Gå til innhold

Kan vi kalle lillebroren til Fredrik for Alfred?

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

For min del er Alfred gammelmannsnavn(ser for meg en eldre ustelt mann med sneip i munnviken), så det ville jeg ikke brukt uansett hva storebror het.

Og sjangermessig passer ikke akkurat de to navnene sammen heller.

Liker ikke navnet, men det er ikke noe i veien for å bruke det om dere synes det er fint (og det regner jeg med når du stiller spørsmålet).

Jeg synes folk tenker alt for mye på om navnene til søsken passer sammen eller ikke. Det er jo vanskelig nok å finne navnet en vil ha..

Annonse

Det kan han vettu!

Da jeg spurte om hva folk syntes om det gamle flott navnet jeg fant til min sønn fikk jeg akkurat de samme svarene. Nei, det går ikke det er navnet på en gamel ustelt gubbe osv. Nå nesten fem år senere så kommer navnet litt etter litt på flere barn. Alle har rost navnet opp i skyene og ingen har komentert at eldste og minste har navn i forskjellige "sosiale" klasser.

Kan du forklare meg HVORFOR søsken navn skal passe sammen?

Det er to enkeltstående individer. De har hvert sitt navn. At søsken har navn som matcher hverandre, synes jeg er omtrent like viktig som at naboer har det. "Fant et nydelig hus, men vi kan ikke ta det. Naboen heter Mildrid, og det passer så dårlig sammen med mitt navn."

Annonse

Klart han kan hete det! Jeg har selv en Alfred i magen, og det er et navn som er på tur "oppover"... Finnes mange små Alfred`er rundt omkring nå, og fler blir det! Akkurat det liker jeg dårlig, men det er et navn vi har smakt på i fler år, og det føles riktig å bruke det nå =)

Kjempenavn, ikke hør på de som har "gamlis-assosiasjoner" til navnet, de har vanligvis barn som heter Oliver, Emma og Sander- K-J-E-D-E-L-I-G!!!

Takk for alle innspill så langt! :)

Tenker selvsagt på at det blir litt mye med to "fred" - navn.

Hadde gjerne gått for et "lignende" navn, som Albert - men syns ikke navnet er noe fint på østlandsk, når de uttales slik Albert (All - bært!) gjør. Samme med Maren/Karen og Bertine f.eks. Fungerer bedre med skarre-r .. men dét har ikke vi, så da blir det "All - bært"

HI

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...