Gå til innhold

Tinitus/øresus konstant, noen som har opplevd det i svangerskapet?

Anbefalte innlegg

I snart 3 uker har jeg hatt konstant piping i høyre øre, det varierer i styrke. For å få sove om natten må jeg ha en vifte stående på så jeg ikke skal bli liggende å høre på pipingen, når den er som verst kan jeg ikke ligge på høyre siden for da presses øret ned i puten og lyden blir høyere.

Jeg har hørt piping i flere uker, men innså ikke at det var i øret mitt før det ble konstant. Jeg har gått rundt å leitet etter pipingen siden jeg trodde det kom fra noe annet. Kontakter, kjøleskap osv.

Jeg var til legen pga dette og han så i øret mitt at det var veldig hovent og trommehinnen bulet utover, han mente det var høyt trykk i øret og økt veske i kroppen som gjorde at det var slik, han trodde det kom til å forsvinne av seg selv etter svangerskapet.

Har 3 uker igjen, og kjenner at jeg begynner å bli gal, er fryktelig slitsomt. Det kan bli så høyt at jeg våkner på natten av hylingen i øret.

Noen som har opplevd dette? Jeg er så redd for at det skal fortsette etter svangerskapet. Hva kan gjøres for å få problemet bort?

Fortsetter under...

Klarer de ikke finne ut hvorfor du har det?

Hos meg kunne legen se hva som var grunnen, så håper jo at det vil la seg fikses. Lyden er til tider ekstremt høy hos meg så det er helt umulig å fungere normalt, får hodepine og uklart syn.

Hvor lenge har du hatt det slik?

HI

Hadde vært verre om de ikke fant en sånn grunn, og hvis du i tillegg f.eks. hadde vært utsatt for mye støy.

Øresus som er oppstått slik du beskriver har som regel gode utsikter for å bli bra. Når hevelsen forsvinner så blir det trolig bra :)

Kan hende du kan ha god effekt av akupunktur for dette, både for øret og for væsken i kroppen. Går du til en klassisk akupunktør kan de behandle dette samtidig med modningsakupunktur :)

Jeg fikk det på slutten av forrige svangerskap.. Men la ikke merke til det før etter fødselen;)

Når det bare var jeg som hørte den "bilen" som sto utenfor soverommet vårt hver eneste natt.. Hmm. VAr ikke en høy pipelys, som er det vanlige, men som om du hører en bil utenfor eller en fryser i naborommet som kobler inn.

Vært hos ørenese-hals spes. Fant ikke noe galt, men ville sende meg i MR. Så var jeg plutselig gravid igjen, og det ble utsatt...

Men nå har jeg det bare innimellom. Ikke hele tiden. Om det ikke går over, så må man bare lære seg knep for å overhøre lyden.

Men om de har sagt du har væske i øret så vil det sikkert forsvinne etter fødselen:)

Annonse

17.25 her.

Har hatt denne lyden i ørene i flere år, men det har økt på de siste årene. Tidligere var det ikke konstant, men de siste par-tre årene har det vært konstant og til dels ganske intenst, særlig når jeg blir sliten. Lyden er som et slags sus, konstant vann i springen, eller radio som ikke står på stasjonen.

Aner ikke noe om grunn, har ikke vært til noen undersøkelser heller, for jeg regner overhodet ikke med at dette kan kureres. Flere i familien har forøvrig tinnitus.

1 av 5 med øresus kan faktisk helbredes, så jeg synes absolutt du siste anonyme her skal ta en tur til lege for å få henvisning til øre-nese-hals!

Jeg har selv øresus og lever vel greit med det, jeg har det konstant og sammenligner det med den lyden nrk-tv lagde i gamle dager når sendingen var slutt. Noen ganger er det værre enn andre og da må jeg bare stå opp igjen, umulig å sovne. Noen ganger synes jeg det overdøver tv så jeg ikke klarer konsentrere meg heller. Slitsomt!

Håper du HI blir kvitt det etter fødselen, unner ingen å ha øresus ...

Hos meg er det en veldig høy intens hyle lyd, som piper i ett kjør uten stopp, men den varierer i styrke, den blir ofte høyere på natten og morgenenen av en eller annen grunn.

Tusen takk til dere som har svart, jeg håper virkelig jeg blir kvitt lyden etter fødsel. Akupunktur skal jeg virkelig prøve. Legen sa til meg at hvis lyden ikke gikk bort etter fødsel så skulle jeg ta kontakt igjen så skulle jeg bli henvist til øre-nese-hals på sykehuset.

HI

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...