Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Hei

Jeg er 5+1 på vei idag, det er jo veldig kort. Nå har jeg hatt en blødning etter samleie. Jeg skjønner jo at det er umulig å si om det er tegn på at noe er galt eller ikke, men jeg lurte på om noen har opplevd lignende og vært hos legen? Er det noe de kan sjekke så tidlig? Er det noe vits i å ta kontakt med lege i det hele tatt?

Hører med til historien at jeg hadde en blødning når jeg var 7+2 forrige gang, og da gikk alt bra. Da var jeg jo såpass på vei at de sjekka hjerte-aktivitet med ul, og så kunne jeg slappe av :)

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/143404120-bl%C3%B8dning-51/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Uff det er ikke noe kjekt å se blod. Det vet jeg altfor godt. Jeg er gravid med tvillinger (9+1) og hadde en stor blødning 5+6. Jeg var da på UL og gynekologen så en blødning i livmoren og to fostre :-)

Fikk ny UL noen dager etter som viste hjerteaktivitet på begge.

Jeg har også blødd ved tidligere svangerskap i overgangen mellom uke 5\6 og da har det sikreste vært å tatt en HCG prøve med to dagers mellomrom, da de i beste fall kan se et fosteranlegg så tidlig, men ingen hjerteaktivitet som kan bekrefte\avkrefte (som du selv sier)

Jeg vil tro at det bare er et blodkar som har sprukket etter samleie, men vet hvilken enorm klump man får i magen ved synet av blod. Så mitt råd er å enten få tatt en blodprøve mandag og onsdag, eller holde ut en ukestid og få en UL når hjerte skal ha begynt å slå.

Jeg har gått til privat UL ved disse tilfellene, det er verdt de pengen for å få en avklaring.

Masse lykke til, jeg krysser fingrene :-)

Stopper det ikke og får du vondt i tillegg så gå til fastlege! Han kan se mye uten å ha tatt noe UL på deg! Og hcg blodprøve kna jo berolige men den tar jo noen dager å få svar på. Legen er nødt å ta alle gravide som blør på alvor siden det kan være mye der..

Så at du spørte på jordmødrene forum ... ja fastlegen kan se litt uten noe utstyr for UL. Jeg hadde SA i uke 5+4 og etter å ha blødd litt på lørdag gikk jeg til fastlegen min på mandag. Begynte å fossblø når jeg var inne hos lege, satt i stolen og fortalte om alle bekymringene mine og plutselig kjente at det renner. Legen tok meg skikkelig på alvor og han kunne faktisk se at livmorhalsen var åpen. Han ringte selv gynekologisk med en gang og fikk time til UL for meg dagen etter. Så i grunnen er fastlegen nødt å ta alle blødninger på en gravid på alvor fordi det kan jo være så mye der. Det var tøft å få beskjed at jeg hadde mistet men på en måte vardet beroligende å vite isteden å gå og lure på hva er det som skjer.

Men hvis du ikke har sterke smerter i tillegg så tror jeg du kan slappe av. Gravide har lettbløende slimhinner. Og av sex kan man blø lett skrives det. Jeg fikk sterke menssmerter i magen og i korsryggen natta før den store blødningen.

Men du kan jo ihvertfall skjekke hcg hos legen med to dagers mellomrom.

Takk for svar begge to. Blør fortsatt litt, og syns det er fælt å gå å vente. Har ikke vondt da, bare litt ubehag. Men vanskelig å si om det det er tegn på at alt er som det skal, eller på at det er noe galt. Så får vel bare vente å se, noen dager i alle fall :(

Annonse

Takk skal du ha. Har vært hos legen i dag og målt hcg. Skal tilbake på onsdag og måle på nytt, for å se om det synker eller stiger. Får svar på fredag.

Men her er det ikke mye håp altså. Har hatt masse blødninger og veldig, veldig vondt. Så regner det for ganske sikkert at jeg har mista :(

Det er nok lite til trøst, men jeg vet akkurat hvordan du har det nå! Jeg mistet i femte uke tidlig i mai og var veldig lenge usikker på om det virkelig var spontanabort eller bare "litt blod". Nå er jeg gravid i sjette uke ++ og i begynnelsen sjekket jeg papiret manisk hver gang jeg gikk på do. Men foreløpig ser det bra ut :) Håper det er din tur neste gang!

Takk skal du ha. Er veldig lei meg, men hvis det først måtte skje, er jeg glad det i alle fall var så tidlig. Og i utgangspunktet virker det som at jeg blir lett gravid, så det er jo også en trøst.

Gratulerer med graviditeten din da, er sikker på at det går bra denne gangen :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...