Gå til innhold

Fysioterapi, bekkenløsning. Får jeg dekket det også hos de som ikke har avtale med kommunen om reffusjon?

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Nei, du gjør dessverre ikke det.

Slik ordningen fungerer i dag følger refusjonene terapeuten og ikke pasienten. Så en fysioterapeut uten driftstilskudd (avtale med kommunen) vil ikke få noe for å behandle deg, ergo må du betale det behandlingen faktisk koster.

Dette fører dessverre til at en del blir stående uten behandlingstilbud i uker og måneder hvis de ikke kan betale alt selv. Samtidig har mange fysioterapeuter uten driftstilskudd svært korte ventelister, hvis de i det hele tatt har det. Dvs masse uutnyttet kapasitet...

Om du orker kan du legge saken frem for nav og se om du kan få dekket det likevel. Hvis du kan vise til at du som gravid ikke får behandling pga fulle lister hos de med tilskudd burde nav dekke det, men ikke sikkert de gjør det. Det er viktig at dette blir bevisstgjort blant nav og andre for det er et reellt problem som gjør at det i praksis ikke er fritt valg av fysioterapeut.

Jeg husker ikke hvordan det er, men mener at fysioterapeuter med driftstilskudd er pliktig til å ta inn enkelte pasientgrupper som f.eks. gravide "innen rimelig tid" - men er ikke helt sikker på den der....

Hilsen fysio uten driftstilskudd

Var det jeg trodde... men på kommunen sine sider står det:

".... Dersom man benytter en privatpraktiserende fysioterapeut, er det diagnosen som avgjør om man har krav på fri behandling eller om man må betale egenandel...."

Så hadde et lite håp om at gravide var blandt de som kunne benytte privatpraktiserende....

Ja, privatpraktiserende har vel og refusjon fra NAV? Det er opp til terapeuten om du får dekket - kravet er "bekkenløsning med gangvansker". Har du ikke det så får de ikke refusjon fra nav heller, så da må du betale selv.

Kommunene skiller mellom sine ansatte fysioterapeuter og de som er privatpraktiserende med driftstilskudd - og det er nok sistnevne kommunen her mener. Hvis ikke noe er helt endret og jeg ikke har fått det med meg :) Kommunene og nav har normalt ikke noe å gjøre med en privatpraktiserende fysioterapeut uten driftstilskudd. Det er at terapeuten har driftstilskudd som er avgjørende for refusjon av hele eller deler av behandlingsutgiften.

Du kan jo prøve å være kverulant og kreve det dekket hos en uten driftstilskudd siden kommunen ikke har spesifisert at de mener privatpraktiserende fysioterapeut MED driftstilskudd... ;)

Strengt tatt er en fysioterapeut som ikke har driftstilskudd også privatpraktiserende, dvs driver privat praksis... ;) Verdt et forsøk.

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...