Anonym bruker Skrevet 15. juli 2011 #1 Del Skrevet 15. juli 2011 er hva er forskjell på eggløsning og unngagelsesøyeblikk? Eggløsning forsår jeg, og da er det ca 24 timer før egget dør. Mannens sædceller kan leve opptil 5 døgn(?) og befrukte egget iløpet av disse 24 timene. Men så må jo egget feste seg også? Stemmer dette? Er det når egget har festet seg som er unnfagelsesøyeblikk og terminen regnes ut ifra? Og hvor lang tid er det mellom eggløsning til unnfangelsesøyeblikk. Og et egg kan bli befruktet, det er bare om det fester seg som spiller en rolle? Ble mange spørsmål her. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/143403101-det-jeg-ikke-forst%C3%A5r/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 15. juli 2011 #2 Del Skrevet 15. juli 2011 Unnfangelsesøyeblikket er vel det øyeblikket da egget på sin ferd fra eggstokken gjennom egglederne treffer på en kjekk liten sædcelle som egget bestemmer seg for å invitere inn. Dette vil skje innen et døgn etter at egget har løsnet fra eggstokken, etter det dør egget. Da har jo eggløsningen allerede funnet sted, for den skjer jo idet egget slippes fra eggstokken, og inn der kommer ikke sædcella. Sæd kan leve i egglederne i inntil fem døgn, det vil si at du i teorien kan bli gravid etter å ha hatt samleie fem dager før eggløsningen. Sædcellene ligger på lur i egglederne og venter på egget. Terminen regnes ut fra første dag i siste mens, men det tas også hensyn til hvor lang syklus du har. Uansett blir endelig termin fastsatt på ordinær ultralyd, så ikke tenk så mye på den terminen du får ved å regne ut når du er blitt gravid. Når et egg er blitt befruktet må det også finne et bra sted i livmorveggen å feste seg. Hvis det ikke fester seg forsvinner det ut med neste mens. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/143403101-det-jeg-ikke-forst%C3%A5r/#findComment-143403122 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 15. juli 2011 #3 Del Skrevet 15. juli 2011 ? Du spør litt innviklet, men la oss se om vi dibbere klarer å knytte opp denne floken. Men eg løsning må jo være bare eggløsning, det har ikke noe med befruktningsøyeblikk å gjøre. Befruktning må skje maks 24 timer etter eggløsning, hvis det stemmer at egget lever i kun 24 timer. Det befruktede egget må feste seg, ja, mener det skjer innen to døgn. (dog noget usikker) Termin regnes fra 1. dag i siste mens, uavhengig av noe som helst. (har jeg rett? Har jeg misforstått?) Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/143403101-det-jeg-ikke-forst%C3%A5r/#findComment-143403129 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 15. juli 2011 #4 Del Skrevet 15. juli 2011 Takk Jeg fant denne på lommelegen HI Selve befruktningen foregår som regel 12-24 timer etter eggløsningen. Sædcellen trenger seg inn i eggcellen. Alle vanlige kroppsceller inneholder 46 kromosomer, 23 fra far og 23 fra mor. Kjønnscellene våre, eggcellen og sædcellen, inneholder bare halvparten av normalt antall kromosomer, nemlig 23 enkeltkromosomer. Når de to smelter sammen dannes 23 par, til sammen det normale antallet 46. Det er faktisk sædcellens kjønnskromosom som avgjør om det blir gutt eller jente. Det befruktede egget vandrer så gjennom egglederen i retning av livmoren. Det som begynte som en celle, utvikler seg til mange ved at egget deler seg. Etter omkring tre dagers ferd gjennom egglederen når den lille klumpen - morula på fagspråket, som betyr multebær - livmoren. Fjerde og femte dag etter befruktningen begynner utviklingen av det som senere blir morkaken - bindeleddet mellom mor og foster. På sjette og syvende ag fester det vi nå kaller blastocysten, det blivende embryoet, seg til livmorveggen. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/143403101-det-jeg-ikke-forst%C3%A5r/#findComment-143403215 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå