Gå til innhold

Er det virkelig så mange som ikke forstår dette med bh-str?

Anbefalte innlegg

Hvor mange cm du er rundt bysten, under brystene, avgjør om du skal ha 70, 75, 80, 85, 90, 95 osv i bh str. Så måler man cm rundt bysten og brystene. Altså løfter du målbandet et hakk opp fra sist, og måler hvor stor du er rundt, inkludert brystvev. Forskjellen i cm fra måling 1 og måling 2 avgjør da hvilken cup du skal ha. A, B, C, D, DD/E, F, G, H osv.

Eksempel (meg):

Jeg er 70cm under brystene, og 91 inkludert bryster. Altså blir jeg 70DD.

http://www.underverker.no/extra1.php

75% av alle jenter bruker feil størrelse hele livet gjennom. De fleste tror de er 75B elelr 80B. Gjør det enkelt og bruk bh kalkulator. Det er lettest. Eller gå på en skikkelig undertøysforetning og få deg målt proffesjonelt. Husk at billigbher varierer i størrelse og at du derfor ikke nødvendigvis kan kjøpe uten å prøve.

Fortsetter under...

Min størrelse er 75A- nå mot slutten av svangerskapet... Sier seg selv at det er vanskelig å finne en BH som passer. Skulle ønske jeg i det minste var en full a-cup til vanlig.

Om jeg trenger BH i det hele tatt? Vel, synes ikke det er så lekkert at brystvorter synes gjennom topper og t-skjorter, akkurat. :(

Burde nesten inngå i undervisningen på skolen dette med bh-størrelser ;)

Skjønner ikke hvorfor de ikke i det minste kunne ha en slik plansje som viser hvordan vi måler det hengende i prøverommene på butikken.

Dytter opp denne tråden, for det er mange som kan ha godt av å følge linken til HI og ta frem målebåndet!

De aller fleste har da vel en mor som en eller annen gang har brukt bh eller så har man da et lite minimum av rundgang under topplokket slik at en får med seg dette som jo stadig opplyses om både i reklamer og på steder hvor en kjøper bh...

Annonse

Annonse

12:29: Ruller dem opp og måler "rullen" ;)) ...he-he!

Jeg fikk et nytt liv da jeg oppdaget butikken "Det lille Under" på Paleet i Oslo!!!!

Hadde mye vondt i skuldre og nakke og uansett hvilke bh'er jeg kjøpte fant jeg ingen som passet ordentlig. Ingen vanlige butikker hadde størrelse som passet meg, og alle skulle ha meg inn i en 75 D eller 80 C. Jeg fikk beskjed mange ganger ulike steder om at "hvis du bare legger på deg så ordner jo det problemet seg". Jeg er normalvektig, ikke undervektig! God service, må man si....

Jeg hadde jo tidligere vært en god del tyngre også, men da blir puppene mye større enn økningen i ryggen på meg slik at problemet ble det samme.

Etter kjempegod veiledning på "Det lille Under" fant vi ut at jeg var en 65 eller 70 rundt ryggen og cup var E eller F - avhengig av modell.

Man betaler litt mer for bh'ene der, men til gjengjeld varer de!!! Jeg har flere bh'er nå som er minst to år gamle og som holder seg akkurat like godt. Jeg har til og med en bh som må være 5-6 år gammel som jeg fremdeles bruker på ytterste hempe i ryggen! Brukte den minimum tre dager i uken første to årene, vasket den i maskin nesten hver gang - utrolig! :) (Det siste eksemplet er nok ikke normalen for holdbarhet, men det sier litt! Sist jeg var innom butikken hadde jeg den på meg og de nektet å tro at jeg kunne ha den like fin fremdeles. :))

Da jeg fant denne butikken var jeg student med dårlig råd, så de første årene hadde jeg bare 1-2 bh'er, en hvit og en svart. Men heller 1-2 bh'er som passer og må vaskes ofte enn mange billigere som ikke passer!

Og nei, bare sånn at det er sagt, jeg hverken jobber på "Det lille Under" eller får provisjon der! Kjenner heller ingen av dem som jobber der. Er bare en fantastisk fornøyd kunde som nå alltid har bh'er som passer, merker ikke at jeg har på meg bh lenger fordi de passer så godt, og problemene med skuldre-nakke pga feil bh er borte. Jeg finner også bikinier som passer der.

Bare for å gjøre det helt klart så mener jeg ikke at de som ikke forstår dette er dumme. Det sier seg selv at mange tenåringer, for eksempel, ikke har lært dette hjemme. Min mor kunne ike lære det bort da hun faktisk trodde (til jeg opplærte henne) at man fikk hengepupper av å gå med bh. Gammel vranglære som mange i den generasjonen fremdeles tror på.

Jeg Skrev dette bare for hjelpe så alle kan forstå dette med bh str, og få gleden av å bruke en bh som passer og føles behagelig. Jeg gikk selv med 75B i tenårene, og skulle da egentlig ha 70C i den tiden. Nettopp derfor vet jeg hvordan det føles å tro at det du har er riktig, for så å få målt seg og få sjokk av hvor mye bedre det blir etterpå. Alle burde få gleden av det. Og er du i tvil om den kalkulatoren gir riktig resultat (selv om den gjør det for meg og mine) så finnes det andre skjemaer du kan søke frem på nettet for å dobbelsjekke. Det viktigste er at man får riktig bh størrelse og slipper å slite med plagene som kan følge av å bruke feil. :) HI

Sist jeg var i en undertøysbutikk fikk jeg beskjed om at denne målingen ikke alltid stemmer. Men..hun som jobbet i butikken sa jeg kunne prøve en 75 G, og jammen passet den helt perfekt. Bh`en skal sitte godt uten å klemme, og man skal kunne bøye seg mot gulvet uten at puppene "hopper ut". Hun som jobbet i butikken sa også at jeg passet best balconette-bh`er.

Det er lurt å måle seg, men jeg anbefaler å få hjelp i en undertøysbutikk :)

Nemlig. Akkurat som at enkelte merker kan ha egne variasjoner, spesielt billigmerkene. Derfor må man prøve først, som det står i hovedinnlegget. Men det lønner seg å måle så man vet hva man skal prøve først. Godt med et utgangspunkt.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...