Gå til innhold

Synes 11 åringen min er småfeit til tross for at han går på fotball 3 ganger i uken og

Anbefalte innlegg

i tillegg er med oss på både fjellturer, skiturer og vi ellers er aktive og ikke spiser noe voldsomt.

Er det normalt og være litt småfeit når man er 11 år?? Både jeg og faren er normalvektige.

Fortsetter under...

Nei, det er ikke normalt, men det kommer jo ann på hva du mener med "småfeit".

Fotball 3 ganger i uka og aktiviteter med fammilien er på langt nær nok om han er innaktiv ellers. Å gå noen kilometer frem og tilbake til skolen hver dag, være ute og spille på løkka 5 timer om dagen osv er riktig aktivitetsnivå for barn i den alderen.

Spille på løkka 5 timer om dagen? Det høres mye ut gitt:) Hva med lekser, middag, familie og ikke minst slappe av? Når skal 11 åringene få tid til det?

Det svaret her er jo helt tullete!!

Er slettes ikke slik at alle normalvektige barn som springer på løkka 5 timer om dagen. Jeg syns det høres ut som dere er godt aktive. Men det spørs jo selfølgelig som anonym over her skriver hvor inaktiv han er ellers.

Det kan være at han har dårlig forbrenning, evt noe stoffskifte prob. Om du er bekymret så tar du en legetime=) Men for all del, ikke gi uttrykk for at dette er et problem så gutten hører det. Personlig erfaring fra jeg var liten. Ellers kan det jo ha med matinntak. Enkelte barn er veldig glad i mat. Men det er desverre ikke så svarthvitt at man bare fjerner maten heller..og man setter ikke 11 åringer på diett uten å ha rådført seg med lege først. Og for alt du vet kan d være at han skal strekke seg en god del enda..du skriver ikke noe om høyde i forhold til vekt. Kan det være valpefett som henger igjen?

Lykke til! =)

Han er en aktiv 11 åring, og absolutt ikke noen sofagris! Han har god kondis og mye ute og leker og sykler med kompisene sine.

Forrige helg var vi på en dags fjelltur som er ca 32 km, det vet jeg flere av hans klassekammerater ikke ville klart.

Men synes likevel det er rart han er "småfeit" Ikke at jeg ønsker at han skal ha 6- pack i den alderen!

HI

Annonse

11-åringer har stort sett null interresse av å slappe av, det nærmeste må være dem som elsker dataspilling. Har også møtt en og to spm er aøtfor glad i TV.

Selv gjorde jeg lekser før mamma og pappa kom hjem, spiste deretter middag kl 16, før jeg var ute til ca 20 hver hverdag. I helgene var vi ute fra 10 til 18, stakk innom for formiddagsmat (lunch var et ukjent ord for oss), åt middag rundt 18 i helgene..

Men det du beskriver det er ikke normalt.

11 åringer har ofte både behov og interesse for å slappe av. Ikke nødvendigvis foran tven eller med pcspill men lese bøker, tegne, lage ting osv

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...