18. juli 2011 De tynne Libresse bindene holdt ikke på meg sist jeg hadde fødst, jeg var helt avhengig av de svære bindene en får på sykehuset, fikk stadig "uhell" med dem også, og måtte bytte ofte. Men så er det forskjell på hvor mye en blør. Iiiiik, det er min store frykt å havne på 4 mannsrom! Det må jo være reine marerittet! Kommer til å stikke hjem tidlig i så tilfelle siden jeg bor i gåavstand fra sykehuset.
MAXlykke *gutt utenfor magen* Skrevet 18. juli 2011 #17 Skrevet 18. juli 2011 jeg fikk ett supertips før jeg skulle føde av ei venninne, som jeg ikke hadde tenkt på en gang.. er så glad for det ENGANGSTRUSER!! Slipper å ødelegge dine egne, å så sitter bleier/bind supert )) Jeg blødde faktisk så mye at jeg brukte liberobleiene til babyn i trusa om natta ) Det funker ihvertfall bra!
zassy☆ Skrevet 18. juli 2011 #18 Skrevet 18. juli 2011 Litt på siden-spørsmål, men hvis man blør sånn kjempemye blir man ikke veldig svimmel/dårlig av det? Greide dere være oppreist? hehe.
NostraStoria Skrevet 18. juli 2011 #19 Skrevet 18. juli 2011 Jeg hadde ikke besøk eller noe på sykehusoppholdet, men husker jeg ble fort svimmel ja.
*julybirth* Skrevet 18. juli 2011 Forfatter #20 Skrevet 18. juli 2011 ikke tenktpå å bruke liberobleiene til eget bruk før nei, men supert tips hvis man blør så mye )) og godt dehar engangstruser, men jeg tar med, og ser hva som passer seg best blir det mye så bruker jeg nok bare engangs. slipper vask og , men sikkert godt å få på seg egne etter hvert og, og iallefall når man skal hjem, lure på om det er muli å snike med seg noen bind og truser hjem hehe, hvis man sku vær så uheldig og kun føle at det er det som ermest behagelig, og pga mye blødning etc... tar med de største nattbindene til always jeg, aldri klart libresse, blir sår og synes de er stive, men hver sin smak, mindre bind kjøper jeg etter hvert , eller min mann :-p
Astro - 27.07.11 Skrevet 19. juli 2011 #21 Skrevet 19. juli 2011 De største nattbindene til Always funka fint for meg den 2. dagen. Også må jeg ha med kamera!!!
Billie Jean Skrevet 19. juli 2011 #22 Skrevet 19. juli 2011 Litt kvalmt kanskje, men jeg fikk hemorroider etter sist fødsel, og de er det jo best å begynne å behandle med en gang. Sheriproct rectalsalve er hvertfall pakket ned i min fødebag:p Og så synes jeg det er viktig å være ærlig mht hvor mye besøk man ønsker, både til barsel på sykehuset og hjemme... Det er så lett å tenke at man skal være "tøff" og at man skal tørre å si fra til alle de velmenende personene som vil treffe babyen. Men så er det ikke så lett når det kommer til stykket. Man er sårbar, hormonell og har (typisk kvinner...) et ønske om å ikke skuffe venner og familie. Så tar man kanskje imot mer enn man egentlig orker i den nye situasjonen. Jeg har hvertfall jobbet endel med meg selv nå i forkant, fordi jeg opplevde å bli veldig sliten sist. Og et siste tips: Få ammingen skikkelig igang før du drar fra sykehuset. Bruk de jordmødrene/barnepleierne som er ansett som dyktige på amming, og spør og grav:)
Billie Jean Skrevet 19. juli 2011 #23 Skrevet 19. juli 2011 Jeg ville ikke satset på kaffe *julybirth*, varme drikker når du er oppi en så heftig økt som fødselen er (var det hvertfall for meg;), funker dårlig. Energidrikk/kaldt vann og noe kjeks/banan/sjokolade er pakket ned i min fødebag:)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå