Gå til innhold

Hvor mye jobber dere småbarnsmødre?

Anbefalte innlegg

Hvor mye jobber dere småbarnsmødre?. Ev. hvor stor stilling har dere sammenlagt i familien?

Vurderer å gå ned i deltid da hverdagen bare er mas og lite hygge. Hvilke løsninger har dere valgt?

Makter dere fulltid? Skaffet hjelp i huset? Deltid-fridager m/u barn eller kortere dager?

Jeg har 100% stilling pluss 2 timer kjøring, flexitid men er veldig begrenset av hvor tidlig det går an å begynne dagen og at jeg skal se ungene før de legger seg. Mannen har 100% stilling, 8 timers dag inkludert kjøring så han leverer i barnehagen. I tillegg er mannen svært aktiv med gårdsarbeid i sommerhalvåret og dugnader for idrettslaget i vinterhalvåret. Jeg har egentlig aldri sett for meg å jobbe 100% som småbarnsmamma, men nå er jeg der litt ufrivillig pga at jeg først i disse dager er ferdig med prøvetid på første faste stillling... Alt husarbeid og planlegging for barn og hjem er mitt ansvar, mens mannen på sin side har mye å ta seg av ute.

Fortsetter under...

Jobber 100% begge to.

Ser dere bruker mye tid på kjøring og skjønner godt at det er slitsomt. Her bruker vi 10 min i bil eller 15 med sykkel til jobb. Gull verdt for oss! Og gjør at vi ikke føler på stress i forbindelse med levering/henting eller tid med barna. I tillegg jobber jeg som pedagogisk leder og har fire timer ubunden tid i uken, som jeg kan ta når jeg vil. Dette gjør jeg da stort sett på kveldstid etter legging.

Du har ikke mulighet for jobb nærmere der dere bor?

Ellers må det vel lønne seg å skaffe hjelp i huset?

Jeg er alenemor til to små og jobber 100%. Hadde gjort det selv om jeg hadde vært sammen med faren deres av to grunner - 1. Jeg ønsker å jobbe fullt. 2. Å trappe ned stillingsprosenten hadde bare gjort at eksen hadde trappet sin opp og det hadde jeg rett og slett ikke giddet.

Har ikke 100% jobb, og akter heller ikke å ha mer enn 75-80% på en stund heller. Jeg synes ikke det økonomiske tapet er større enn at det er helt ok å ofre for en litt mindre hektisk hverdag. Barna er små bare nå, og det kommer tidsnok en tid der ungene heldst ser at jeg holder meg unna. Får heller trappe opp til 100 da:)

Har tre små på 3, 6 og 8. Jeg jobber 80% men med en mann som vel jobber alt fra 120% - 150% og i tillegg har mye reising i jobben, er til usa et par ggr i året og x antall turer i sverige og norge ellers så er 80% smertegrense for meg. Har ikke lang vei til jobben jeg da, tar 5 min å kjøre, og det er veldig greit de gangene jeg er alene med ungene pga at mannen er borte på jobb. Har fundert på at skaffe vaskehjelp, men har ikke gjort det enda

Annonse

Begge jobber 100%, han ofte mer og jeg studerer 50% i tillegg. Vi har ikke noen ekstra hjelp, og sjeldent avlasting med ungene. Men, han har fleksibel arbeidstid, og jeg jobber bare 5 min unna bhg og hjemme, så har minimalt med reisetid. Og så er jeg lærer, noe som gir meg noen pusterom i løpet av året til å hente meg inn igjen, som langfri om sommeren. Vi deler på alt av oppgaver egentlig, men det er gjerne han som tar mest ansvar for å holde kjøkkenet, og jeg som har oversikt over klær til barna osv, men generelt deles alt. Vi har fire barn i alderen 23 mnd til 8,5 år.

Mannen driver eget selskap og kan jobbe både 120 og 150%, men han har også roligere perioder i året hvor han jobber korte dager og mindre enn 100%.

Jeg jobber 70%, har 6-timers dager og en fridag i uken.

Vi har vaskehjelp, men ellers lite hjelp og avlastning med barna. Går gjerne flere år mellom hver gang vi har barnevakt, denne sommeren er det faktisk 5 år siden sist ...

Har fire barn på 2,5 år, 4 år, 7,5 år og 10 år.

Takk for mange svar!

Greit å ha innblikk i hvordan det er for andre barnefamilier. Utpå høsten burde vi ha tenkt ut veien videre, holder på med påbygg på huset så må få oversikt over økonomien. Som ei nevnte kjører jeg bort mye dagen, men har ENDELIG fått utdanningsrelevant jobb. Trives godt på jobb, men hver søndag gruer jeg meg til å starte på ny uke. Blir egenlig bare verrre etter å ha hatt langhelg. Men kunne heller ikke tenkt meg å bare være hjemme, rutiner og impulser fra kollegaer er gull verdt.

