Gå til innhold

Noen som har tatt KS? Har et utrolig teit spørsmål...

Anbefalte innlegg

Blir renselsen den "samme"? Sist fødte jeg normalt å blødde ganske lenge etterpå. ca 6 uker, men mindre å mindre ettersom ukene gikk. Grunnen til at jeg blødde så lenge var at jeg hadde en bit av morkaka igjen og det ble ikke oppdaget før 6 uker etterpå. Da den kom ut sluttet det å blø..

Men nå som jeg skal ta keisersnitt lurer jeg på om dette i det hele tatt har noe å si for underlivet? Gjorde masse knipeøvelser før jeg fant ut av at jeg måttte ta keisersnitt, forgjeves? Og blødde det lenge? Mye? Hva er forskjellen på renselsen etter et keisersnitt og en vaginal fødsel?

Håper noen kan gi meg et godt svar på mitt sikkert så teite spørsmål :P

Takk (-:

Fortsetter under...

hmm, nå har jeg kun KS bak meg da, og jeg hadde en lidelse som gjorde at livmor ikke trakk seg sammen med det første. Blødde som ei lekk sil en hel natt før det stabiliserte seg. Men jeg blødde i ca 4 uker trur jeg. De fjerner jo morkaka helt og holdent , men alt annet som skal ut må jo ut uansett hvilken vei ungen kommer ut ;) Så ejg trur det er ganske likt egentlig :)

Og det finnes ikke dumme spm! bare dumme svar ;)

Takk for svar.. Kommer med noen fler spørsmål da (-; Hva med underlivet da? merka dere noen forskjell der? Har en fantastisk vaginal fødsel bak meg så gruer meg litt til KS ettersom jeg ikke vet hva jeg går til... Må man vente like lenge med å ha sex? Sist ble det litt "trangt" og sex var ikke noe særlig på mange måneder. Får man vondt i livmortappen etter KS? Og alle de knipeøvelsene jeg har vert så flink til, total waist of good energy?

hi

Annonse

Jeg har bare hatt keisersnitt. Vi venta ca 4 uker med sex. Brukte da kondom siden jeg blødde litt fortsatt og det da kan være fare for infeksjon.

Jeg blødde i litt over 6 uker.

Knipeøvelser skal man gjøre uansett om det er keisersnitt eller vaginal fødsel. Det er jo et press på underlivet uansett. Og jeg merker at det kan være vanskelig å holdt på urinen. Har aldri hatt uhell da, men vanskeligere enn før. På utreise samtalen med jordmor presiserte hun at det var viktig med knipeøvelser selv om en hadde keisersnitt.

Såret etter morkaka væsker og blør selv om man har tatt ks så renselsen blir omtrent det samme. Det varierer jo fra person til person hvor lenge man blør, men jeg blødde i ca 8 uker etter både vaginal fødsel og keisersnitt.

Knipeøvelsene er absolutt ikke bortkastet, selv om du ikke skal føde vaginalt er presset ned mot underlivet stort siste ukene av svangerskapet og du kan oppleve at du lekker litt urin på slutten av svangerskapet og etter et snitt også. Bare fortsett med knipingen du, det er positivt for deg uansett.

Vi ventet med sex til etter at jeg sluttet blø, jeg føler meg ganske ulekker så lenge renselsen varer. Jeg hadde ærlig talt ikke turt ha en orgasme før det har gått noen uker heller jeg da. Man skal jo være forsiktig med løfting og anstrengelser i 6 uker pga faren for indre blødninger, en orgasme må da være en anstrengelse for livmoren som har blitt kuttet i?

Har gjort begge deler:)

Er omtrent det samme, men jeg blødde kortere tid etter KS enn etter vag fødsel. (4 uker mot 6-7 etter vag)

Kom igang med sexlivet etter knappe 5 uker etter KS, mens det tok MYE lenger tid etter første. Mye pga sårhet og sting som hadde gått opp...

Renselsen er såret i livmoren hvor morkaka var festen, så derfor er det ikke noe forskjell på om man har Ks eller vaginal fødsel, såret blør og skal gro! Men hver kvinne er forskjellig og vil blø ulikt. Jeg hadde Ks og blødde i 3 uker. Og sex hadde vi etter 3 uker, var litt vondt i magen første gangen men etter det som før.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...