Gå til innhold

Noen som har hatt borgerlig vielse et annet sted en på sorenskriverens kontor?

Anbefalte innlegg

Vil ikke gifte meg i kirken, og prestene vil ikke vie på steder som ikke er vigslet.. har dermed begynt å tenke på borgerlig vielse. Noen med erfaring? har dere fått vigsleren til å stille opp utenfor kontoret? Hvordan gikk dere frem, og hvordan var seremonien?

Fortsetter under...

Du bør nok gå til human etisk forbund og høre der. Tingretten vier ikke utenfor sine lokaler.

Har hørt om dem som først gifter seg borgerlig, og deretter har en "velsignelse" på et valgfritt sted.

Jeg har sett dette i et homofilt bryllup. De fikk en "alternativ" person til å si noen fine ord om ekteparet - og det var her gjestene var invitert. Men dette blir da bare symbolsk.

Men i utlandet er de mer åpne for hvor det er lov å gifte seg.

Her har du fått litt feil svar ser jeg... Jeg kunne ikke tenke meg å gifte meg kirkelig og humanetisk vielse var uaktuelt på grunn at deres "kristendomshat" som jeg ser det. Så jeg ville ha en borgerlig vielse, men da på fjellet.

Vi giftet oss for to uker siden på fjellet med en dommer fra den lokale tingretten tilstede. Vi tok kontakt med tingretten og fikk snakke med en aktuell dommer. Hun kom oppover med den svarte kappa si og hadde en litt "utvidet" borgerlig vielse med dikt og passende ord til oss. Det var rett og slett helt nydelig!!! Vi betalte ingenting for vielsen, men må nok betale for kjørekostnadene til dommeren.

Ta kontakt med tingretten i ditt distrikt og hør med de. Kanskje møter du ikke velvilje hos alle, men det er verdt et forsøk.

Lykke til!

Sender deg en link til bryllupet som var min "inspirasjon":

http://www.terjeaamodt.com/blog/2009/09/11/bryllup-oppdal-storlidalen-bortistu/

Her mener jeg at paret brukte en dommer som kom opp på fjellet for å vie de...!

Vi ble viet av en dommer fra Oslo Tingrett i Oslo Ladegård. Nede i bispekjelleren. Det var helt supert. Hun var kjempeflink og sa mye fint ( hun hadde aldri viet utenom tinghuset før ) hmm, lurer på om hun aldri hadde viet i det hele tatt før. ble litt usikker nå. hehe

Vi ville heller ikke ha human etisk forbund fordi det blir for meg også litt sånn ekstremt (anti)religiøst på en måte. Syns det var fint med en nøktern myndighetsperson som viet uten fagre ord, men ordla seg pent og hyggelig om gledene og forpliktelsene ved ett ekteskap. Hun hadde noen gode poeng og sa noen små morsomme ting som folk humret litt over.

Vi møtte henne en gang på forånd slikt at vi kunne fortelle litt hvordan vi ville ha det:)

Kan anbefales:)

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...