Gå til innhold

Jeg og samboer har funnet tilbake igjen og venter barn nr 3, hva sier lånekassen?

Anbefalte innlegg

JEg har vært alene og fått forsørgerstipend, men i januar begynnte vi å finne tilbake og jeg ble gravid, venter nr 3 i oktober. vi flyttet inn sammen med han nå i vår da jeg hadde eksamen. og nå skal jeg søke om stipend igjen, tror dere lånekassen legger merke til det? at jeg nå skal ha barn med samme mann som jeg tidligere ikke var sammen med? eller blir søknadene bare behandlet på maskin og ingen tenker over det?

Fortsetter under...

At de finner ut av det nå med det samme er jo tvilsomt, men du kan få problemer senere. Kanskje problemer med å få diverse lån eller stønader, eller en bot for å ikke oppgi riktige opplysninger. Jeg hadde i alle fall ikke turt det.

Men jeg har jo ikke gitt feil opplysninger. oppgav jo nå på denne søknaden at vi var samboere. men tenkte kanskje at de tenkte sitt da, om at vi plutselig hadde blitt sammen igjen å venter barn. hehe.. men det kan jo skje :) så jeg har jo ikke gjort noe galt!

så lenge du gav de riktige opplysninger når du søkte har du ingenting å frykte, men du burde gitt beskjed om at dere fant tilbake når dere gjorde det, fordi du mottok fortsatt forsørgerstipend da, og du er pliktig å informere om oplysningene endres! Så dette KAN falle tilbake på deg, men det skjer om noen "tyster" på deg da.. lanekassen finner det jo ikke bare ut, er ganske mange saker de har liksom å kan ikke sjekke opp i alle.

Annonse

Du er pliktig til å melde om forandringer som påvirker hva du har rett på i støtte.

Så selv om du oppga riktige opplysninger da du leverte inn søknaden, så er de jo ikke lenger gyldige/riktige.

Om du ikke gir beskjed er det ren svindel. Blir du tatt kan du få bot, miste retten til støtte fra lånekassen, i værste fall kan du faktisk risikere fengselsstraff.

Klart lånekassen ikke kan sjekke opp alle, men dette med juks er noe det har vært stor fokus på de siste årene.

Dessuten, hva med samvittigheten din? Eier du ikke stolthet?

Å svindle til seg penger er skammelig!

Hun gjør noe galt om hun ikke gir beskjed om at hun er/ er blitt samboer jo!

Gi beskjed om at du er blitt samboer, oppgi din samboers sin inntekt, så vil det vise sge om du har rett på forsørgerstipend eller ikke...

Hør her damer, når vi ble samboere igjen hadde stønadsperioden min gått ut. mai er siste utbetalingsmåned. så jeg har ikke noe grunn til å ringe dem å fortelle det. men nå derimot, er vi samboere når jeg skal ha støtte til neste år, men det har jeg jo skrevet i den søknaden også. Så nei, jeg har ikke gjort noe galt!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...