Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei, ble litt bekymret i går da helsesøster sa hodet til gutten var litt lite. Han er riktignok født 10 dgr for tidlig og var litt over 5 uker i går, men det tror jeg ikke det blir tatt hensyn til når de "plotter" det inn på pcen.. Ble litt bekymret jeg.. Er det noen som har erfaringer med dette? Sjekket på "percentilskjema" på nettet og han ligger litt under gjennomsnittet, men behøver det å ha noe å si? Helsesøster ga meg ikke akkurat noe svar på hva det kan bety, bare at de skulle følge litt med på det på neste kontroll.

Hilsen bekymret mamma

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvis hodet vokser lite fra fødsel og frem til 6 ukers kontrollen, så sender de gjerne babyen til kontroll på sykehuset. Hvis du ikke fikk henvisning, så er det nok ingenting å bekymre seg for.

Du kan jo alltids stikke innom helsestasjonen og be de måle igjen om noen uker og spørre om det må følges opp nærmere da. :-)

Skrevet

Hei:) Nå vet jo ikke jeg hvilke mål gutten din har hatt,men datteren min også var liten i hodet på 6 ukers kontrollen. Jeg også ble ganske bekymret,men helsesøster sa bare at vi skulle følge litt med. Babyer kan være litt opphovnet i hodet da de blir født og derfor kan det være feil mål. Noen barn har også mindre hoder enn andre,vi er forskjellige:)

Tror nok de fleste hs går ut ifra mål på 6 ukers kontrollen og videre derifra da som sagt hodet kan ha vært litt hovent etter fødselen og målet da være unøyaktik siden hodet "trekker seg litt inn".

Uansett så har jeg hørt at om hodet øker i str raskt er det noe som bør sjekkes ut raskere:) Kos deg med babyen din du og ikke tenk så mye på det:) Datteren min er fremdeles litt liten i hodet,men følger sin egen kurve:)

Skrevet

Det er fort gjort å være litt unøyaktig når hodeomkretsen måles. Den bør måles tre ganger og på det tykkeste på hodet over ørene. Min erfaring er at det ikke alltid blir fulgt.

Dersom det i tillegg er ulike personer som måler på hver sin måte er sannsynligheten desto større for at resultatet kan være ulikt.

Skrevet

min jente hadde og et hode som ligger under gjennomsnittet på percentil skjemaet.snakket med hs om dette og det hun kunne fortelle var at alle mennesker har ulik str på hodene, du ser mennesker med små og store hoder i forhold til seg selv over alt. så lenge hodeveksten følger sin egen percentil, og ikke skyter ned eller opp er det ingen ting å bekymre seg for. grunnen til at de skal "følge med" er nok i tilfelle kurven flater ut der, og ikke følger seg selv. altså ingenting å bekymre seg for, siden ikke hs ikke bekymret seg.

håper det betrygger iltt, det hjap meg iallefall :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...