Gå til innhold

Noen som vet?

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Hvordan kan jeg miste hele trygda bare for kr 54434 for mye når det står at nav må revuderes på nytt?

Det står jo på nav sine sider: "Du kan ha en årlig arbeidsinntekt på

79 216 kroner ved siden av uføre- pensjonen din uten at uføregraden din skal revurderes. Vi minner deg om at du må melde fra til NAV-kontoret dersom inntektene endrer seg slik at pensjonen din må beregnes på nytt."

Nå har jeg selvsagt da ikke tenkte å tjene over 1G men er bare så nysgjerrig på hvor mindre trygda kunne bli.

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/143403374-noen-som-vet/#findComment-143403422
Del på andre sider

Selv om man er ufør kan man ha gode perioder hvor det går an å jobbe litt da, grunnen til at mange er uføre er at formen er så variabel at det blir umulig å forholde seg til for en arbeidsgiver.

Vet ikke hvor mye du mister, men det lønner seg overhodet ikke økonomisk sett. Når du bare har trygden betaler du veldig lite skatt (lav skatteevne), men så fort du tjener littegranne penger utenom trygden må du skatte som vanlig både av det du har tjent OG av hele trygden. Så egentlig taper du penger på å jobbe.

Min mamma er ufør pga leddgikt, men har hele tiden tatt noen ekstravakter (var hjelpepleier) i gode perioder av året. Mye pga det sosiale og fordi det er godt å komme seg ut litt. Men etter at de nye skattereglene kom i fjor måtte hun slutte med det. Hun har jo ikke så mye å rutte med i utgangspunktet, og det hun tjente pluss en del av trygden ble spist opp av at skatteprosenten ble så mye høyere når hun hadde inntekt i tillegg til trygd. Hun måtte betale staten for å jobbe og tapte penger på det!

Ganske sykt at en ufør med en liten restarbeidsevne ikke skal få bruke den uten å bli straffet økonomisk...

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/143403374-noen-som-vet/#findComment-143403429
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...