Gå til innhold

Rutiner på dagtid, baby 2,5 mnd

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvordan går dagene hos dere???

Min baby sover e god del. Står gjerne opp i 9-10 tiden og da er hun trøtt etter 1 time og vil sove. Hun kan gjerne sove opptil 2-3 timer da. Men mannen mener at hun skal vekkes etter 1 time. Hun kan gjerne ha flere soveøkter på dag tid.

Men skulle ønske vi kunne ha mer leggerutiner på kvelden. Tar på pyrsjen ved 1930 tiden og gir henne mat enten fra pupp eller flaske. Hun kan gjerne sovne ved 20 tiden, men våkner som regel opp etter 1 time igjen, gir mer mat, men sovner ikke før 24-01 tiden.

Skal vi prøve å holde henne mer våken på dagtid???

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Lite rutiner her enda. Skulle gjerne sett at det var det, men får det liksom ikke helt til. Hun våkner i 8 tiden, eller rettere sagt, hun blir vekket av storebroren som våkner i den tiden. Etter 1 times tid blir hun trøtt igjen, og sover da en halvtimes tid. Og sånn går egentlig dagene. 1-1 1/2 time våken og dupp på 1/2 time, en sjelden gang på 1 time. Ammes ca annenhver time dagen gjennom.

Hadde gjerne sett at hun sov en lengre dupp midt på dag. Det hadde eldstemann på samme alder og det var litt godt. Når hun bare sover 1/2 time i gangen blir det ikke så mye jeg får gjort, for hun vil gjerne være oppe i armene eller underholdes når hun er våken.

Har de siste 14 dagene begynt å sovne for natten rundt kl 22, kan da sove 3-6 timer i strekk. Kan også være trøtt og sovne i 21 tiden, men da sover hun bare en liten stund før hun våkner igjen og er gjerne sur og grinete en times tid før hun sovner igjen. Men håper at hun snart tar kvelden kl 21 også.

Jeg gjør ikke noe mer for å innføre rutiner med min jente nå når det ser ut til at hun gjør det selv.

Jeg har dårlige erfaringer fra førstemann, der prøvde jeg å "tvinge" gjennom rutiner når han var på den alderen, og det gikk ikke. Og jeg følte det bare ble stress.

Derfor håper jeg nå at det skal gå seg til på egen hånd. Men jeg "hjelper" nok til hvis hun nærmer seg 4 mnd og fortsatt ikke finner roen før kl 22.

Jeg ville ikke holdt henne mer våken på dagtid. Det kan gjerne ende med at hun blir overtrøtt på ettermiddag/kveld, og får enda større problemer med å falle til ro, i tillegg til at du får en sur og grinete baby. Men du kan jo prøve at hun ikke sover så mye på ettermiddag/tidlig kveld.

Gjest Madolyn
Skrevet

Hva slags leggerutine har dere for henne? Synger dere faste nattasanger? Har hun en koseklut (gasklut) eller kosedyr? Om hun våkner, tas hun da ut av soverommet og inn igjen i en "bråkete" stue med tv, lys og høye stemmer? Står dere opp på fast tidspunkt hver morgen? Viktig å være konsekvent ;)

Og husk at hun er bare 10 uker gammel, det kan være vanskelig med rutiner en stund ennå ;)

Skrevet

Hei!

Min frøken er 9 uker. Hun våkner i 6-7 tiden- da er hun gjerne våken en times tid før hun sover en lengre økt - 1-3 timer. Deretter er hun våken en time om gangen og sover små økter hele dagen. Hvis vi triller ute eller kjører bil kan hun sove lenge på dagtid, ellers sover hun bare 1/2- 1 t om gangen.

På kvelden har vi fast rutine med bading i 7-8 tiden og amming + en flaske Mme. Legger henne da på mørkt rom. Tar 1-2 t før hun sovner, noen ganger m en gang. Da sover hun 4-7 timer før mat og så sovner igjen :)

Skrevet

Til nå har hun våknet rundt kl. 10. Hun er da våken ca. en time før hun sover igjen. Hvor lenge hun sover da varierer, men 1-2 timer som regel. Og sånn utover dagen er hun våken 1-1 1/2 time før hun må sove igjen. Også har hun lagt seg rundt kl. 21. Spiser 1-2 ganger om natta.

Men, nå er vi på sykehuset, og har vært her en uke. Og pga at hun skal ha en måltidsrytme på fast 3 timer (pga spiseproblemer), har det blitt slik nå, at hun tar kvelden mellom kl. 20 og 20.30. Vekkes for mat mellom kl. 23 og midnatt, og spiser da en gang om natta før hun vil opp rundt kl. 08.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...