Jeg er ikke noe overskuddsmenneske og er på en måte for sliten til å sette meg ned å planlegge hverdagen, så er inne i en ond sirkel. Men jeg trenger mer fleksibilitet til uforutsette hendelser i hverdagen enn det mitt daglige 10timers jobbprosjekt gir meg. Barnehagelevering gir plutselig 45min minus på flexitidssaldoen.....og ei våkenatt passer dårlig med å stå opp kl.5! Og jeg trenger noe alenetid til ærender på dagtid og husarbeid uten småbarn. Da kanskje jeg klarer å være en mer avslappet og blid mamma i helgene!

Vi har to barn på 2 og 7 år jeg jobber 100% og han jobber, tja hva utgjør det, fire dager dagtid og tre dager kveldstid. Vi har ca 15 min til barnehage og 5 min videre til jobb. Det fungerer helt greit, ser det er husarbeidet som tar mye av tiden her. Lurer noen ganger på om det kunne vært organisert litt bedre.

Har en på 15 mnd og en femåring, og jobber 60%, og skal øke opp iløpet av høsten. Har jobbet redusert pga barnehagestart, samtidig som vi har et sykt barn, og det har vært gull verd nå. Jeg trives både bedre på jobb når jeg er der, og hjemme, når jeg vet at jeg har litt bedre tid. Hvis jeg hadde jobbet fullt, ville jeg nesten ikke hatt fritid som ikke hadde gått med til hus og hjem- og det hadde ikke gått i lengden.

Annonse

Jeg jobber 80% og ordningen passer helt perfekt for min del. Jobber 8-15 hver dag, og "sparer opp" 2,5 t hver uke som jeg kan ta ut når det passer meg. (Jobber altså litt mer enn jeg har utbetalt, og tar det ut i timer istedenfor lønn.) Driver mitt eget lille firma på si så det er helt supert. Har verdens beste sjef:-)

Vi jobber 100 % begge to, men jeg skal begynne i ny jobb nå og regner med at de første 6 til 8 mnd blir 120% til 150%.

Mannen jobber skift, men har en ekstra jobb ved siden som gjør at han vel også likevel jobber 120% totalt.

Det blir spennende å se hvordan det skal fungere.

Per i dag er det helt uproblematisk siden mannen jobber skift. Det gjør at barna får kortere dager i bhg. Jeg har flexitid og 40 minutters reisevei. Bruker flexitiden flittig ihht min manns turnus.

Barna er 2,5 og 5 år.

Vi har endel familie i nærheten som hjelper til om det ikke helt går med henting i bhg. Ellers har vi ikke vaskehjelp, men planlegger hverdagen nøye og har gode rutiner på hus og hjem.

jeg jobber i 80% håndtverker yrke. så lønna mi er veldig grei :) vurderer faktisk å trappe ned til 60% i og med at det ikke er nødvendig at jeg jobber mer mtp økonomien. men vi får se. har 3 barn å storkoser meg sammen med dem, men kunne aldri vært hjemmeværende input fra andre kolleger er gullverdt å jeg ELSKER jobben min :) mannen min jobber 100-150% varierer fra årstid til årstid også han er håndtverker.

Jeg har ansvaret for husarbeid og barna å deres aktiviteter,levering i bhg å skole samt henting. dagen min starter 06.00 da står vi opp å jeg starter jobben kl 07.00 å er ferdig 15.00 :) så har bra med tid sammen med barna.

Jeg jobber 80 prosent, fri hver fredag. Så fredager har lillegutt fri eller veldig kort dag i barnehagen (maks 5 timer). Har kun et barn, han er to år.

Jobber tre minutt fra barnehagen, og fem minutt hjemmefra.

Samboer jobber fra ca 8.30-16.00 hver dag. Han pendler, ca 30 min med buss. Og så jobber han ca to timer tre kvelder i uken etter at barnet har lagt seg. Da jobber han hjemmefra.

Det blir mest jeg som henter og leverer i barnehagen, siden jeg jobber så nært. Sambo leverer noen dager, og henter kanskje en dag i uken hvis jeg jobber litt lenger.

jobber 100%. har 3 barn:) er fortiden i permisjon. syns værdagen er litt tøff jeg også. mannen er sjømann, jobber 5 uker og 4 uker hjemme, men da jobber han i en annen jobb, så lite hjelp her hjemme. Legen mener jeg ikke bør jobbe mer en max 70% pga helsen min, men vi har ikke penger til d:/ så da går d litt utover helsen min . men men koser meg masse som mamma.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...