Gå til innhold

Noen som har blitt satt i gang FØR termin?

Anbefalte innlegg

Jeg blir kanskje satt i gang på mandag pga fødselsangst. Da har jeg 10 dager igjen til termin.

Noen som vet hvordan dette foregår?

Og er det noen som både har blitt satt i gang på et barn, og latt det gå normalt for seg på et annet barn?

Ønsker alle erfaringer.

Fortsetter under...

jeg blei satt i gang 2 uker før termin med min første. jeg var heldig og hadde 3cm åpning og var moden. de tok vannet, satte meg på drypp (nest lavest styrke gjennom hele fødselen) og han var ute på 4timer etter første vonde rie.

men om man ikke er moden så må man modnes først. ballongkateter, vaginalpiller eller gele er måter å gjøre det på. ballongkateteret skal sitte til det faller ut av seg selv. så få man piller. forhåpentligvis setter kroppen i gang rier helt selv men om det ikke skjer så blir man satt på drypp.

mitt neste barn fødte jeg spontant. ingen igangsettelse. fikk tilbud om det men nektet. ikke fordi jeg har dårlig erfaring med igangsetting men fordi jeg ville det skulle sette igang naturlig. jeg fikk kjøpe meg en hel uke på overtid men hun kom av seg selv på termindagen.

Jeg ble satt igang 17 dager før termin med tredje barnet mitt.

Årsaken var at ungen var stor (estimert til 5,5 kilo ved termin) og virket i tillegg slapp og rolig. De var ikke fornøyd med ctg'en og ville ha henne ut for å ha kontroll på henne.

Jeg hadde mye kynnere og maserier, hadde siste uken vært flere ganger til modningsakupunktur og var egentlig klar til å føde.

Hadde 2-3 cm åpning og var helt moden så de satte meg bare på riestimulerende drypp. Fikk rier av det, ikke spesielt vonde til å begynne med, men ganske uregelmessige. De valgte å ta vannet etter ganske kort tid, det er overhodet ikke vondt. De har en lang "heklenål" som de lager hull i fosterhinna med så vannet fosser ut. Kjenner det overhodet ikke.

Etter det fikk jeg kraftigere rier og de skrudde av dryppet. Etter noen timer hadde jeg 5 cm åpning men fremdeles uregelmessige rier. Vandret rundt, så på TV, snakket og lo, hadde det helt greit. Måtte stå rolig og holde meg fast i vinduskarmen gjennom riene, men ikke vondere enn at jeg hadde det greit.

De satte på dryppet igjen og satte samtidig elektrode på hodet til babyen så de hele tiden kunne overvåke hjerterytmen. Jeg sto i prekestolen, vandret rundt senga og beveget meg som jeg ville selv om man blir litt hemmet av ledningene. Personlig synes jeg riene er mye vondere når jeg ligger, best å stå oppe. Jeg telte meg gjennom riene, telte i et tempo som gjorde at jeg visste smertetoppen var på ca 6 også ble det mindre og mindre mot 10-12 og da var rien over. Dette hjalp meg veldig siden jeg da hadde "kontroll" på når det ble vondest og når det gikk over igjen.

5 timer etter at de satte dryppet for andre gang var ungen ute, ingen smertelindring og ikke vondere enn at man kan leve med det. Stol på kroppen din, dette er den laget for å klare! Gjennom tusenvis av år har evolusjonen jobbet mot best mulig reproduksjon, kvinnekroppen tåler mye mer enn du tror, av både smerte og psykisk ubehag. Husk å puste og tenk at dette skal du klare. Ikke få panikk, men hold hendene åpne hele tiden. Fokuser på det, knytter du neven knyter du flere musker i kroppen! Pust og fokuser på hendene, hold de åpne.

Du kommer gjennom det.

Lykke til!

Jeg ble satt igang åtte dager før termin. Det var fordi jeg hadde hatt maserier og mye magesmerter de siste to ukene, og det skjedde ikke mer enn at jeg gikk med 2 cm åpning siste mnd før jeg fødte. 6 timer etter at jeg ble koblet på drypp var guttungen ute. :) Veldig god fødselsopplevelse. :)

Jeg ble satt igang 14 dager før termin med førstemann. Det gikk ganske greit. Ble strippet og tøyd på en fredag, slimproppen gikk vel på søndagen, så møtte jeg opp på sykehuset kl. 10 på mandag. Ble satt igang med gel. Jeg og samboeren min ruslet litt rundt på sykehuset og tok oss en matbit. Riene startet på vei tilbake til rommet og var nokså vonde fra starten av. Vannet gikk rundt kl 12, og etter det tok jeg en dusj. Babyen var ute 12,5 timer senere. Den verste perioden var fra 6 til 10 cm, og det var gjort på en times tid.

Opplevelsen har ikke skremt meg, selv om jeg selvfølgelig gruer meg til smertene ved ny fødsel. Jeg har termin nå i helgen, men har ikke merket stort ennå, så denne gangen går jeg nok over tiden. Håper på en naturlig start, for det hadde vært fint å oppleve det også:)

Masse lykke til!

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...