Gå til innhold

Hvorfor er det så mange som sier at fødselen varte i 40 timer når..

Anbefalte innlegg

aktiv fødsel faktisk er det som telles som fødsel. Og fra 4 cm, venter de ikke lenger enn ca 16 timer før de "hjelper" ungen ut (tang, ks, vakuum osv).

Jeg er fullt klar over at det gjør vondt før disse cm også, men det er faktisk ikke fødsel! Jeg hadde 2 cm åpning i 3 uker, det tok 3 timer fra riene begynte den dagen jeg fødte før jeg var oppe i 4 cm, og i fødsel. Derfra gikk det 7 timer før ungen var ute, og når folk spør hvor lenge fødselen varte sier jeg 7 timer. Hender også at jeg sier at jeg lå de 3 timene med rier før fødselen startet, men da sier jeg også FØR FØDSEL!!

Min søster f.eks mener hun hadde en 43 timers fødsel, vel, det tok 3 timer fra 4 cm til ungen var ute.. Hun var på sykehuset i de 40 timene først, med rier som kom av og til..f.eks 3 rier på 10 min, så en pause på et par-tre timer...Det er ikke fødsel, men man får selvfølgelig vondt av de riene også.

Jeg hadde maserier i 2 mnd, for det er det det er når riene ikke har effekt. Det var like vondt som de riene fra 4-7 cm under fødselen..men jeg sier jo ikke til folk at fødselen tok 2 mnd!!

Fortsetter under...

Seriøst? Fy søren...fra 4 cm? Det er jo misshandling!! Håper det var mange år siden (ikke at det gjør det noe bedre, men i og med at regelverket sier 16 timer nå håper jeg det var da de ikke "visste bedre")..

HI

16 timer til de drar ut ungen? Da jeg kom på sykehuset og hadde 5 cm åpning så tok det 21 timer før de begynte å planlegge keisersnitt. Heldigvis, rett før keisersnittet så kom han godt nok ned i bekkenet til at de kunne få han ut med hjelp av vaakum.

Annonse

Hvor har du det med 16 timer fra?Jeg å i 18 timer fra 4cm, inkludert 90 minutter med pressrier, før de fant ut at han lå med nesa opp og satt fast i bekkenet.

Så lenge det er framgang i fødselen og babyen har det bra, så ser de det an. Det er det jeg har hørt.

Tror 1655 missforsto litt.

Man er ikke i aktiv fødsel før etter 4cm. Man kan gå med 3-4 cm åpning i flere uker før fødselen setter i gang. Så åpningsriene etter 4 cm og pressrier regnes som fødsel jo, bare ta det helt med ro ;-)

Jeg var i fødsel fra 3 cm. Jeg hadde 3 cm i flere uker uten at jeg var i fødsel. Til slutt ble jeg satt i gang ved at de tok vannet og satt meg på riedrypp. Dette var fra 3 cm og fødselen var uten tvil i gang. Ingen som kunne sagt noe annet.

Betyr det at min fødsel varte en halv time bare? Jeg ble sjekket og det var 3 cm. 20 min senere var jeg 7 cm og baby kom 8-10 min senere. Ikke det heller tror jeg.

Men hadde jevne veer 1,5 time før det som jeg vil kalle "fødsel"

Noen veer før dette også men dem kom med mer enn 5 min mellom og dem teller jeg ikke med.

Den 16-timers regelen har aldri jeg hørt om...

Hadde en fødsel som varte i mer enn 16 timer selv ihvertfall.

Jeg hadde uregelmessige rier hele natta, de regner jeg ikke med. Så hadde jeg rier hvert tiende minutt i 4-5 timer som jeg heller ikke regner med.

Men så gikk vannet og riene ble tettere og intenst vondere, de kom helt regelmessig hvert 5.minutt og ifølge jordmor var jeg da i fødsel ihvertfall. Hun sa at de regnet en for å være i fødsel om man har smertefulle rier minst hvert tiende minutt.

Derfra og til ungen var født tok det 23 timer!

Men er likevel enig i det du sier da, om man leser sin egen journal fra fødselen så regnes man for å være i fødsel fra ca 4 cm åpning ELLER regelmessige smertefulle rier oftere enn hvert tiende minutt. Sånn regner de det ihvertfall på sykehuset her.

Fordi mange ligger lenger enn disse 16 timene du snakker om, og som jeg lurer på hvor su har fra. Fra aktiv fødsel(4cm) tok det 28timer før de endelig tok barnet med keisersnitt, og dette er ikke veldig mange år siden. da hadde jeg hatt 9cm åpning et par timer...

Annonse

Altså - når vannet går, så er en vel i fødsel uansett?

Ingen sa til meg hvor mange cm jeg var til enhver tid, men jeg vet at vannet gikk. For da ble det vått over alt. Men rier hadde jeg ikke før jeg fikk drypp 5 timer før ungen var uten. Vannet gikk 24 timer før ungen var ute, og jeg måtte fint ligge i sengen den gangen. Hentet i sykebil ble jeg også rett etter at vannet gikk.

Eller er det bare fødsel når det gjør vondt?

torsdag ca kl 10-12 hadde jeg 4 cm åpning.

Baby vart født lørdag kl 18. (gidder ikke regne men det er mer enn 40 timer)

hørte aldri noe snakk om det.

men jeg gjekk rundt med 7 cm i flere timer uten smerter.. så var en litt rar fødsel sikkert.

en fødsel kan deles i 3 faser:

åpningsfasen - passiv og aktiv ( fra 0-3 og fra 4-10)

utdrivningsfasen

etterbyrdsfasen

jordmor regner fra den aktive fasen. men det betyr ikke at den passive ikke teller. man kan fint ha regelmessige og vonde rier i denne tiden også og da er man i fødsel. man er bare ikke i aktiv fødsel.

Når vannet har gått... hva er da aktiv og passiv fødsel? Med eller uten rier, vel og merke. Regner en likevel fra 4 cm åpning med regelmessige rier, eller hva? Når vannet er gått på ordentlig(ikke bare lekasje), så må jo ungen ut etter en viss tid, samme hva mors kropp mener om saken.

Hva er den passive fasen? Og hva regnes som aktiv fase(kun 4 cm og da er det aktiv, eller)?

Jeg vet når jeg hadde de ulike fasene etter at jeg fikk drypp, men vannet gikk altså 19 timer før jeg fikk drypp. Så når var jeg da i fødsel? Sengen jeg fødte i, lå jeg pal i fra en time etter vannet gikk og helt til ungen var ute.

Tja, min varte nok også lenger enn 16 timer. Jeg fikke gele og drypp og vannet var ute ,det satte igang det hele kan jeg si. Men babyen min ville ikke ut og det ble problemer. Jeg nektet keisersnitt så vi holdt ut, med forbehold at de snitter så fort jeg ikke orker mere. Partyet tok 50 timer, og jeg hadde da revnet helt inn til livmor fordi at jeg hadde så sterke rier uten at babyen beveget på seg. Gang nr to endte selvfølgelig med snitt.

Jeg hadde igangsatt fødsel, hvor jeg bl.a. fikk riestimulerende midler i to døgn i strekk, jeg var da hele tiden på 3 cm fordi kroppen min stoppet opp her, fødselen gikk ikke videre før de skrudde av dryppet. Men jeg hadde hele tiden konstante rier - dvs at riene kom så raskt at jeg var på rietoppen konstant i to døgn før de slo av dryppet. I gjennomgangen etterpå så inkluderte de absolutt disse dagene i min aktive fødsel, selv om kroppen stoppet opp.

på hvilket sykehus har du det fra ? ei bekjent av meg lå i 54 timer med rier vert 3. min og MED full åpning, etter alle de timene ble det haste keisersnitt etter at de hadde funnet ut at pulsen på ungen lå på 40. så de 16 timene er bare bullshit.

Vannet mitt gikk 40 timer før ho var ute så jeg pleier å si at jeg holdt på i 40 timer før ho kom. Når man har sterke rier hele den tiden s¨å kan man si det., men det kom en lege inn når jeg hadde 4 cm etter 32 timer med rier og sa ja nå er du i fødsel?? Hadde lyst til å hoppe opp og bite han...Helt greit at man er i AKTIV fødsel fra 4 cm men jeg var i fødsel før det og..

Hei igjen..HI er..fikk ikke lest svarene før nå, er noe rart med DiB/BIM om dagen!!

Vel hvor jeg har det fra, sykehuset der jeg fødte, + lege og jordmor under fødselssamtalene. Fødte forresten i Fredrikstad, hvis noen lurer..Blitt et fantastisk sted å føde på :) Men du som nevner "eller fra vonde regelmessige rier i oftere enn hvert 10 ende minutt", det høres jo ganske logisk ut!

Jeg er fullt klar over at det er vondt før 4 cm også!!! De riene jeg hadde i et par mnd kom ofte nok til at jeg ALDRI fikk sove..ble innlagt på sykehuset med jevne mellomrom i den tidsperioden for smertestillende og sovesprøyte... Drit slitsomt, og VONDT! Men jeg var ikke i fødsel i 2 mnd!!! (jeg hadde forresten en 2-3 til 5-6 rier HVER time ila de mnd, maserier såklart, men jeg mener de kan sammenliknes med de riene fra 4-7 cm..jordmødrene sa også at de riene målte likt som de jeg hadde hatt de siste 2 mnd på papiret..så det vakke godt)

3 og en halv cm før å være litt presis. og nei desverre er det ikke mer enn 7 mnd siden, og jeg har mått gått i terapi pga tøff fødsel. Viste ikke at det var regelverk på slikt en gang :(

Jeg hadde uregelmessige rier natta før jeg fødte, gjerne med 10-15 min mellomrom- var ubehagelig nok til at jeg ikke fikk sove. Så dabbet de av utpå morgenkvisten og da sov jeg;)... Kl 1600 gikk vannet og da ble de mere regelmessige, kom inn til sykehus 4 cm åpning fra da gikk det ca 8 timer så var hu ute:)

Så min fødsel varte i 8 timer, noe som er vanlig for førstegangs- det er 16 timer også:)

Var på kurs før jeg fødte og fikk også da høre at du ikke var i fødsel før da du sier Hi.;)

Men mange kan ha hatt et hardt svangerskap, smerteterskelsen er da kanskje ganske lav etter mye vondt, så når de uregelmessige kommer dager før selve fødselen, oppfattes det som et helvete. Mange har ikke fått sovet, er på overtid, bekkenløsning osv Da er nervene ganske tynnslitt og man er lei.

Jeg har alltid sliti med veldig sterke menssmerter og synes de uregemessige riene var helt likt som det. Så syns ikke de var så forferdelige.

Tenker på de som faktisk ikke har hatt menssmerter før, da må jo de første riene oppfattes som sinnsykt vonde!! Kjenner en del venner som aldri har hatt menssmerter og som da har født... de syns den første rien var grusom! Og da kan jeg tenke meg at ett par dager med det og så cresendoet på slutten, må jo virke som umennsklig tortur:)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...